Με το «ΟΚ» της Βουλής ξεκινούν τα έργα στους αυτοκινητόδρομους

Για νέα ώθηση στις προσπάθειες της χώρας με στόχο την έξοδο από την κρίση και την ανόρθωση της οικονομίας μιλά το υπουργείο Υποδομών μετά τη θετική ψήφο της Βουλής στις τροποιημένες συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητόδρομων, που οδηγεί στην επανέναρξη των εργασιών.

Για νέα ώθηση στις προσπάθειες της χώρας με στόχο την έξοδο από την κρίση και την ανόρθωση της οικονομίας μιλά το υπουργείο Υποδομών μετά τη θετική ψήφο της Βουλής στις τροποιημένες συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητόδρομων, που οδηγεί στην επανέναρξη των εργασιών.
Όπως δήλωσε από τη Βουλή ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, η κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων θα δημιουργήσει 20.000 θέσεις εργασίας, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για οικονομία, καθώς μπορούν να συμβάλουν στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,5%.
Στο τέλος του 2015, είπε ο υπουργός, όταν οι εργασίες θα έχουν ολοκληρωθεί, η χώρα θα έχει ένα σύγχρονο, λειτουργικό οδικό δίκτυο και μία βασική προϋπόθεση, ώστε να γίνει κόμβος μεταφορών στην Ευρασία. Ο υπουργός Υποδομών διαβεβαίωσε ότι «δεν θα υπάρχει ούτε ένας ανασφάλιστος εργαζόμενος», ενώ υποσχέθηκε τριμηνιαίο απολογισμό των έργων στη Βουλή.
Ηλεκτρονικό σύστημα σε όλα τα διόδια
Ο κ. Χρυσοχοΐδης σημείωσε ότι το μόνο που αλλάζει στις συμβάσεις είναι το μοντέλο της χρηματοδότησης των έργων, ενώ αναγνώρισε «ένα μεγάλο άδικο που εντοπίζεται στη βορειοανατολική και στη νοτιοδυτική Αττική, που έχει σχέση με τους συχνούς χρήστες».
«Δεσμεύτηκα ότι δεν θα γίνει απολύτως τίποτα πριν λύσουμε αυτά τα θέματα των παράπλευρων και εναλλακτικών διαδρομών και το θέμα των εκπτώσεων ή του αναλογικού συστήματος. Είναι δική μου απόφαση και θα εφαρμοστεί» είπε ο υπουργός Υποδομών.
Όπως τόνισε, διάταξη προβλέπει ότι «σε όλα τα έργα θα εγκατασταθεί ένα σύγχρονο ηλεκτρονικό σύστημα είσπραξης και διαχείρισης διοδίων, το οποίο περιλαμβάνει τη δυνατότητα λογιστικής καταγραφής για κάθε μία κατηγορία διοδίων και οχημάτων, όπως επιβάλλουν οι συμβάσεις παραχώρησης».
Όπως τόνισε, το σύστημα διαλειτουργικότητας ήδη λειτουργεί σε πέντε έργα (Αττική Οδός, Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) και ως το τέλος του 2014 θα εφαρμοστεί στην Κεντρική Οδό και στη Νέα Οδό.
«Η νέα διάταξη, λοιπόν, που έφερα αποσκοπεί στο να θέσει το χρονικό ορόσημο, δηλαδή την προθεσμία, κάτι που δεν υπήρχε στις συμβάσεις. Αυτό που έγινε, δηλαδή, ήταν να υποχρεώσουμε τους παραχωρησιούχους να βάλουν το αναλογικό σύστημα μέσα σε ρητή ημερομηνία» είπε.
Φέρνει διάταξη για το σαμποτάζ στα έργα
Ο κ. Χρυσοχοΐδης επιτέθηκε σε όλους εκείνους που το 2008 κατήγγειλαν τους αυτοκινητόδρομους στη Βουλή, οι καταγγελίες μπήκαν στο αρχείο, όμως χάθηκε ένας χρόνος και το Δημόσιο επιβαρύνθηκε με αποζημιώσεις για αυτή την καθυστέρηση. «Οι κύριοι αυτοί σουλατσάρουν ελεύθεροι έξω. Η Ελλάδα πλήρωσε 90 εκατομμύρια στους παραχωρησιούχους τότε. Εγώ προσωπικά κοιτάζω με ποιον τρόπο θα πάρουμε πίσω τα 90 εκατομμύρια απ’ αυτούς που έκαναν άδικες καταγγελίες, για να τελειώνουμε με όλα αυτά» είπε.
«Οι εκβιαστές όμως που επιχειρούν διάφορες μεθοδεύσεις, προκειμένου να μην προχωρήσουν τα έργα, αυτή τη φορά θα διαψευστούν. Όσον αφορά τους παλαιούς, επαναλαμβάνω ότι ετοιμάζω διάταξη, όπου θα υποχρεωθούν σε αποζημιώσεις. Αυτό το λέω για να τελειώνουμε μ’ αυτήν την ιστορία των εκβιαστών, οι οποίοι επικαλούμενοι δήθεν τους εισαγγελείς ουσιαστικά οδηγούν τη χώρα σε μαρασμό και υπονομεύουν την ανάπτυξη» συμπλήρωσε ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Ακριβότερα εάν γίνονταν ως δημόσια έργα
«Θέλω να πω ακόμη δύο στοιχεία. Το πρώτο είναι ότι εάν τα έργα αυτά, ξεκινώντας από το 2006 και το 2007, ήταν δημόσια έργα και αναπροσαρμοζόταν τα τιμολόγιά τους, οι τιμές τους με βάση αυτό που λέμε τα τιμολόγια του Δημοσίου, από 1.1.2007 ως το τέλος του 2013, μέχρι σήμερα δηλαδή, η αναθεώρηση των τιμών των έργων παραχώρησης με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή, όπως προβλέπουν δηλαδή οι συμβάσεις παραχώρησης, θα ήταν 1,143. Δηλαδή η αύξηση θα ήταν 1,143 επί του αρχικού ποσού που θα σας το πω μετά. Εάν η αναθεώρηση εκείνων των έργων γινόταν με βάση τα επίσημα αναλυτικά τιμολόγια του Δημοσίου, η αύξηση θα ήταν 1,33» είπε.
Ο κ. Χρυσοχοΐδης σημείωσε ότι καλώς δεν έγινε αναθεώρηση των έργων με βάση το τιμολόγιο του Δημοσίου, καθώς στην Ιόνια Οδό το συμβατικό τίμημα από 925 εκατ. ευρώ θα αυξανόταν σε 1,2 δισ. ευρώ, ενώ με τη συμβατική αναθεώρηση είναι 1 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, στην Κεντρική Οδό το συνολικό τίμημα είναι 1,2 δισ. ευρώ και εάν γινόταν αναθεώρηση θα έφτανε το 1,6 δισ. ευρώ, ενώ σήμερα θα φτάσει το 1,37 δισ. ευρώ. «Δηλαδή εάν γινόταν δημόσιο έργο και αναπροσαρμόζονταν οι τιμές από το 2007 μέχρι σήμερα, θα είχαμε 239 εκατ. ευρώ παραπάνω στο έργο» είπε.
Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου η κατασκευή κοστίζει 825 εκατ. ευρώ. «Εάν κάναμε αναθεώρηση με βάση τα τιμολόγια του Δημοσίου, θα φθάναμε στο 1,059. Τώρα πάμε στο 943, δηλαδή εξοικονομούμε 115 εκατομμύρια λιγότερα» τόνισε. Στην Ολυμπία Οδό, που έχει κόστος 2,092 δισ. ευρώ, εάν γινόταν αναθεώρηση του έργου, θα πήγαινε στα 2,685 δισ., ενώ σήμερα θα κοστίσε 1,398 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, οι βασικοί συντελεστές κόστους των αυτοκινητοδρόμων είναι τα καύσιμα 26,5%, ο οπλισμός 12,5%, το τσιμέντο 7%, η άσφαλτος 6%, η απόσβεση μηχανημάτων 11%, η απόσβεση φορτηγών 7% και η εργασία 30%.
Η μοίρα των «κομμένων» τμημάτων
Αναφερόμενος στο τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, που εξαιρείται από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, ο υπουργός Υποδομών είπε ότι το Πάτρα – Πύργος έχει ολοκληρωμένες απαλλοτριώσεις, οριστικές περιβαλλοντικές μελέτες και ένα τμήμα του κατασκευασμένο, και θα κατασκευαστεί μέχρι το τέλος του 2015. Ως εκ τούτου το επόμενο τρίμηνο θα πρέπει να ετοιμαστούν τα τεύχη δημοπράτησης.
Επίσης, με ειδική διάταξη το τμήμα Πύργος – Καλό Νερό, όπου ακυρώθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι, θα χαρακτηριστεί έργο προτεραιότητας και θα δοθεί έμφαση στη συντήρηση του υφιστάμενου δρόμου.
Αντίστοιχα, το τμήμα Καλό Νερό – Τσακώνα θα κατασκευαστεί μέχρι το 2016. «Έχουμε πλήρεις περιβαλλοντικές μελέτες. Δεν έχουμε απαλλοτριώσεις, οι οποίες έχουν ακυρωθεί για κάποιους λόγους. Εν πάση περιπτώσει, είναι ένα ζήτημα που χρειάζεται απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ώστε να υπάρξει επίλυση» σχολίασε ο υπουργός Υποδομών.
Για τα τμήματα του Ε65 ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί πλήρως τη νέα περίοδο, ενώ το κομμάτι Γέφυρα Αλαμάνας – ΠΑΘΕ – Ανισόπεδος Κόμβος Καρπενησίου θα γίνει άμεσα.
Όπως σημείωσε, το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία είναι ένα ζήτημα το οποίο θέλει συζήτηση, διότι η χάραξή του ενδεχομένως να δημιουργήσει προβλήματα. Πάντως, το επόμενο τρίμηνο, πρόσθεσε, θα ληφθούν αποφάσεις για τα τμήματα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και Καλαμπάκα – Παναγιά.
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk