Τι τρέχει με τα διόδια στη Νέα Οδό

Η αύξηση της τιμής των διοδίων της Νέας Οδού, η οποία διαχειρίζεται το τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια του ΠΑΘΕ και χρηματοδοτεί την κατασκευή της Ιονίας Οδού,

Η αύξηση της τιμής των διοδίων της Νέας Οδού, η οποία διαχειρίζεται το τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια του ΠΑΘΕ και χρηματοδοτεί την κατασκευή της Ιονίας Οδού, στα σημερινά επίπεδα έπρεπε να είχε γίνει, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, τον Φεβρουάριο του 2011. Ομως η παραχωρησιούχος εταιρεία – σε αντίθεση με τους άλλους αυτοκινητοδρόμους – έλαβε μια «πολιτικού» χαρακτήρα απόφαση να αναστείλει την αύξηση τουλάχιστον για όσο διάστημα θα παρέμεναν «παγωμένα» τα έργα. Σημειωτέον ότι οι δανείστριες τράπεζες όλων των έργων είχαν δώσει εντολή για «πάγωμα» των πληρωμών προς τους κατασκευαστές όταν ξεκίνησε η μεγάλη πτώση της κυκλοφορίας λόγω της κρίσης.
Η συμφωνία επανεκκίνησης των έργων στους αυτοκινητοδρόμους και η σταδιακή επανέναρξη των εργασιών οδήγησαν ωστόσο και στην ενεργοποίηση της ανώτερης τιμής των διοδίων της Νέας Οδού. Οπως λένε στελέχη της εταιρείας, οι τρέχουσες τιμές θα είναι και αυτές που θα ισχύουν ως το τέλος της παραχώρησης, προσαρμοσμένες στον πληθωρισμό. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης με το Δημόσιο για το reset των έργων, η Νέα Οδός εγκατέλειψε το σχέδιο ανοίγματος πλευρικών σταθμών στους κόμβους Πύρνας και Καλυφτάκη, διατήρησε όμως το δικαίωμα δημιουργίας σταθμών σε Βαρυμπόμπη και Αγιο Στέφανο από το 2015.
Επιβραδύνεται η μείωση της κυκλοφορίας


Ορισμένα στοιχεία κίνησης των αυτοκινητοδρόμων δείχνουν μάλιστα ότι ο ρυθμός μείωσης της κίνησης των οχημάτων επιβραδύνεται και ίσως, όπως εκτιμάται, το 2014 να σημάνει τη σταθεροποίηση αυτής της τάσης. Συσσωρευτικά η μείωση της κυκλοφορίας στη Νέα Οδό μεταξύ 2010 και 2013 ξεπέρασε το 40% και αναποδογύρισε τη χρηματοοικονομική δομή του έργου, το οποίο χρηματοδοτεί τη δημιουργία της νέας εθνικής οδού Αντιρρίου – Ιωαννίνων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που εξασφάλισε «Το Βήμα», η ύφεση στη Νέα Οδό φαίνεται να φρενάρει, καθώς μεταξύ 2012-13 κατεγράφη μείωση της κυκλοφορίας κατά 6,5%, όταν την αντίστοιχη περυσινή περίοδο (2011-12) είχε φτάσει σε αρνητικό πρόσημο (-15,5%), ενώ μεταξύ 2010-11 ο φόρτος των οχημάτων υπέστη καθίζηση κατά 20%.
Αυτό το φαινόμενο όμως δεν σταματά στη Νέα Οδό. Περίπου τα ίδια καταγράφονται και στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα), όπου από το 2009 και έπειτα η μείωση της κυκλοφορίας για την τριετία 2010 – 2012 είχε ετήσιο ρυθμό πτώσης με αρνητικό πρόσημο που κυμαινόταν από 10% ως και 15%. Παρ’ όλα αυτά, το 2013 ο αυτοκινητόδρομος κατέγραψε μείωση της κυκλοφορίας περίπου 6% σε σχέση με το 2012. Αθροιστικά το έργο έχασε περίπου το ήμισυ του κυκλοφοριακού φόρτου που είχε το 2009, όμως πλέον η τρέχουσα κατάσταση δείχνει μια τάση σταθεροποίησης.
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, παρόμοιες τάσεις καταγράφονται και στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους, και μάλιστα ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου φαίνεται να αγγίζει θετικό πρόσημο για πρώτη φορά από το 2010.
Οι συγκεκριμένοι συγκοινωνιακοί δείκτες δεν είναι οι μόνοι που υποστηρίζουν την επιβράδυνση της ύφεσης, αφού πρόσφατα στοιχεία τόσο του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» όσο και της Aegean Airlines υποδηλώνουν ανάκαμψη της κίνησης εσωτερικού και αποτυπώνουν κάποια πρώιμα σημάδια αναθέρμανσης της οικονομίας.
Παρελθόν η τιτλοποίηση των διοδίων


Στο μεταξύ, έγγραφο του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) που διαβιβάστηκε στη Βουλή, σε απάντηση ερώτησης του βουλευτή των ΑΝΕΛ κ. Τέρενς Κουίκ για την αξιοποίηση της Γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης» – από την οποία παρεμπιπτόντως δεν προκύπτουν έσοδα υπέρ του Δημοσίου – έρχεται να βάλει «πάγο» στο σχέδιο της τιτλοποίησης των εσόδων του Δημοσίου από τα διόδια.
«Η εκπόνηση σχεδίου τιτλοποιήσεων προς το παρόν είναι ανεπίκαιρη, εφόσον δεν έχει συντελεσθεί ακόμη η πλήρης επανεκκίνηση των έργων» αναφέρει το Ταμείο και υπογραμμίζει ότι «σχέδιο τιτλοποίησης εσόδων από τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου δεν προβλέπεται, καθώς το Ελληνικό Δημόσιο δεν εισπράττει κάποιο μέρος των διοδίων τελών».
Το παράδοξο είναι βέβαια ότι το ΤΑΙΠΕΔ στην τριμηνιαία έκθεση αξιολόγησης που είχε δημοσιεύσει προ μηνών υποστήριζε ότι θα έβαζε μπρος το σχέδιο τιτλοποίησης εν όψει της επανεκκίνησης των αυτοκινητοδρόμων. Ωστόσο, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, τα έσοδα από τα διόδια ενώ αρχικά υπολογίζονταν σε 37,7 δισ. ευρώ για το σύνολο της περιόδου της παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, εκ των οποίων περί τα 22 δισ. ευρώ αναλογούσαν στο Δημόσιο, με τη νέα οικονομική πραγματικότητα τα αθροιστικά έσοδα φτάνουν τα 14,5 δισ. ευρώ, από τα οποία στο κράτος αντιστοιχούν στην καλύτερη περίπτωση 8,4 δισ. ευρώ.
Τα έσοδα μάλιστα παραμένουν στο Δημόσιο προκειμένου να υποστηρίξουν τα έργα ως το τέλος της παραχώρησης, αφού το μερίδιο των τραπεζικών δανείων μειώθηκε από 3 δισ. ευρώ σε 1,6 δισ. ευρώ. Ετσι προκύπτει η πρώτη μεγάλη υπαναχώρηση από το Μνημόνιο, η οποία μάλιστα σε επίπεδο πολιτικού συμβολισμού έχει σημαντική αξία, αφού τα 22 δισ. ευρώ των υποτιθέμενων εσόδων από τα διόδια αποτέλεσαν την οικονομική βάση της ατυχούς εξαγγελίας του κ. Σερβάς Ντερούζ περί ιδιωτικοποιήσεων ύψους 50 δισ. ευρώ, την οποία έκανε από μόνος του τέτοιες ημέρες πριν από τρία χρόνια.

Δημοσιεύτηκε στο helios plus στις 10 Φεβρουαρίου 2014

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk