Αβεβαιότητα για τις ναυτιλιακές

Χωρίς σταθερή κατεύθυνση κινείται η ναυλαγορά στις αρχές του έτους, σύμφωνα με τη διεθνή εταιρεία συμβουλευτικών υπηρεσιών ΕΥ.

Χωρίς σταθερή κατεύθυνση κινείται η ναυλαγορά στις αρχές του έτους, σύμφωνα με τη διεθνή εταιρεία συμβουλευτικών υπηρεσιών ΕΥ. Στη μηνιαία ανασκόπησή της για τον Ιανουάριο αναφέρει ότι «το 2014 αρχίζει με αισιόδοξες προσδοκίες, οι οποίες δεν διαφαίνονταν βιώσιμες τα τελευταία χρόνια, καθώς οι ναυτιλιακοί όμιλοι αρχίζουν να συνηθίζουν και να προσαρμόζονται στις διαμορφούμενες συνθήκες συνεχούς αβεβαιότητας».
Το πλεονέκτημα
Ενδεικτικά αναφέρει ότι η αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) είναι πιθανόν να επηρεαστεί για πολλά χρόνια από τα σημαντικά γεγονότα του 2013. Ειδικά το δίκτυο P3 δύναται να αναδιαμορφώσει την παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων, δίνοντας στους τρεις πρώτους μεταφορείς παγκοσμίως (Maersk, MSC, CMA CGM) ένα σημαντικό πλεονέκτημα στην αποτελεσματικότητα του στόλου και στη διαπραγματευτική ισχύ σε σύγκριση με άλλους μεταφορείς.
Επιπλέον σημειώνει ότι η μέση ηλικία απόσυρσης των πλοίων συνέχισε να μειώνεται το 2013, αν και η ηλικία διαφέρει για τα φορτηγά πλοία (ήτοι 28 έτη), τα δεξαμενόπλοια (23 έτη) και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (22 έτη). Είναι η νεότερη μέση ηλικία από το 2002, αντανακλώντας τις υψηλές τιμές καυσίμων, την πλεονάζουσα χωρητικότητα (tonnage) και γενικά τα χαμηλά ναύλα, που καθιστούν ασύμφορα τα παλαιότερα πλοία τη στιγμή που οι τιμές που προσφέρονται για τη διάλυσή τους (scrap rate) είναι σταθερές σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα.
Οι συντάκτες της ανασκόπησης επισημαίνουν ως πρόσθετο λόγο αβεβαιότητας το γεγονός ότι παρ’ όλο που τα ναυπηγεία έχουν επωφεληθεί από την ανάκαμψη στις νέες παραγγελίες και στις τιμές κατά το προηγούμενο έτος, είναι πιθανόν η πλεονάζουσα χωρητικότητα (tonnage) να συνεχίσει να περιορίζει τα περιθώρια κέρδους τους.
Προς την ίδια κατεύθυνση εκτιμούν ότι συνηγορεί και η πορεία της παγκόσμιας οικονομίας. Οπως επισημαίνουν οι αναλυτές της ΕΥ, «η ανάπτυξη στις προηγμένες οικονομίες αποδείχθηκε ισχυρότερη από ό,τι αναμενόταν, ενώ οι αναδυόμενες οικονομίες υστερούν των προσδοκιών. Σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) των προηγμένων και αναδυόμενων οικονομιών αναμένεται να αυξηθεί κατά 2% και 5,1% αντίστοιχα».
Αναζωπύρωση


Οσον αφορά τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου (crude tankers) η ΕΥ σημειώνει ότι «βιώνουν μια αξιοσημείωτη αναζωπύρωση των μέσων ημερήσιων ναύλων, με όλους τους σχετικούς δείκτες όπως δημοσιεύονται από το Baltic Exchange να σημειώνουν σημαντική αύξηση. Ακόμη και τα VLCCs, των οποίων τα κέρδη μειώθηκαν κατά την εορταστική περίοδο, επιστρέφουν στα υψηλά επίπεδα που σημειώθηκαν στα τέλη του 2013».
Πάντως τον Ιανουάριο, σύμφωνα με την ανασκόπηση της ΕΥ, σε επιχειρηματικό επίπεδο σημειώθηκαν αξιοσημείωτες κινήσεις. Οπως σημειώνεται, η Hapag-Lloyd με τη CSAV υπέγραψαν σύμφωνο συγχώνευσης, ανακοινώνοντας ότι οι διαπραγματεύσεις συνεχίζουν να βρίσκονται σε εξέλιξη. Η συγχώνευση θα δημιουργήσει την τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως.
Η Cosco Holdings αναμένεται να καταγράψει κέρδη για το 2013, αντιστρέφοντας τις βαριές απώλειες από το 2011 που απειλούσαν με αναστολή διαπραγμάτευσης της μετοχής της στο χρηματιστήριο της Σανγκάης. Η εταιρεία επωφελήθηκε από αρκετές πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων κατά το 2013, παρ’ όλο που τα λειτουργικά της αποτελέσματα παραμένουν αρνητικά.
Τέλος, όσον αφορά την πειρατεία, επισημαίνεται ότι έφτασε στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων έξι ετών, με 264 επιθέσεις να καταγράφονται σε όλον τον κόσμο το 2013, αντιπροσωπεύοντας 40% μείωση σε σχέση με το 2011, όπου είχε κορυφωθεί η πειρατεία στη Σομαλία, σύμφωνα με τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία του International Maritime Bureau.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk