Επενδυτικό ενδιαφέρον για το «Ελ. Βενιζέλος» από κινεζική κοινοπραξία

Ως κορυφαία προτεραιότητα χαρακτήρισε την επένδυση στο «Ελ. Βενιζέλος» ο συντονιστής της κοινοπραξίας της Friedmann Pacific Asset Management (FPAM) και της Shenzen Airport κ. Έρικ Τσενγκ κατά τη διάρκεια παρουσίασης των σχεδίων της κινεζικής σύμπραξης για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στην Αθήνα.

Ως κορυφαία προτεραιότητα χαρακτήρισε την επένδυση στο «Ελ. Βενιζέλος» ο συντονιστής της κοινοπραξίας της Friedmann Pacific Asset Management (FPAM) και της Shenzen Airport κ. Έρικ Τσενγκ κατά τη διάρκεια παρουσίασης των σχεδίων της κινεζικής σύμπραξης για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στην Αθήνα.
Ο γενικός διευθυντής της FPAM ξεκαθάρισε ότι η κινεζική πλευρά ενδιαφέρεται για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του «Ελ. Βενιζέλος», δηλαδή ολόκληρο το ποσοστό, ύψους 55%, που διαθέτει το ελληνικό Δημόσιο στον διεθνή αερολιμένα, καθώς μόνο έτσι θα καταστεί εφικτή η μόχλευση κεφαλαίων και πόρων για την ανάπτυξη του αεροδρομίου και την εκπλήρωση των στόχων της κοινοπραξίας.
Μπορεί να φτάσει τους 50 εκατ. επιβάτες
Ο κ. Τσενγκ τόνισε ότι το αεροδρόμιο έχει φοβερή δυναμική για να γίνει πύλη μεταφέροντας ταξιδιώτες από την Ασία προς την Ευρώπη και κόμβος για τη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα. Όπως παραδέχθηκε, δύο είναι οι βασικοί λόγοι που κινητοποιούν το κινεζικό ενδιαφέρον. Πρώτον, τα περισσότερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έχουν κορεστεί και δεν έχουν πια χώρο για να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους· και δεύτερον, η γεωγραφική εγγύτητα της Ελλάδας με την Ασία. Το αεροδρόμιο, τόνισε, μπορεί να επεκταθεί και να φτάσει μακροπρόθεσμα κατά μέγιστον τους 50 εκατ. ταξιδιώτες.
Όπως τόνισε, η κοινοπραξία Friedmann και Shenzen Airport έχει δυναμική στρατηγική ανάπτυξης, αντίστοιχη με αυτήν της Cosco, και υπογράμμισε ότι «αγοράζοντας το αεροδρόμιο της Αθήνας, σκοπεύουμε να επεκταθούμε και σε άλλες οικονομικές δραστηριότητες, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και ευκαιρίες για την Ελλάδα».
Παράλληλα, σε περίπτωση εξαγοράς, υποσχέθηκε την εντατικοποίηση πολλαπλών δραστηριοτήτων όπως περισσότερες εμπορευματικές μεταφορές και logistics, τη δημιουργία τεχνολογικού πάρκου και την επένδυση σε real estate στην περιοχή. «Δεν είμαστε εδώ για να γίνουμε άλλος ένας πάροχος αεροναυτιλιακών υπηρεσιών. Είμαστε εδώ για να γεφυρώσουμε την Κίνα, που θα γίνει η πιο πλούσια οικονομία του κόσμου, με την Ελλάδα» είπε.
Κίνητρο η άνοδος του τουρισμού
Ο γενικός διευθυντής της FPAM σημείωσε ότι «κινητήρας» των κινεζικών επιδιώξεων είναι η παραδοχή περί πολλαπλασιασμού των κινέζων τουριστών στην Ευρώπη από 3,8 εκατ. το 2010 σε 15 εκατ. το 2020 και η διαπίστωση της McKinsey ότι ο τουρισμός θα συνεισφέρει με 16% στο ελληνικό ΑΕΠ στο άμεσο μέλλον.
«Η εξαγορά του «Ελ. Βενιζέλος» θα φέρει απευθείας πτήσεις από την Κίνα στην Αθήνα. Θα χρησιμοποιήσουμε το αεροδρόμιο ως πύλη για την Ευρώπη. Αυτό θα φέρει περισσότερες δουλειές, επενδύσεις και επισκέπτες στη χώρα» τόνισε και υπογράμμισε ότι με δεδομένη τη θέσπιση της «χρυσής βίζα» αναμένονται και άλλες «ιστορίες επιτυχίας» στην Ελλάδα.
Επίσης, πρόσθεσε ότι η κινεζική πλευρά τελεί εν αναμονή για τις προθέσεις της κυβέρνησης σχετικά με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, όμως απέφυγε να διευκρινίσει σε ποια βάση επεξεργάζονται τα σχέδιά τους οι Κινέζοι, καθώς το 2026 εκπνέει η σύμβαση παραχώρησης.
«Δεν έχουμε αποφασίσει» είπε. «Θα προσπαθήσουμε να εντάξουμε τη στρατηγική μας σε οτιδήποτε αποφασίσει η κυβέρνηση. Θα είναι μακροχρόνια επένδυση για εμάς» τόνισε, αν και συμπλήρωσε ότι «στις υποδομές, οι μακροπρόθεσμοι επενδυτές θέλουν μακρόπνοες επενδύσεις».
Ωστόσο, ο κ. Τσενγκ απέφυγε να ανοίξει τα χαρτιά του στα οικονομικά δεδομένα, καθώς επικαλέστηκε εν εξελίξει διαδικασία χρηματοοικονομικής ανάλυσης.
Απορία για την επιστολή του ΤΑΙΠΕΔ
Ερωτηθείς για την επιστολή που έλαβε από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο δήλωνε την έκπληξή του για την κινεζική εκδήλωση ενδιαφέροντος προτού καν ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την πώληση του μεριδίου του Δημοσίου στο «Ελ. Βενιζέλος», ο γενικός διευθυντής της Friedmann Pacific Asset Management απάντησε ότι η κοινοπραξία εργάζεται σε αυτό το πρότζεκτ τα τελευταία τρία χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων έχει συναντήσει πολλά κυβερνητικά στελέχη, έχει μιλήσει με ελληνικές εταιρείες και έχει ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της, τονίζοντας ότι θεωρεί πως η κινεζική σύμπραξη είναι καλοδεχούμενη στην Ελλάδα.
Ο κ. Τσενγκ απάντησε διπλωματικά, σημειώνοντας ότι, δεδομένου του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, σε αυτή την τριετούς διάρκειας ζύμωση η κυβέρνηση γνωρίζει τις κινεζικές επιδιώξεις, ενώ η κοινοπραξία έχει αποκομίσει την εντύπωση ότι υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον από ελληνικής πλευράς. Έτσι, θεώρησε ως σωστή την τρέχουσα συγκυρία για να παρουσιάσει το πλάνο της στο κοινό.
Ερωτηθείς από «Το Βήμα» για το εάν η κοινοπραξία φοβάται μία επανάληψη του φαινομένου του διαγωνισμού για την παραχώρηση των περιφερειακών αερολιμένων, στον οποίο οι εταιρείες από τρίτες χώρες αποκλείστηκαν για λόγους εθνικής ασφάλειας, ο κ. Τσενγκ απάντησε ότι δεν βλέπει κάποιο λόγο ανησυχίας, δεδομένου ότι ένας μεγάλος αριθμός αεροδρομίων πολιτικής χρήσης σε όλο τον κόσμο ανήκει σε επενδυτές από διαφορετικές χώρες.
Όπως τόνισε, στην περίπτωση των περιφερειακών αερολιμένων ορισμένοι έχουν μεικτή χρήση, υπήρχε δηλαδή ένας ουσιώδης λόγος, ο οποίος όμως δεν αφορά την περίπτωση του «Ελ. Βενιζέλος».
Κλειστά χαρτιά για τις επενδύσεις
Παράλληλα, ο κ. Τσενγκ κράτησε κλειστά τα χαρτιά του για το ύψος της επένδυσης, ενώ τόνισε ότι είναι κινεζική πεποίθηση ότι μπορούν να συνεργαστούν με τους Καναδούς της PSP, με τους οποίους έχουν συναντηθεί, όπως είπαν.
Πάντως, σύμφωνα με τους χρηματοοικονομικούς και τεχνικούς συμβούλους της κοινοπραξίας, Planet και Nemos, η σύμβαση παραχώρησης του ΔΑΑ προβλέπει ότι η διοίκηση του αεροδρομίου γίνεται από τον ιδιώτη μέτοχο με το μεγαλύτερο ποσοστό, παρ’ όλο που το Δημόσιο έχει το 55%. Έτσι, αν η κρατική συμμετοχή περάσει στους Κινέζους, αυτόματα θα αποκτήσουν και το μάνατζμεντ. Ήδη μία ομάδα νομικών ασχολείται με το ζήτημα, καθώς εκκρεμούν και άλλα ζητήματα.
Βέβαια, ο κ. Τσενγκ τόνισε ότι η κοινοπραξία δεν γνωρίζει το πώς θα προχωρήσει η διαγωνιστική διαδικασία ούτε και το πώς θα «κλείσει» η δομή της κοινοπραξίας. Παράλληλα, παρατήρησε ότι το «Ελ. Βενιζέλος» είναι ένα από πιο ακριβά αεροδρόμια της Ευρώπης και σχολίασε ότι στο πλάνο της κοινοπραξίας είναι να φέρει περισσότερους επιβάτες στη χώρα, ωστόσο απέφυγε να πει εάν θα μειωθούν οι αεροπορικές χρεώσεις στην περίπτωση που η κοινοπραξία καταστεί «αφεντικό» του αεροδρομίου.
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk