Mia feta – feta bar: η τυροκομική και γαλακτοκομική παράδοση συναντά την μπιστρό κουλτούρα

Η Χριστίνα Τσιραγγέλου και ο Μπάµπης Παπανικολάου – τα πρόσωπα του στούντιο 157+173designers – θέλησαν μέσα από αυτό το project να «αναμετρηθούν» με την παράδοση τονίζοντας την εξελικτική της πορεία μέσα από τη διατήρηση της ποιότητά της αλλά και την προσαρμογή των αξιών της σε μια σύγχρονη Ελλάδα. Μας μίλησαν για τις ιδέες, τις τεχνικές και τη φιλοσοφία που όρισαν τον τελικό σχεδιασμό τους καταστήματος Mia feta.

Οι απαιτήσεις
«Ζητούμενο ήταν η δημιουργία ενός καταστήματος με πολυμορφικό χαρακτήρα, μέσα από το οποίο οι άνθρωποι της πόλης θα γνωρίσουν και θα γευθούν τα προϊόντα της εταιρείας, ενώ ταυτόχρονα θα μπορούν να τα αγοράσουν σε ανταγωνιστική τιμή, εφόσον ο ίδιος ο παραγωγός πουλάει τα προϊόντα του. Επιπλέον ζητούμενο, ήταν το κατάστημα να μπορεί να φιλοξενεί μια ποικιλία επιλεγμένων ελληνικών προϊόντων – όπως λάδι, ελιές, αποξηραμένα μανιτάρια, τουρσί, μαρμελάδες, κτλ. – από ανεξάρτητους παραγωγούς, Παράλληλα με τον τομέα της λιανικής πώλησης, έπρεπε ο σχεδιασμός να εξυπηρετούσε την ταυτόχρονη εστίαση και δοκιμή πιάτων (πρωινών, μεσημεριανών και βραδινών) βασισμένων στην φέτα και τα ελληνικά τυριά γενικότερα, με την συνοδεία μιας ποικιλίας κρασιών ή καφέ.

Ιδέα / αίσθηση χώρου
«Λόγω της μεικτής και σχετικά σύνθετης λειτουργίας αλλά και του περιορισμένου μεγέθους του καταστήματος, ο σχεδιασμός του όφειλε να είναι “συμπαγής” χωρίς να δρα ανασταλτικά για τη δημιουργία μιας “ελαφριάς αίσθησης”, όπως θεωρούμε ότι αρμόζει σε ένα σύγχρονο γαλακτοπωλείο. Βασικός μας στόχος ήταν να επιτύχουμε την εναρμόνιση όλων των χρήσεων του καταστήματος σε έναν χώρο. Δεν υπάρχουν κρυφές γωνιές, ενώ το service του καταστήματος όσο αφορά τα πόσιμα, καφέ, κρασί ή γαλακτοκομικά, γίνεται σε άμεση επαφή με τον πελάτη. Δεν υπάρχει ξεκάθαρο όριο στον χώρο, ο πελάτης και ο σερβιτόρος μοιράζονται την ίδια περιοχή. Με την ίδια αίσθηση αποδόθηκε και ο κεντρικός ξύλινος πάγκος, το βασικό στοιχείο, η καρδιά του καταστήματος, γύρω από τον οποίο οργανώθηκαν οι υπόλοιπες χρήσεις. Οι πελάτες κάθονται ο ένας δίπλα ή απέναντι σε κάποιον άλλο, και μοιράζονται την ευχαρίστηση του φαγητού ή του ποτού, με μια προσδόκιμη τάση επικοινωνίας μεταξύ τους. Όλα τα προϊόντα στον κεντρικό ισόγειο χώρο, εκτίθενται άμεσα, μέσα από τις ανοιχτές κατασκευές που τα φιλοξενούν, σε μια προσπάθεια να τονωθεί η απλή και καθημερινή εικόνα του καταστήματος. Δεν θέλαμε να δοθεί η εντύπωση του ακριβού delicatessen. Προσπαθήσαμε να φανεί ότι η ποιότητα των προϊόντων που διαθέτει το mia feta – feta bar, είναι ίδια ή καλύτερη, από ένα καλό delicatessen».

Σχεδιασμός και οργάνωση
«Από την μία πλευρά, και σε παράλληλη διάταξη, οργανώθηκε το κομμάτι των πωλήσεων, με το μεγάλο ψυγείο self service – βιτρίνα των συσκευασμένων τυροκομικών προϊόντων, τις ραφιέρες που περιέχουν το ξηρό φορτίο ( λάδια, όσπρια κτλ ), και το ταμείο. Αντιδιαμετρικά απέναντι του κεντρικού πάγκου, οργανώθηκε το κομμάτι του σέρβις του καταστήματος, δηλαδή η κάβα κρασιών με το wine dispenser, o πάγκος με το πόστο του καφέ, ο θερμοθάλαμος, και οι ραφιέρες ποτηριών και αποθήκευσης. Έτσι δημιουργούνται 2 διάδρομοι κίνησης, με τον κεντρικό πάγκο στην μέση, οι οποίοι ξεκινούν από τις 2 εισόδους του καταστήματος, διασταυρώνονται κοντά στην είσοδο με ένα στενό διάδρομο που τέμνει τον πάγκο, και ενώνονται στο βάθος του καταστήματος, στην απόληξη του κεντρικού πάγκου, όπου τοποθετείται και το ψυγείο των χύμα τυριών. Η γυάλινη όψη στο πατάρι, όπου οργανώθηκε το παρασκευαστήριο, επιλέχθηκε ώστε οι κινήσεις των σεφ να είναι εμφανείς από το επίπεδο του ισογείου, και με αυτόν τον τρόπο να τονίζεται η αμεσότητα της παρασκευής και η φρεσκάδα των πιάτων που προετοιμάζονται. Στο υπόγειο, πριν από τους βοηθητικούς χώρους, τοποθετήθηκε ένας κεντρικός ψυκτικός θάλαμος συντήρησης και αποθήκευσης των τυριών και χρησιμοποιήθηκαν τσιμεντοειδή επιχρήσματα σε όλο τον χώρο, ώστε να επιτευχθεί μια ψυχρότερη αίσθηση, όπως ένα υπόγειο ωρίμανσης τυριών. Η οργάνωση της όψης του καταστήματος αντικατοπτρίζει την εσωτερική διαρρύθμιση της κάτοψης και τον τρόπο λειτουργίας του καταστήματος. Η όψη αποτελείται από ένα μεγάλο μεταλλικό πλαίσιο σε υποχώρηση, με τον κεντρικό πάγκο ουσιαστικά να τέμνει τους υαλοπίνακες και να βγαίνει στο εξωτερικό περιβάλλον. Με αυτό τον τρόπο θέλαμε να δηλώσουμε ένα θερμό καλωσόρισμα στον πελάτη, να τον προσελκύσουμε σε ένα φωτεινό και φρέσκο μαγαζί που μπορεί να δοκιμάσει όλες αυτές τις γεύσεις».


Υλικά και χρώματα
«Τα υλικά και τα χρώματα του καταστήματος, παρέμειναν απλά και καθαρά, για να τονίσουν την φρεσκάδα του προϊόντος, και παράλληλα να συσχετιστούν διακριτικά με παλιά παντοπωλεία και μπακάλικα, με την μυρωδιά της ελληνικής παράδοσης».

*Παυλου Μελλά 14, Θεσσαλονίκη
Κατασκευή: Contrust
Πελάτης: Κουρέλλας Α.Ε

Αφιερώματα
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk