64° φεστιβάλ Βερολίνου: Λαρς Φον Τρίερ, πρόκληση ψυχή τε και σώματι

Κυριακή το μεσημέρι, πλατεία Πότσνταμερ. Ηταν τόσος ο κόσμος που περίμενε έξω από την πίσω πόρτα του ξενοδοχείου Hyatt όπου λαμβάνουν χώρα οι συνεντεύξεις Τύπου του φεστιβάλ που στην αρχή νόμιζες ότι θα εμφανιζόταν και πάλι ο Τζορτζ Κλούνεϊ. Ομως όχι, δεν ήταν ο Τζορτζ Κλούνεϊ που τελικά εμφανίστηκε. Ηταν ο Λαρς Φον Τρίερ.

Το φεστιβάλ είχε μόλις παρουσιάσει στο εκτός συναγωνισμού πρόγραμμά του την μεγαλύτερη σε διάρκεια (145’) εκδοχή του… πρώτου μέρους της ταινίας του «Nymphiomaniac». Η σύντομη εκδοχή της ταινίας, κατά 25 λεπτά μικρότερη (120’), προβάλλεται αυτή την εποχή με επιτυχία στην Ελλάδα.

Η ικανότητα του Λαρς Φον Τρίερ να γίνεται θέμα προκαλώντας ατελείωτες συζητήσεις γύρω από το όνομά του, δεν μπορεί να συγκριθεί με κανενός άλλου καλλιτέχνη στον πλανήτη. Τελεία και παύλα. Ο Δανός σκηνοθέτης έχει την πρόκληση στο αίμα του και ξέρει πολύ καλά πως να πλασάρει τον εαυτό του. Αυτό ακριβώς απέδειξε για μια ακόμη φορά στο Βερολίνο

Εχουμε λοιπόν και λέμε.

1) Ο Λαρς Φον Τρίερ παρουσιάστηκε στο καθιερωμένο photocall της ταινίας φορώντας ένα μπλουζάκι του …φεστιβάλ των Κανών πάνω στο οποίο διάβαζες τις λέξεις persona non grata, special selection. Θυμίζω ότι πριν από δυο χρόνια το φεστιβάλ των Κανών τον είχε αποκαλέσει «persona non grata» λόγω των δηλώσεών του για τον Αδόλφο Χίτλερ («νιώθω ότι καταλαβαίνω τον Χίτλερ» είχε πει). Ολοι λοιπόν άρχισαν να συζητούν για το μπλουζάκι του… Φον τρίερ.

2) Ενώ ήρθε στο Βερολίνο και φωτογραφήθηκε, δεν καταδέχθηκε (ή φοβήθηκε) να εμφανιστεί στην διπλανή αίθουσα, εκεί όπου δόθηκε η συνέντευξη Τύπου της ταινίας. Συνεπώς άφησε τα «δύσκολα» για τους συνεργάτες του _κυρίως την παραγωγό του Λουίς Βεστ. Δύσκολα, τρόπος του λέγειν βέβαια. Ολοι χαίρονταν για τον ντόρο που προκαλούσε ο Φον Τρίερ. Και όπως ήταν φυσικό δεν ειπώθηκε τίποτε το ουσιαστικό στην συνέντευξη Τύπου αφού ο ίδιος δεν ήταν παρών. Αλλά και να ήταν, όπως είπε η Βεστ, δεν θα βγάζατε και πολλά από αυτόν.

3) Στην τελική, η νέα βερσιόν του πρώτου μέρους του «Nymphiomaniac» δεν έχει και τόσο μεγάλες διαφορές από την πρώτη. Στην πραγματικότητα αυτό που ο Φον Τρίερ έκανε ήταν να προσθέσει υλικό που δεν είχε χρησιμοποιήσει, μεγαλώνοντας απλώς το μήκος ορισμένων σκηνών. Και ναι, έδωσε κάποια έμφαση στο σεξ αλλά η αλήθεια είναι ότι ούτε που κατάλαβε τι είχε μπει. Με άλλα λόγια πολύ κακό για το τίποτε και πολύς καλός θόρυβος έτσι ώστε να αναμονή για την δεύτερο μέρος να είναι ακόμα πιο έντονη. Και μαζί της τα εισιτήρια που θα κοπούν φυσικά.

Οι ηθοποιοί του βρίσκονταν μέσα στην αίθουσα για να τον υποστηρίξουν. Ο Στέλαν Σκάσγκαρντ, η Ούμα Θέρμαν, η Στέισι Μάρτιν και ο Κρίστιαν Σλέιτερ έπλασαν το εγκώμιο του Φον Τρίερ μιλώντας για την διάννοιά του. Οι αμερικανοί Θέρμαν και Σλέιτερ μάλιστα, έδειξαν ιδιαίτερα εκστασιασμένοι από τον τρόπο που ο Φον Τρίερ δουλεύει με τους ηθοποιούς, ακριβώς το αντίθετο από τους φερνήρεις ρυθμούς που απαιτεί το Χόλιγουντ.

Ενας όμως σηκώθηκε και έφυγε, κάτι που πολύ σπανίως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις. Ηταν ο Σία Λα Μπεφ (ένας ηθοποιός που δεν φημίζεται για την καλή συμπεριφορά του) ο οποίος μοιράζεται κάποιες σεξουαλικές σκηνές με την Στέισι Μάρτιν. Οταν όμως ο Λε Μπεφ ρωτήθηκε γι’αυτές, ο Λε Μπεφ που φορούσε ένα καπελάκι κατεβασμένο ως τα μάτια, ήπιε μια γουλιά από το φλασκί του, είπε ότι «τις σαρδέλες τις πετάμε στην θάλασσα για να τις ακολουθήσουν οι γλάροι» (ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων) και έφυγε.

Μας δουλεύουν ψιλό γαζί μου φαίνεται.

Κι εμείς, όπως οι γλάροι, ορισμένες φορές τις τσιμπάμε τις σαρδέλες τους…

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk