Η ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού αποτελεί διαχρονικό στόχο, ο οποίος θα φέρει την ισόρροπη λειτουργία και θα «ζωντανέψει» την οικονομία στους ορεινούς προορισμούς και στην ελληνική περιφέρεια. Ο χειμερινός τουρισμός στη χώρα ωστόσο εξακολουθεί να είναι σχεδόν αποκλειστικά εξαρτημένος από την εσωτερική αγορά. Η περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς που μόλις ολοκληρώθηκε «εξέπληξε θετικά», διαπιστώνει ο διευθύνων σύμβουλος της ξενοδοχειακής αλυσίδας Domotel κ. Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος.
Η κίνηση στους ορεινούς προορισμούς ήταν αυξημένη, ιδιαίτερα τα ενδιάμεσα Σαββατοκύριακα, ενώ προάγγελος της θετικής τάσης ήταν και το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, κατά το οποίο παρατηρήθηκαν ενισχυμένες πληρότητες. «Ως το Πάσχα ωστόσο δεν υπάρχει καμία κίνηση» συμπληρώνει. Ετσι πολλοί δημοφιλείς προορισμοί ξεκινούν μια σειρά από πρωτοβουλίες, προσφέροντας εκπτώσεις και πακέτα για να τονώσουν την κίνηση στο ενδιάμεσο διάστημα, συνδυάζοντας κατά περίπτωση τις παροχές με τα γειτονικά χιονοδρομικά κέντρα.
Τρεις κατηγορίες
Ο χειμερινός τουρισμός στη χώρα στηριζόταν σε τρεις κατηγορίες αγοράς: στους μεμονωμένους επισκέπτες, στις οργανωμένες εκδρομές (σύλλογοι, εκπαιδευτικά ταξίδια, ΚΑΠΗ κ.ά.) και στις εταιρικές συναντήσεις (MICE). Τα τελευταία χρόνια όμως «η ελληνική αγορά έχει κατακρημνιστεί», τονίζει ο κ. Αλεξόπουλος. Αντίστοιχα οι εταιρικές και επιστημονικές συναντήσεις, οι οποίες στήριζαν αρκετές περιοχές και μονάδες που διέθεταν κατάλληλες υποδομές, «έχουν αποκλειστεί από τον ΕΟΦ», ειδικά σε χιονοδρομικούς προορισμούς τους χειμερινούς μήνες.
Η διεθνής αγορά φαντάζει ως διέξοδος, όμως για να προσελκύσουν επισκέπτες από το εξωτερικό οι χειμερινοί προορισμοί χρειάζεται να υπάρχουν γνώση για το συγκεκριμένο προϊόν και προσβασιμότητα, αλλά και «το προϊόν να λειτουργεί σύμφωνα με τις προσδοκίες», υπογραμμίζει.
Ο χειμερινός τουρισμός αποτέλεσε θέμα συνάντησης εργασίας την οποία διοργάνωσε το υπουργείο Τουρισμού σε συνεργασία με την αυστριακή πρεσβεία στις αρχές Δεκεμβρίου. Βασικά θέματα που συζητήθηκαν ήταν η στρατηγική και οι δράσεις του χειμερινού τουρισμού, ιδιαίτερα η επέκταση της χειμερινής περιόδου με δράσεις που αξιοποιούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής.
Εν τω μεταξύ από την πλευρά του ιδιωτικού τομέα, η Marketing Greece, σε συνεργασία με περιφέρειες ανά την Ελλάδα, βρίσκεται σε συζητήσεις για τη δημιουργία και την υλοποίηση στρατηγικής προώθησης προορισμών. Εξάλλου στο πλαίσιο των προτάσεων της μελέτης McKinsey «Τουριστικός Στρατηγικός Σχεδιασμός 2021» διαμορφώνονται θεματικά προϊόντα για την επόμενη δεκαετία, όπως ο αγροτουρισμός, οι οινικές διαδρομές, περιοχές Natura και αναρρίχηση, στοχεύοντας στην ανάδειξη των πλεονεκτημάτων περιοχών και στην προσέλκυση επισκεπτών όλον τον χρόνο.
Οπως σημειώνει ο κ. Αλεξόπουλος, ως πριν από τρία χρόνια στα έξι από τα επτά ξενοδοχεία της αλυσίδας Domotel η ελληνική αγορά κυριαρχούσε με ποσοστό 98%. Σήμερα το ποσοστό αυτό έχει περιοριστεί στο 40%, με το υπόλοιπο μερίδιο να καλύπτεται από ταξιδιώτες από τη Δυτική και τη Βόρεια Ευρώπη, τη Ρωσία, το Ισραήλ, την Τουρκία και τα Βαλκάνια. Η αλυσίδα έχει ξενοδοχεία στη Θεσσαλονίκη, στον Βόλο, στην Πορταριά, στον Αγιο Αθανάσιο, στον Ασπροπόταμο (Τρίκαλα), στα Σύβοτα και στην Καρδίτσα. Ταυτόχρονα ο επικεφαλής της αλυσίδας βρίσκεται σε συζητήσεις για την ανάπτυξη της αλυσίδας νοτιότερα με τέσσερις μονάδες στη Νότια Ελλάδα και στην ανεπτυγμένη νησιωτική, δύο από τις οποίες είναι δωδεκάμηνης λειτουργίας.
Η στρατηγική της αλυσίδας είναι η διαμόρφωση προγραμμάτων περιήγησης σε δύο ή τρεις προορισμούς στους οποίους βρίσκονται τα ξενοδοχεία, εξηγεί.
Αναφερόμενος στους προορισμούς κοντά σε χιονοδρομικά κέντρα της χώρας, υποστηρίζει ότι τα τελευταία θα πρέπει να επικεντρωθούν στο προϊόν «boutique», με οργάνωση και υπηρεσίες, αναγνωρίζοντας και αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα κάθε περιοχής και αποφεύγοντας τον ανταγωνισμό στις τιμές σε σύγκριση με γειτονικές χώρες. «Η τουριστική αγορά ενδιαφέρεται για χιονοδρομικά κέντρα, σε συνδυασμό με ψυχαγωγία, lifestyle, αγορά και αξιοθέατα» σχολιάζει, περιγράφοντας ειδικότερα την αναπτυσσόμενη τουρκική αγορά.
Τα Ζαγοροχώρια καλούν Ισραήλ, Γαλλία, Γερμανία
Πρωτοβουλία από ξενοδοχεία, εστιατόρια και εταιρείες
Διέξοδο στο εξωτερικό αναζητούν και οι επιχειρήσεις στην περιοχή των Ζαγοροχωρίων. Η περιοχή έχει κίνηση από τα αστικά κέντρα της Αθήνας στις αργίες και της Θεσσαλονίκης τα Σαββατοκύριακα, ωστόσο η εσωτερική αγορά δεν αρκεί για να καλύψει τη δυναμικότητα. Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, ανήκει η ιδιωτική πρωτοβουλία από 18 ξενοδοχεία, εστιατόρια και εταιρείες δραστηριοτήτων στους Δήμους Ζαγορίου και Ιωαννίνων, οι οποίες «συσπειρώθηκαν» κάτω από την ονομασία «Zagori Excellence Network» (ZEN). Φιλοδοξία του ΖΕΝ είναι να ενισχύσει και να προωθήσει την περιοχή τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό ως κορυφαίο τουριστικό προορισμό για όλη τη διάρκεια του έτους, πέρα από τη χειμερινή περίοδο, προσεγγίζοντας κατά προτεραιότητα την ισραηλινή, τη γαλλική και τη γερμανική αγορά μέσα από εξειδικευμένες διεθνείς εκθέσεις και συνεργασίες.
Πρωτοβουλία από ξενοδοχεία, εστιατόρια και εταιρείες
Διέξοδο στο εξωτερικό αναζητούν και οι επιχειρήσεις στην περιοχή των Ζαγοροχωρίων. Η περιοχή έχει κίνηση από τα αστικά κέντρα της Αθήνας στις αργίες και της Θεσσαλονίκης τα Σαββατοκύριακα, ωστόσο η εσωτερική αγορά δεν αρκεί για να καλύψει τη δυναμικότητα. Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, ανήκει η ιδιωτική πρωτοβουλία από 18 ξενοδοχεία, εστιατόρια και εταιρείες δραστηριοτήτων στους Δήμους Ζαγορίου και Ιωαννίνων, οι οποίες «συσπειρώθηκαν» κάτω από την ονομασία «Zagori Excellence Network» (ZEN). Φιλοδοξία του ΖΕΝ είναι να ενισχύσει και να προωθήσει την περιοχή τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό ως κορυφαίο τουριστικό προορισμό για όλη τη διάρκεια του έτους, πέρα από τη χειμερινή περίοδο, προσεγγίζοντας κατά προτεραιότητα την ισραηλινή, τη γαλλική και τη γερμανική αγορά μέσα από εξειδικευμένες διεθνείς εκθέσεις και συνεργασίες.
Το affiliation στοχεύει στη «δημιουργία ενός πλέγματος επιχειρήσεων, τοπικών και περιφερειακών φορέων, στη βάση της συνεργασίας και της ανάπτυξης συνεργιών με στόχο την ανάδειξη του Ζαγορίου ως τον κορυφαίο προορισμό διακοπών μέσα από την πραγματική βελτίωση της παροχής υπηρεσιών και της προσφοράς μοναδικών εμπειριών στους επισκέπτες του Ζαγορίου», σημειώνει ο πρόεδρος του Δικτύου κ. Βασίλης Κατσούπας.
Οnline αγορά πακέτου Αll inclusive ski
Προσφορές στην Αράχοβα και στα Καλάβρυτα
Την πολιτική εκπτώσεων 50% τις καθημερινές συνεχίζουν και εφέτος από την αργία των Φώτων και μετά τα ξενοδοχεία της Αράχοβας σε μια προσπάθεια ενίσχυσης των επισκεπτών σε διαστήματα με χαμηλή κίνηση.
Αντίστοιχα, στα Καλάβρυτα ξενοδοχεία και επιχειρήσεις οργάνωσαν το «Kalavrita Family Weekend» στις 10 και 11 Ιανουαρίου, προσφέροντας Σαββατοκύριακο με δωρεάν παροχές στα παιδιά έως 14 ετών.
Στόχος είναι ο προορισμός να γίνει πιο προσιτός στις οικογένειες, αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Καλαβρύτων κ. Κωνσταντίνος Δαφαλιάς. «Η κίνηση είναι πολύ ικανοποιητική, με επισκέπτες από την εσωτερική αγορά αλλά και την Κύπρο», σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος του Χιονοδρομικού Κέντρου Καλαβρύτων, το οποίο λειτουργεί από τις 21 Δεκεμβρίου, κ. Ευθύμιος Βαζαίος.
Παράλληλα συνεχίζεται και εφέτος, με μειωμένες τιμές, το πακέτο Αll inclusive ski Kalavrita, το οποίοπωλείται online (https://www.kalavrita-ski.gr). Το πακέτο περιλαμβάνει το ski pass, τη διαμονή με πρωινό, ένα γεύμα ή δείπνο και την ενοικίαση του εξοπλισμού σκι και snowboard. Οι αγοραστές του πακέτου έχουν επίσης 20% έκπτωση στις σχολές σκι του χιονοδρομικού κέντρου καθώς και μειωμένες τιμές στα Snow Buses από Αθήνα και Πάτρα. Το πρόγραμμα All inclusive ισχύει από τις 7/1/2014 μέχρι τις 6/4/2014 και οι τιμές ξεκινούν από 40 ευρώ το άτομo για τις καθημερινές και από 62 ευρώ το άτομο για τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες. Για όσους διαθέτουν εξοπλισμό, το πακέτο προσφέρεται σε φθηνότερη έκδοση, η οποία περιλαμβάνειski pass και διαμονή με πρωινό και διατίθεται από25 ευρώ το άτομο τις καθημερινές (πακέτα των 25, 30 και 35 ευρώ) και από 40 ευρώ το άτομο τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες (πακέτα των 40, 45 και 50 ευρώ). Η πρωτοβουλία πραγματοποιείται σε συνεργασία με τις τοπικές επιχειρήσεις, ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, εστιατόρια και καταστήματα ενοικίασης εξοπλισμού για σκι και snowboard. Επίσης, για όσους δεν ενδιαφέρονται για χιονοδρομία, το πρόγραμμα μπορεί να αντικατασταθεί με δωρεάν είσοδο στοΣπήλαιο Λιμνών των Καστριών, στοΔημοτικό Μουσείο Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματοςκαι επίσκεψη σεοινοποιείο.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



