Επιστρέφουν τα ξύλινα αυτοκίνητα

Ολοι έχουν θαυμάσει – έστω και με την αρχαιοελληνική έννοια του ρήματος που είναι «απορώ» – σε βρετανικές και αμερικανικές ταινίες των δεκαετιών του 1950 και του 1960,

Ολοι έχουν θαυμάσει – έστω και με την αρχαιοελληνική έννοια του ρήματος που είναι «απορώ» – σε βρετανικές και αμερικανικές ταινίες των δεκαετιών του 1950 και του 1960, αλλά και σε σύγχρονες ταινίες στις οποίες η δράση εκτυλίσσεται την εποχή εκείνη, κάποια περίεργα αυτοκίνητα με ξύλινες επενδύσεις στις πόρτες και στις μπουκαπόρτες. Μιλάμε για εξωτερικές επενδύσεις. Οχι στο ταμπλό ή τέλος πάντων στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Ηταν κάποια εγγλέζικα Austin, κάποια Wolseley, κάποια Mini στέισον βάγκον ή Estate, όπως τα ονόμαζαν οι Αγγλοι.
Σύγχρονη έκδοση
Ηταν επίσης κάποιες αμερικανικές Φορντ ή Σεβρολέτες, επίσης στέισον βάγκον. Της εποχής του «ροκ-εν-ρολ και της αθωότητας», όπως αρέσκονται να αποκαλούν πολλοί τη μαύρη για την αμερικανική διανόηση εποχή του μακαρθισμού. Ε, λοιπόν, οι νοσταλγοί του εξωραϊσμένου (με καλλωπιστικά φυτά και άνθη εσωτερικού χώρου) παρελθόντος, οι καταναλωτές των σύγχρονων, υπερυψωμένων εκδοχών του Mini και του Fiat 500, θα έχουν, ως φαίνεται, την ευκαιρία να απολαύσουν και τα ξύλινα αυτοκίνητα! Στις σύγχρονες, πολιτικά ορθές εκδόσεις τους, βεβαίως.
Αφού μπήκε ο Φλεβάρης, ο Μάρτης – και η περίφημη Εκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης – δεν είναι μακριά. Στην εφετινή έκθεση η φινλανδική χαρτοβιομηχανία UPM-Kymmene Oyj θα εκθέσει στο φιλοθέαμον κοινό ένα πρωτότυπο, απολύτως φιλικό με το περιβάλλον αυτοκίνητο, με πλαίσιο από πολτό πριονιδιού και κόντρα πλακέ, που τρέχει με βιοκαύσιμα από κορμούς, φλούδες και κλαδιά δέντρων. «Δεν πρόκειται για ένα καπρίτσιο του μάρκετινγκ» έγραφε την περασμένη Δευτέρα ο Κάσπερ Βιίτα του Bloomberg.

«Η εδρεύουσα στο Ελσίνκι εταιρεία έχει αναπτύξει μια τεχνολογία που επιτρέπει τη χρησιμοποίηση της ξυλείας ως πρώτης ύλης στην αυτοκινητοβιομηχανία»
εξηγεί ο συντάκτης του αμερικανικού πρακτορείου ειδήσεων. «Ο κόσμος της βιώσιμης ανάπτυξης δεν είναι κάτι που θα επιλέξουμε εμείς. Θα έλθει ούτως ή άλλως» τόνισε σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο Γιούουσο Κοντίνεν, αντιπρόεδρος της UPM και υπεύθυνος για την ανάπτυξη του πρωτοποριακού – αν και με πρώτη ύλη ρετρό – μοντέλου.
Εφικτή επιστροφή


Θα παρατηρούσε κανείς ότι σε κάθε έκθεση αυτοκινήτου διάφοροι κατασκευαστές παρουσιάζουν πρωτότυπα οχήματα με καινοτόμες ως και επαναστατικές εφαρμογές, τα οποία όμως ουδέποτε μπαίνουν στις σειρές παραγωγής για να κυκλοφορήσουν στους δρόμους. Το «ξύλινο αυτοκίνητο» της UPM δεν θα ενταχθεί στην κατηγορία αυτή. Αντιθέτως, πολλοί πιστεύουν ότι θα αποτελέσει το μοντέλο αναφοράς για την κατασκευή από πολλές εταιρείες οχημάτων με ευρεία χρήση του ξύλου, καθώς υπάρχουν πιέσεις από πολλές πλευρές προς την κατεύθυνση αυτή, προς την αντικατάσταση δηλαδή εξαρτημάτων από βαρύ χάλυβα με ελαφρύτερα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον υλικά.

«Οι ρυθμιστικές αρχές πολλών χωρών απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να κατασκευάζουν αυτοκίνητα με λιγότερο βάρος και μεγαλύτερη εξοικονόμηση καυσίμου»
γράφει ο Βιίτα του Bloomberg. Για τον σκοπό αυτόν η Ford Motor από το 2015 θα κατασκευάζει το φορτηγάκι F-150 (πρόκειται για το δημοφιλέστερο μοντέλο των τελευταίων 32 χρόνων για την αμερικανική εταιρεία) με πλαίσιο εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο ώστε να είναι περίπου 320 κιλά ελαφρύτερο και κατά πολύ οικονομικότερο. Αλλά και η Volkswagen χρησιμοποιεί εκτεταμένα το αλουμίνιο στα μοντέλα της για να μειώσει το βάρος, ενώ η BMW στρέφεται για τον ίδιο λόγο στα ανθρακονήματα.
Από το 1885


Και το αλουμίνιο και τα ανθρακονήματα ωστόσο αποτελούν λύσεις «εντάσεως ενεργείας» και σαφώς πιο ακριβές για τους κατασκευαστές από την παραδοσιακή χρήση του χάλυβα. Το ξύλο αποτελεί λύση λιγότερο ακριβή, εξίσου αξιόπιστη και σαφώς ορθότερη πολιτικά καθώς είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον. Ηδη η Ford κατασκευάζει το εσωτερικό της εφετινής έκδοσης του crossover Lincoln MKX με ένα είδος πλαστικού που έχει ως βάση το ξύλο. Τα εξαρτήματα αυτά τα κατασκευάζει για λογαριασμό της Ford η εταιρεία κατασκευής εξαρτημάτων Johnson Controls σε συνεργασία με την επιχείρηση ξυλείας Weyerhauser. Ισως το ξύλο αποτελεί για την αυτοκινητοβιομηχανία μια «επιστροφή στο μέλλον», όπως δήλωσε στο Bloomberg ο Τζον Χέιτμαν, πρόεδρος της Εταιρείας Ιστορικής Αυτοκίνησης και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Ντέιτον. «Αλλωστε τα πρώτα αυτοκίνητα οχήματα που κυκλοφόρησαν ήταν ξύλινα. Θυμηθείτε το δίτροχο Reitwagen που κατασκεύασε το 1885 ο Ντέμλερ» είπε ο καθηγητής.
Η χαρτοβιομηχανία UPM-Kymmene (είχε τζίρο 10,4 δισ. ευρώ το 2012) έθεσε από το 2011 σε εφαρμογή το σχέδιο κατασκευής ενός αυτοκινήτου κατά 95% ανακυκλώσιμου. Για τον σκοπό αυτό 50 μηχανικοί δούλεψαν επί 30.000 ώρες. Λεπτομέρειες για το πρωτοποριακό αυτοκίνητο, όπως για παράδειγμα τι κινητήρα θα «φορεί», κρατούνται σαν επτασφράγιστα μυστικά. Εκείνο που έχει γίνει για την ώρα γνωστό είναι ότι αυτό θα ανταποκρίνεται σε όλα τα ευρωπαϊκά στάνταρντ που αφορούν την ασφάλεια (των κρας τεστς συμπεριλαμβανομένων) και θα προσφέρει όλες τις ανέσεις που προσφέρουν τα συμβατικά αυτοκίνητα, ενώ θα είναι και εντυπωσιακά οικονομικό. Θα είναι, άλλωστε, κατά 15% ελαφρύτερο από το… ελαφρύτερο αλουμινένιο!

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk