• Αναζήτηση
  • Ενας «Επιστάτης» για το θέατρο Χορν

    Φαινομενικά ο «Επιστάτης» διαθέτει έναν απλό πυρήνα. Ουσιαστικά όμως, το θεατρικό έργο του Χάρολντ Πίντερ κρύβει πολλά επίπεδα. Κεντρικός ήρωάς του είναι ένας άστεγος μεσήλικας, ο Ντέιβις, που βρίσκει καταφύγιο σε ένα εγκαταλελειμμένο σπίτι. Εισβάλλει, ως παρείσακτος, σε έναν χώρο που τον διεκδικούν δύο αδέλφια, ο Άστον και ο Μικ.

    Φαινομενικά ο «Επιστάτης» διαθέτει έναν απλό πυρήνα. Ουσιαστικά όμως, το θεατρικό έργο του Χάρολντ Πίντερ κρύβει πολλά επίπεδα. Κεντρικός ήρωάς του είναι ένας άστεγος μεσήλικας, ο Ντέιβις, που βρίσκει καταφύγιο σε ένα εγκαταλελειμμένο σπίτι. Εισβάλλει, ως παρείσακτος, σε έναν χώρο που τον διεκδικούν δύο αδέλφια, ο Άστον και ο Μικ. Ο πρώτος ζει σε μια συναισθηματική απομόνωση, μαστορεύοντας τις διάφορες μηχανές του και κάνοντας όνειρα ότι θα φτιάξει στην αυλή ένα υπόστεγο. Ο άλλος, ο Μικ με επιχειρηματικές ανησυχίες μοιάζει πολυάσχολος αλλά, κατά βάση ζει σε ένα δικό του εφιαλτικό κόσμο.
    Ο Ντέιβις, δέχεται την δουλειά του επιστάτη που του προσφέρουν τα δύο αδέλφια, χωριστά ο καθένας, χωρίς όμως να εμπιστεύεται κανέναν. Ισως γιατί μισεί τους ξένους, φοβάται και τους κρατάει σε απόσταση. Νιώθει άλλωστε να απειλείται ακόμη και μέσα από την προσφορά εργασίας που του έκαναν. Κι έτσι υπονομεύει τη σχέση και των δύο αδελφών προς ίδιον όφελος. Οι ταραγμένες σχέσεις των τριών προσώπων βρίσκονται στο επίκεντρο και ο Πίντερ σχολιάζει καυστικά τα πρόσωπα της εξουσίας, τους κοινωνικούς κανόνες αλλά και τις απέλπιδες προσπάθειες του ανθρώπου να συμβιώσει και να συνυπάρξει αρμονικά.
    Τρία χρόνια πριν από τον θάνατό του, ο Χάρολντ Πίντερ (1930 – 2008) τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Στο πρόσωπό του βραβεύθηκε το σύγχρονο θέατρο, η πρωτοπορία αλλά και η επιρροή που άσκησε μεταπολεμικά. Δημιουργός που συνδύαζε πολλές ιδιότητες, πέραν του συγγραφέα, ο Πίντερ ήταν σκηνοθέτης, ηθοποιός και ποιητής. Εντονα επηρεασμένος από τον ιρλανδό, επίσης νομπελίστα, Σάμιουελ Μπέκετ, άφησε έντονα τα σημάδια στη γραφή και το ύφος του. Υπέρμαχος της ελευθερίας του λόγου έπαιρνε θέση σε όλα τα καίρια ζητήματα της ανθρωπότητας, ως το τέλος.
    Η πρεμιέρα του «Επιστάτη» δόθηκε στις 27 Απριλίου 1960 στο Arts Theatre London και ένα μήνα αργότερα μεταφέρθηκε στο Duchess όπου έδωσε 444 παραστάσεις. Το έργο γράφτηκε το 1951 και ουσιαστικά είναι εκείνο που έκανε παγκοσμίως διάσημο τον μετέπειτα νομπελίστα συγγραφέα _ξεπέρασε τα όρια της Αγγλίας και παρουσιάστηκε στις περισσότερες πρωτεύουσες του κόσμου, ενώ έχει γίνει κινηματογραφική ταινία (το 1954 σε σκηνοθεσία Κλάιβ Ντόνερ με τους Αλαν Μπέιτς, Ντόναλντ Πλέζανς, Ρόμπερτ Σάου – βρετανική παραγωγή) ενώ έχει παρουσιασθεί στη μικρή οθόνη.
    Στην Ελλάδα το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε, με μεγάλη επιτυχία, τη σεζόν 1965-1966 (πρεμιέρα τον Μάρτιο του ΄66) σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν. Ο Θύμιος Καρακατσάνης και οι Νίκος Χαραλάμπους Στέλιος Καυκαρίδης μοιράστηκαν τους ρόλους του Επιστάτη και των Αστον και Μικ. Το 1982 το έργο ανέβηκε και πάλι από τον Θ. Καρακατσάνη και τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο στο Αλάμπρα, ενώ ο Γ. Μιχαλακόπουλος με τον Μίμη Χρυσομάλλη το παρουσίασαν στις αρχές του 2000 (σεζόν 2001-2002) στο Βασιλάκου. Τη θεατρική περίοδο 2010 – 2011 ο Δημήτρης Καταλειφός μαζί με τον Λαέρτη Βασιλείου και τον Χάρη Φραγκούλη έπαιξαν στην παράσταση του Απλού Θεάτρου και σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα.

    Η ταυτότητα της παράστασης

    «Ο Επιστάτης» του Χάρολντ Πίτνερ.
    Μετάφραση – σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης
    Σκηνικά – κοστούμια: Μαίρη Τσαγκάρη
    Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
    Μακιγιάζ: Χάρης Χαραλαμπάκης
    Βοηθός σκηνοθέτη: Αμαλία Νίνου
    Παίζουν: Γιώργος Κιμούλης, Γιώργος Χρανιώτης, Νίκος Γεωργάκης

    Πότε & που

    Θέατρο Δημήτρης Χορν (Αμερικής 10, 210 3612.500)
    Πρεμιέρα την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου, στις 21.00
    Παραστάσεις: Τετάρτη & Κυριακή στις 20.00, Πέμπτη & Παρασκευή στις 21.00 και κάθε Σάββατο στις 18.00 και στις 21.00
    Εισιτήρια: 20 – 18 – 17 – 15 – 10€
    Πολιτισμός
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk