Τα άτομα που έχουν γεννηθεί με καισαρική τομή ειναι πιθανότερο ως ενήλικοι να είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, συγκριτικά με όσους έχουν γεννηθεί φυσιολογικά, υποστηρίζουν βρετανοί ερευνητές σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση « Public Library Of Science (PLOS)».

Μεγάλη μετα-ανάλυση

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την δρα Νίνα Μόντι από την Ιατρική Σχολή του Imperial College του Λονδίνου, ανέλυσαν στοιχεία από 15 δημοσιευμένες μελέτες στις οποίες είχαν λάβει μέρος συνολικά πάνω από 38.000 άτομα, σε δέκα χώρες.

Η μετα-ανάλυση έδειξε ότι η γέννηση με καισαρική τομή αυξάνει κατά 26%, κατά μέσο όρο, την πιθανότητα κάποιος ως ενήλικος να έχει επιπλέον κιλά. Συγκεκριμένα διαπιστώθηκε ότι ο Δείκτης Μάζας Σώματος ήταν κατά μισή μονάδα μεγαλύτερος στους ανθρώπους που γεννήθηκαν με καισαρική τομή.

Οι ερευνητές εξηγούν ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι που η επίτοκος υποβάλλεται σε καισαρική τομή, παράλληλα όμως όταν είναι ζήτημα επιλογής και όχι υγείας, θα πρέπει να γνωρίζει ότι μπορεί να υπάρξουν μακροπρόθεσμες συνέπειες για την υγεία του παιδιού, μεταξύ των οποίων η παχυσαρκία, ο διαβήτης τύπου 1 και το άσθμα.

Η «μόδα» των καισαρικών

Αξίζει να σημειωθεί ότι, τα τελευταία χρόνια η καισαρική τομή έχει μετατραπεί διεθνώς σε μόδα- σε μερικές χώρες φθάνει στο 60%, όπως στην Κίνα ή στο 50% όπως στην περίπτωση της Βραζιλίας, επί του συνόλου των τοκετών. Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Μ. Βρετανία, το ποσοστό έχει διπλασιαστεί από το 1990 και σήμερα αφορά σχεδόν το ένα τρίτο των τοκετών.

Όσον αφορά τους πιθανούς βιολογικούς μηχανισμούς μέσω των οποίων η καισαρική τομή μπορεί να επηρεάζει αρνητικά το βάρος σε βάθος χρόνου, οι ερευνητές εικάζουν ότι πιθανώς παίζει ρόλο η διαφορετική σύνθεση της χλωρίδας του εντέρου των βρεφών που έχουν γεννηθεί με καισαρική τομή, συγκριτικά με τα παιδιά που έχουν γεννηθεί φυσιολογικά. Επίσης, ίσως παίζει ρόλο η μετέπειτα δραστηριότητα των γονιδίων αν το παιδί έχει υποστεί την πίεση και το στρες του φυσιολογικού τοκετού.

Τέλος, οι ερευνητές διευκρινίζουν ότι η νέα μελέτη δεν αποδεικνύει ότι όντως η καισαρική τομή προκαλεί παχυσαρκία, απλώς διαπιστώνει μια συσχέτιση, η οποία μπορεί να οφείλεται και σε άλλα αίτια, όπως για παράδειγμα στο ότι οι παχύσαρκες γυναίκες (που συνήθως φέρνουν στον κόσμο παιδιά με τάση επίσης για παχυσαρκία), επιλέγουν συχνότερα την καισαρική τομή.