64ο φεστιβάλ Βερολίνου: Στην ψυχή του Νικ Κέιβ

Πώς θα μπορούσε να είναι μια ημέρα από τη ζωή του Νικ Κέιβ; Αγαπημένος χιλιάδων θαυμαστών, ο 56χρονος αυστραλός μουσικός δεν είναι μια τυχαία περίπτωση, κάτι που έχει αποδείξει ως καλλιτέχνης.

Πώς θα μπορούσε να είναι μια ημέρα από τη ζωή του Νικ Κέιβ; Αγαπημένος χιλιάδων θαυμαστών, ο 56χρονος αυστραλός μουσικός δεν είναι μια τυχαία περίπτωση, κάτι που έχει αποδείξει ως καλλιτέχνης. Αρκεί να θυμηθεί κανείς τα άλμπουμ του, από το «From here to eternity» το 1984 ως το «The good son» (1990) και από το «Murder ballads» (1996) ως το «B-sides & rarities» (2005). Σκοτεινοί στίχοι, γεμάτοι αίμα, πόνο, έρωτα και ποίηση έχουν φέρει τον Κέιβ στο σημείο όπου βρίσκεται σήμερα.
Επομένως θα ήταν μάλλον παράδοξο να γυριστεί ένα καθαρόαιμο ντοκιμαντέρ για τη ζωή του. Και δεν είναι καθόλου παράδοξο που οι σκηνοθέτες Ιαν Φορσάιθ και Τζέιν Πόλαρντ αποφάσισαν να κοιτάξουν την ψυχή του καλλιτέχνη μέσα από μια ταινία μυθοπλασίας (και όχι μόνο) στην οποία πρωταγωνιστεί ο ίδιος.
Κάπως έτσι δημιουργήθηκε η ταινία «20.000 days on Earth» (20.000 μέρες στη Γη) που παρουσιάστηκε στο τμήμα Panorama του φεστιβάλ τη Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου.
Το ενδιαφέρον είναι πως ο Νικ Κέιβ, όταν δεν τραγουδάει, θεωρείται μάλλον ντροπαλός μπροστά στην κάμερα. Επομένως είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο μουσικός, γνωρίζοντας την προηγούμενη δουλειά του ντουέτου των σκηνοθετών, τους κάλεσε για να γυρίσουν το υλικό της προώθησης του άλμπουμ του «Push the sky away».

Βλέποντας πως κινηματογραφούσαν ό,τι έβρισκαν στο στούντιό του, τους είπε την ιδέα μιας ταινίας για τον ίδιο. Αυτό ήταν δώρο Θεού για τους Φορσάιθ και Πόλαρντ. Ο Κέιβ αφέθηκε στο όραμά τους και η εμπειρία ήταν απελευθερωτική.

«Δεν θα το έκανα διαφορετικά» είπε ο Νικ Κέιβ στο Βερολίνο. «Η ενέργειά τους είναι τρομακτική. Και το γεγονός ότι οι δυο τους είναι εντελώς αντισυμβατικοί ανανέωσε το ενδιαφέρον μου για τον κινηματογράφο. Οι περισσότερες ταινίες είναι καταδικασμένες στη σύμβαση. Αυτή όμως είναι η φύση του μέσου». (Θυμίζω ότι πέραν της μουσικής που έχει γράψει για ταινίες, ο Νικ Κέιβ έχει ασχοληθεί και με τη συγγραφή σεναρίων, όπως το εξαιρετικό «Proposition» και το «Outlaw.)
Ο Κέιβ παρέδωσε στους σκηνοθέτες σημειώσεις και ημερολόγια και μοιράστηκε μαζί τους ιδέες οι οποίες υπήρξαν κυριολεκτικά ανεξάντλητες. Ακόμη και το γεγονός ότι οι επιρροές των σκηνοθετών ήταν αντισυμβατικά ντοκιμαντέρ όπως το «Led Zeppelin: The song remains the same» ή το «One plus (Sympathy for the devil)» που είχε γυρίσει ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ για τους Rolling Stones είναι ένα τεκμήριο για την ανορθόδοξη προσέγγιση των Φορσάιθ και Πόλαρντ απέναντι στο πρόσωπο που τους ενδιέφερε. «Αυτές οι ταινίες μπορεί να μην αγγίζουν 100% τις φιλοδοξίες του αρχικού οράματος, αλλά μας λένε ότι δεν πρέπει να αποφεύγουμε τις τολμηρές και τρελές προθέσεις» θεωρεί η Πόλαρντ.

«Είμαι εξαιρετικά επιφυλακτικός με τις βιογραφίες και τα ντοκιμαντέρ των διασημοτήτων, διότι στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αγιογραφίες που ευλογούν τα γένια των ανθρώπων που πραγματεύονται»
λέει ο Κέιβ. «Δεν με ενδιέφερε κάτι τέτοιο και ήξερα ότι με αυτούς τους δύο καλλιτέχνες θα έβρισκα κάτι διαφορετικό. Και όντως έτσι έγινε».

Δημοσιεύτηκε στο helios plus στις 10 Φεβρουαρίου 2014

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk