Συστάσεις για εφαρμογή ευρωπαϊκών κανόνων κράτησης από ΕΕ

«Καμπανάκι» χτυπά η Κομισιόν στα μισά κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και η Κύπρος, προκειμένου να εφαρμόζουν ευρωπαϊκούς κανόνες για τα ζητήματα κράτησης. Οι χώρες αυτές καλούνται να υιοθετήσουν τρεις ξεχωριστές αποφάσεις. Βάσει αυτών, για παράδειγμα θα επιτρέπεται η εκτέλεση ποινών φυλάκισης σε χώρα της ΕΕ διαφορετικής από αυτή στην οποία κάποιος έχει καταδικαστεί. Η χώρα αυτή μπορεί να είναι η χώρα ιθαγένειας ή συνήθους κατοικίας ή άλλη χώρα της ΕΕ με την οποία διατηρεί στενούς δεσμούς.

«Καμπανάκι» χτυπά η Κομισιόν στα μισά κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και η Κύπρος, προκειμένου να εφαρμόζουν ευρωπαϊκούς κανόνες σχετικά με τα ζητήματα κράτησης.

Καλούνται να υιοθετήσουν τρεις ξεχωριστές αποφάσεις-πλαίσια της ΕΕ, που αφορούν στη μεταγωγή καταδίκων, την αναστολή και τις εναλλακτικές κυρώσεις και το ευρωπαϊκό ένταλμα επιτήρησης.

Βάσει αυτών, για παράδειγμα, θα επιτρέπεται η εκτέλεση ποινών φυλάκισης σε χώρα της ΕΕ διαφορετικής από αυτή στην οποία κάποιος έχει καταδικαστεί. Η χώρα αυτή μπορεί να είναι η χώρα ιθαγένειας ή συνήθους κατοικίας ή άλλη χώρα της ΕΕ με την οποία διατηρεί στενούς δεσμούς.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι κανόνες αποβλέπουν στη βελτίωση της αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ των δικαστικών συστημάτων στην Ευρώπη, τα οποία αποτελούν σημαντικό στοιχείο του κοινού ευρωπαϊκού χώρου Δικαιοσύνης. Οι τρεις αποφάσεις-πλαίσια είναι επίσης σημαντικά εργαλεία για την περαιτέρω κοινωνική επανένταξη των καταδίκων και για τον περιορισμό της εφαρμογής της προφυλάκισης πριν από τη δίκη.

Οι εν λόγω κανόνες που συμφωνήθηκαν ομόφωνα από τα κράτη μέλη το διάστημα 2008-2009, προβλέπουν ότι αποφάσεις έπρεπε να είχαν τεθεί σε ισχύ οι δύο το Δεκέμβριο του 2011 και η άλλη το Δεκέμβριο του 2012, τονίζει η Επιτροπή.

Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιοποίησε η Κομισιόν, μόνο 18 κράτη-μέλη έχουν εφαρμόσει την απόφαση για τη μεταγωγή καταδίκων, 14 την απόφαση περί αναστολής και εναλλακτικών κυρώσεων και 12 το ευρωπαϊκό ένταλμα επιτήρησης. Όπως προκύπτει από το σχετικό παράρτημα της έκθεσης, η Κύπρος και η Ελλάδα δεν έχουν θέσει καμία από τις τρεις αποφάσεις σε ισχύ.

Η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι η καθυστερημένη ή ελλιπής εφαρμογή από ορισμένα κράτη-μέλη είναι ιδιαίτερα δυσάρεστη καθώς οι αποφάσεις-πλαίσια έχουν τη δυνατότητα να οδηγήσουν σε μείωση των ποινών φυλάκισης που επιβάλλουν οι δικαστές στους μη μόνιμους κατοίκους. Έτσι θα μπορούσε να μειωθεί ο υπερπληθυσμός των φυλακών και να βελτιωθούν οι συνθήκες κράτησης, και ταυτόχρονα να εξοικονομηθούν ποσά από τους προϋπολογισμούς των φυλακών.

Για το λόγο αυτό η Επιτροπή ζητά από όλα τα κράτη-μέλη που δεν το έχουν πράξει ακόμη να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα για την πλήρη εφαρμογή αυτής της κοινοτικής νομοθεσίας.

Προς το παρόν, η Επιτροπή δεν έχει αρμοδιότητα να κινήσει διαδικασίες επί παραβάσει σύμφωνα με το άρθρο 258 της Συνθήκης της Λισαβόνας για τις αποφάσεις-πλαίσια που θεσπίστηκαν πριν από την έναρξη ισχύος της Συνθήκης της Λισαβόνας. Ωστόσο, από την 1η Δεκεμβρίου 2014, η Κομισιόν θα μπορεί να κινήσει νομική διαδικασία εναντίον των χωρών που δεν θα έχουν συμμορφωθεί.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk