Υμνος στον άνθρωπο και στον ιδεολόγο

Το ντοκιμαντέρ του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου «Μαραθώνιος μιας ημιτελούς άνοιξης – Γρηγόρης Λαμπράκης» (Ελλάδα, 2014) είναι το πλήρες πορτρέτο του Γρηγόρη Λαμπράκη που το 1963,

Το ντοκιμαντέρ του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου «Μαραθώνιος μιας ημιτελούς άνοιξης – Γρηγόρης Λαμπράκης» (Ελλάδα, 2014) είναι το πλήρες πορτρέτο του Γρηγόρη Λαμπράκη που το 1963, σε ηλικία 51 ετών, δολοφονήθηκε στη Θεσσαλονίκη από παρακρατικούς. Το «κάθε νέος και Λαμπράκης», ένα από τα συνθήματα που ακούστηκαν στην κηδεία του, είναι πλέον θρυλικό. Λιτά, περιεκτικά και με πολλές πληροφορίες που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστές στο ευρύ κοινό, η ταινία ενδιαφέρεται για το αγροτόπαιδο από την Κερασίτσα Τριπόλεως με τα 17 αδέλφια, για τον αθλητή που έλαβε μέρος στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1936, για τον επιστήμονα που έβλεπε δωρεάν τους άπορους ασθενείς του, για τον πολιτικό που ήταν πάνω απ’ όλα άνθρωπος. Ανάμεσα σε αυτούς που μιλούν για τον Λαμπράκη είναι ο Μανώλης Γλέζος, ο οποίος μαζί με τον Λαμπράκη συμμετείχε στην πορεία του Ολντερμάστον τον Απρίλιο του 1963, ο Τάκης Μπενάς, ο Ανδρέας Μαμωνάς και ο δημοσιογράφος του «Βήματος» Γιώργος Ρωμαίος. Μέρος της αξίας του ντοκιμαντέρ, το ότι περιέχει οπτικοακουστικό υλικό που ουδέποτε είχε παρουσιαστεί στο παρελθόν (από τον ερασιτέχνη κινηματογραφιστή Γιώργο Γέρου) και ότι κάνει το πρόσωπο του Λαμπράκη γνωστό στον νέο κόσμο που ενδεχομένως να μην ξέρει παρά το όνομά του.
Με το «Nymphomaniac, μέρος Β’» («Nymphomaniac Vol. 2», 2014) ολοκληρώνεται το αντισεξουαλικό έπος του Λαρς φον Τρίερ. Για να το δει κανείς βέβαια και να καταλάβει τι γίνεται θα πρέπει να έχει δει το πρώτο μέρος, στο οποίο μια νυμφομανής (Σαρλότ Γκενσμπούρ) αφηγείται σε έναν σύγχρονο φιλόσοφο (Στέλαν Σκάσγκαρντ) την ιστορία της σεξουαλικής ζωής της. Στο δεύτερο μέρος η αφήγηση συνεχίζεται και αυτή τη φορά μαθαίνουμε δυο-τρία πράγματα και για τον φιλόσοφο, ο οποίος δηλώνει «ασεξουαλικός», παρθένος, γι’ αυτό και δεν ερεθίζεται με όσα ακούει παρά προσπαθεί να τα εκλογικέψει και να δώσει τις δικές του ερμηνείες με θεωρίες. Ολο αυτό το φιλοσοφικό αμπαλάζ ανάμεσα σε άγρια μαστιγώματα σε ματωμένους γλουτούς, υψωμένα πέη όλων των χρωμάτων και ομάδες απεξάρτησης από το σεξ που θυμίζουν τις αντίστοιχες αλκοολικών ή τοξικομανών. Καταθέτοντας όλες τις σεξουαλικές φοβίες του στην οθόνη νιώθεις ότι ο Λαρς φον Τρίερ δηλώνει πως κάθε μορφή σεξ θα πρέπει να μας κάνει να νιώθουμε ένοχοι. Αμ δε!
Το «Στα βαθιά» («The deep», Ισλανδία, 2012) του Μπαλτάσαρ Κορμακούρ είναι η αληθινή ιστορία ενός ισλανδού αλιευτή (Γκουντλάουγκουρ Φρίντθορσον) ο οποίος κατόρθωσε να επιβιώσει σε συνθήκες θανάτου όταν το πλοίο του βυθίστηκε και εκείνος έμεινε επί έξι ώρες στα παγωμένα νερά. Η οδύσσειά του καταγράφεται λεπτό προς λεπτό σε αυτή τη ρεαλιστικά γυρισμένη, αγωνιώδη ταινία που βλέπουμε με καθυστέρηση δύο χρόνων στις αίθουσες.
Η καταστροφή της Πομπηίας βρίσκεται στην καρδιά της δευτεροκλασάτης ρωμαϊκής περιπέτειας «Φωτιά στην Πομπηία» («Pompeii», 2014, ΗΠΑ) του Πολ Γ. Αντερσον που γυρίστηκε σε 3D. Η ίδια η καταστροφή της Πομπηίας μετά την έκρηξη του Βεζουβίου είναι εντυπωσιακά γυρισμένη, το πρόβλημα όμως είναι ότι αργεί να έρθει και μεσολαβούν νηπιακοί διάλογοι, ένα κοινότοπο love story (ανάμεσα σε έναν Κέλτη και μια Ρωμαία) και τα βαρετά, προβλέψιμα κλισέ με «κακούς» Ρωμαίους.
Προβάλλονται επίσης το «Ονειρεμένο τώρα» («The spectacular now», ΗΠΑ, 2013) του Τζέιμς Πόνσολντ, μια ιστορία αγάπης εφήβων που δεν μοιάζουν πουθενά (Μάιλς Τέλερ, Σαϊλίν Γούντλεϊ), και η παιδική ταινία «Barbie – H πριγκίπισσα των μαργαριταριών» (ΗΠΑ, 2013), τέταρτη της «σειράς» της Barbie ως γοργόνας.

Δημοσιεύτηκε στο HELIOS PLUS στις 19 Φεβρουαρίου 2014

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk