Η TV μετακόμισε στο… laptop

Την άνοιξη του 2000 ο διευθύνων σύμβουλος της Netflix Ριντ Χάστινγκς είχε μια συνάντηση με στελέχη της εταιρείας Blockbuster, του γίγαντα ενοικίασης ταινιών και τηλεοπτικών σειρών που εκείνη την εποχή διέθετε 77.000 βιντεοκλάμπ σε όλον τον πλανήτη.

Την άνοιξη του 2000 ο διευθύνων σύμβουλος της Netflix Ριντ Χάστινγκς είχε μια συνάντηση με στελέχη της εταιρείας Blockbuster, του γίγαντα ενοικίασης ταινιών και τηλεοπτικών σειρών που εκείνη την εποχή διέθετε 77.000 βιντεοκλάμπ σε όλον τον πλανήτη. Η Netflix ήταν μια start-up μικρή εταιρεία που βασιζόταν σε δύο νέες εκείνη την εποχή τεχνολογίες: των DVD και μιας ιστοσελίδας από την οποία θα μπορούσες να τα νοικιάσεις. Ο Χάστινγκς τούς πρόσφερε το 49% των μετοχών της Netflix με την προϋπόθεση η εταιρεία να χειρίζεται τη διαδικτυακή διεύθυνση Blockbuster.com, να είναι ουσιαστικά η διαδικτυακή τους πύλη. Τα στελέχη είπαν ότι δεν τους ενδιέφερε η πρότασή του.
Τον περασμένο Νοέμβριο η Blockbuster ανακοίνωσε την πτώχευσή της. Τον ίδιο μήνα η Netflix γνωστοποίησε ότι διαθέτει 31 εκατομμύρια συνδρομητές και η τιμή των μετοχών της έχει εκτοξευθεί. Το 2013 λανσάρισε την πρώτη της παραγωγή, το σίριαλ «House of Cards», που πήρε πολύ καλές κριτικές. Τις ώρες αιχμής η Netflix αντιπροσωπεύει το 30% όλου του διαδικτυακού streaming στη Βόρεια Αμερική, ποσοστό διπλάσιο από αυτό του YouTube. Στην ιστοσελίδα της η εταιρεία αυτοπαρουσιάζεται ως «το μεγαλύτερο διαδικτυακό τηλεοπτικό στούντιο στον κόσμο».
Ο Χάστινγκς αποδίδει την επιτυχία της εταιρείας του σε αυτό που αποκαλεί «δομική δυσαρέσκεια» των τηλεθεατών: στα παραδοσιακά κανάλια κάθε ώρα προγράμματος περιέχει τουλάχιστον 20 λεπτά διαφημίσεων καταναλωτικών προϊόντων και άλλων εκπομπών του καναλιού. Η Netflix δεν προβάλλει διαφημίσεις και τα έσοδά της προέρχονται αποκλειστικά από συνδρομές. Οι συνδρομητές πληρώνουν οκτώ δολάρια τον μήνα προκειμένου να βλέπουν τις ταινίες και τις τηλεοπτικές σειρές της αρεσκείας τους χωρίς διαφημίσεις, την ώρα που εκείνοι θέλουν, σε οποιαδήποτε συσκευή επιθυμούν, από την τηλεόραση ως το κινητό τους τηλέφωνο.
Η τηλεόραση περνάει στο Διαδίκτυο


Η επιτυχία της Netflix αποδεικνύει ότι το πέρασμα της τηλεόρασης στο Διαδίκτυο είναι αναπόφευκτο. Οπως η ενημέρωση, έτσι και τα τηλεοπτικά προϊόντα περνάνε όλο και περισσότερο από την οθόνη της τηλεόρασης στην οθόνη του laptop ή οποιασδήποτε άλλης συσκευής διαθέτει μια οθόνη και τη δυνατότητα σύνδεσης στο Internet.
Οι αναλυτές που παρακολουθούν τις τελευταίες τάσεις αναφέρουν ότι οι τηλεθεατές έχουν πάψει πλέον να είναι «παθητικοί» αποδέκτες του τηλεοπτικού προγράμματος και έχουν εξελιχθεί σε «ενεργητικούς κυνηγούς» που αναζητούν τις εκπομπές της αρεσκείας τους την ώρα που τους βολεύει, χωρίς διαλείμματα για διαφημίσεις.
Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι τα παραδοσιακά τηλεοπτικά δίκτυα πεθαίνουν, δεδομένου ότι είναι οι μεγαλύτεροι παραγωγοί πρωτογενούς προγράμματος. Παρ’ όλο που τα διαφημιστικά τους έσοδα μειώνονται, αντισταθμίζουν τις ζημιές χρεώνοντας περισσότερο τις εταιρείες, όπως τη Netflix, για τα δικαιώματα να διαθέτουν στο Διαδίκτυο το πρόγραμμα που παράγουν.
Ισως γι’ αυτό παρακολουθούν όλοι με ενδιαφέρον το πείραμα της εταιρείας με την παραγωγή πρωτογενούς προγράμματος. Η επιτυχία του «House of Cards» είναι καλός προάγγελος για τα σχέδια της Netflix να επεκταθεί, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στην τιμή της μετοχής της, που τον περασμένο Οκτώβριο έφτασε στο ύψος ρεκόρ των 400 δολαρίων.
Το στοίχημα του πρωτογενούς προγράμματος


Η απόφαση της εταιρείας να διαθέσει όλα τα επεισόδια της σεζόν την ίδια ημέρα ανταποκρίνεται σε μια καινούργια ανάγκη: οι σύγχρονοι τηλεθεατές αρνούνται να περιμένουν να δουν ένα επεισόδιο κάθε εβδομάδα και επιδίδονται σε αυτό που αποκαλούν binge watching και θα μπορούσε να μεταφραστεί ως «τηλεοπτικός μαραθώνιος», όπου ένας θεατής ή μια παρέα θεατών παρακολουθούν δύο ή και περισσότερα επεισόδια το ένα μετά το άλλο. Είναι μια τάση που σαρώνει κυρίως στο νεανικό κοινό, που είναι και το πιο ελκυστικό για τους διαφημιστές.
Οπως και να εξελιχθούν τα πράγματα, το βέβαιο είναι ότι ο τρόπος που παρακολουθούμε τηλεόραση αλλάζει καθημερινά με αστραπιαία ταχύτητα, καθώς οι νέες τεχνολογίες δίνουν νέες δυνατότητες και επιλογές στους τηλεθεατές.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Media
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk