Εξι τράπεζες στο άρμα της Πειραιώς

Ολοκληρώνεται σήμερα το μεγάλο έργο της ενοποίησης των πέντε τραπεζών που απέκτησε ο όμιλος της Τράπεζας Πειραιώς, στο πλαίσιο της ανασυγκρότησης του εγχώριου χρηματοπιστωτικού κλάδου που ξεκίνησε το 2012,

Ολοκληρώνεται σήμερα το μεγάλο έργο της ενοποίησης των πέντε τραπεζών που απέκτησε ο όμιλος της Τράπεζας Πειραιώς, στο πλαίσιο της ανασυγκρότησης του εγχώριου χρηματοπιστωτικού κλάδου που ξεκίνησε το 2012, μετά την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Πρόκειται για ένα εγχείρημα που υλοποιήθηκε σε χρονικό διάστημα 14 μηνών, το οποίο αποτελεί μοναδικό επίτευγμα σε διεθνές επίπεδο.


«Το 2013 ήταν για την τράπεζα χρονιά μεγάλων προκλήσεων»
επισημαίνει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Γ. Σγουροβασιλάκης, Chief Operating Officer της Τράπεζας Πειραιώς. Οπως αναφέρει ο ίδιος, «παράλληλα με την επιτυχή ολοκλήρωση της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της τράπεζας, στο πλαίσιο της ανακεφαλαιοποίησης, «τρέχαμε» το μεγάλο στοίχημα της ενοποίησης των συστημάτων των δικτύων που εντάχθηκαν μέσα σε έναν χρόνο στον όμιλο».

Η πρόκληση


«Eίναι γεγονός ότι, ενώ υλοποιούσαμε, από το φθινόπωρο του 2012, το σχέδιο της ενσωμάτωσης των συστημάτων της ΑΤΕbank στο ενιαίο περιβάλλον των υποδομών και των συστημάτων της Τράπεζας Πειραιώς, βρεθήκαμε μπροστά σε μια μεγάλη πρόκληση: να ενσωματώσουμε σε όσο το δυνατόν μικρότερο χρόνο άλλες τέσσερις τράπεζες. Να ενοποιήσουμε, δηλαδή, τεχνολογίες, συστήματα, προϊόντα και διαδικασίες, να αναμορφώσουμε τηλεπικοινωνιακά δίκτυα και να συνθέσουμε δημιουργικά διαφορετικές νοοτροπίες ώστε να διαμορφώσουμε τελικά από έξι συνολικά μια ισχυρή και σύγχρονη τράπεζα σε όφελος των μετόχων μας και με γνώμονα το συμφέρον και την ποιοτική εξυπηρέτηση των 6,5 εκατομμυρίων και πλέον πελατών μας, ιδιωτών και επιχειρήσεων» σημειώνει σχετικά ο κ. Σγουροβασιλάκης.
Επίτευγμα


Σύμφωνα με τον ίδιο, η επιτυχία του έργου δεν συνίσταται τόσο στην αποτελεσματική ολοκλήρωσή του όσο στο ότι η ενοποίηση των συστημάτων πληροφορικής των πέντε τραπεζών και η λειτουργική ενσωμάτωσή τους στην Πειραιώς πραγματοποιήθηκε σε χρονικό διάστημα 14 μηνών. «Πρόκειται για μοναδικό επίτευγμα σε διεθνές επίπεδο, όπως επιβεβαιώνεται και από την Gartner, τη διεθνή εταιρεία συμβουλευτικών υπηρεσιών και ερευνών για θέματα τεχνολογιών πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών» υπογραμμίζει σχετικά το στέλεχος της Πειραιώς.
Οπως σημειώνει ο ίδιος, πριν από έναν χρόνο περίπου οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης Fitch και Moody’s διατύπωναν την άποψη ότι «η Τράπεζα Πειραιώς διαθέτει μεν την αναγκαία εμπειρία λόγω των ενοποιήσεων αρκετών τραπεζών στο παρελθόν αλλά η ταχεία και επιτυχής ενοποίηση πέντε ταυτόχρονα τραπεζών είναι ένα αντικειμενικά δύσκολο εγχείρημα που ενέχει κινδύνους». «Το εγχείρημα το φέρουμε με ασφάλεια σε πέρας την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2013 με την ενοποίηση των συστημάτων της τελευταίας τράπεζας, της Millennium Bank, στα συστήματα της Πειραιώς» τονίζει ο κ. Σγουροβασιλάκης.
Ολα ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2012, λίγες ημέρες μετά την εξαγορά της ATEbank. Τότε αποφασίστηκε ότι λόγω του μεγέθους της τράπεζας έπρεπε να καινοτομήσουμε. «Ετσι πολύ γρήγορα αποφασίσαμε ότι στην περίπτωση της ATEbank δεν έπρεπε να ακολουθήσουμε τη μεθοδολογία της ολικής ενοποίησης των συστημάτων (full integration) που χρησιμοποιούμε συνήθως αλλά να εφαρμόσουμε τη μερική ενοποίηση (partial integration)» εξηγεί ο κ. Σγουροβασιλάκης.
Στο πλαίσιο αυτό «επιμερίσαμε το συνολικό έργο της ενοποίησης των συστημάτων της ATEbank σε δύο φάσεις: η πρώτη περιελάμβανε τη μεταφορά στο ενιαίο περιβάλλον των συστημάτων πληροφορικής της Τράπεζας Πειραιώς των περίπου 4 εκατ. πελατών της ATEbank και όλων των επιχειρηματικών δανείων των μεσαίων επιχειρήσεων και η δεύτερη φάση τα υπόλοιπα προϊόντα και υπηρεσίες των πελατών της ΑΤΕbank (καταθετικά, δανειακά, επενδυτικά, κάρτες, πληρωμές κτλ.)». Το σημαντικό στοιχείο της πρώτης φάσης ήταν ότι εκπαιδεύτηκαν στο πελατοκεντρικό σύστημα της Τράπεζας Πειραιώς περίπου 2.580 υπάλληλοι της υπό ενοποίηση τράπεζας, γεγονός που συνέβαλε μετέπειτα στη γρήγορη εξοικείωσή τους με τα υπόλοιπα συστήματα.
Ερωτηθείς για το πώς ξεπεράστηκαν οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν ο κ. Σγουροβασιλάκης υποστήριξε ότι κλειδί της επιτυχίας οποιουδήποτε μεγάλου έργου τεχνολογίας αποτελεί κατ’ αρχάς το κοινό όραμα, η πίστη δηλαδή από όλους για την επίτευξη του στόχου, ο σοβαρός σχεδιασμός του έργου και ο λεπτομερής προγραμματισμός των ενεργειών που απαιτούνται. Επιπλέον τόνισε ότι, πέραν της αυτονόητης προϋπόθεσης των τεχνικών γνώσεων, της εμπειρίας και των δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου, τεράστια σημασία έχει η ηθική διάσταση της διαχείρισης όλων όσοι συμμετέχουν στην πραγματοποίηση του έργου.

«Δηλαδή, η κατανομή ρόλων και ο συντονισμός να προάγει τη συνοχή, τη συναδελφικότητα και την αλληλεγγύη των στελεχών και των ομάδων εργασίας και τις σχέσεις διαφάνειας, εμπιστοσύνης και καλής συνεργασίας με τους εξωτερικούς συνεργάτες και προμηθευτές»
σημείωσε σχετικά ο ίδιος.

Τα άμεσα οφέλη
  • Το μεγαλύτερο όφελος της ενοποίησης, σύμφωνα με τον κ. Σγουροβασιλάκη, είναι ότι επιταχύνθηκε η επίτευξη των συνεργειών, κυρίως κόστους, που προσδοκά κανείς από τις οικονομίες μεγέθους που δημιουργούνται. Για παράδειγμα, εξηγεί ο ίδιος, οι συνολικές επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν για την τεχνολογική και λειτουργική αναβάθμιση των συστημάτων και των υποδομών της ενιαίας τράπεζας ανήλθαν σε περίπου 17 εκατ. ευρώ, ενώ η μείωση των λειτουργικών δαπανών που έχει ήδη επιτευχθεί υπερβαίνει τα 23 εκατ. ευρώ ετησίως.
  • «Επιπλέον, το ενιαίο και αναβαθμισμένο τεχνολογικό περιβάλλον δημιουργεί προϋποθέσεις διεύρυνσης και εμβάθυνσης των σχέσεων με τους πελάτες μας και πολύ καλύτερης ποιότητας εξυπηρέτησης για την παραδοσιακή πελατεία της Πειραιώς αλλά και για νέες ομάδες ή κατηγορίες πελατών όπως οι αγρότες και ασφαλώς πολύ καλύτερο και αποδοτικότερο περιβάλλον για τους εργαζομένους» υπογράμμισε το στέλεχος της Τράπεζας Πειραιώς.

Αγώνας δρόμου με 6.430 εκπαιδευόμενους
424.000 ανθρωποώρες χρειάστηκαν για το έργο των συγχωνεύσεων και την ενοποίηση

Το έργο των συγχωνεύσεων περιελάμβανε την ενοποίηση των συστημάτων πληροφορικής της ATEbank και των εγχώριων δραστηριοτήτων των τριών κυπριακών τραπεζών (Τράπεζας Κύπρου, Cyprus Popular Bank και Ελληνικής) στην Τράπεζα Πειραιώς, της ΑΤΕbank Ρουμανίας στην Τράπεζα Πειραιώς Ρουμανίας, καθώς και την ενοποίηση των συστημάτων της Millennium Bank.
Σύμφωνα με τον κ. Σγουροβασιλάκη, για τις ανάγκες των ενοποιήσεων των 5 τραπεζών πραγματοποιήθηκαν 614 εκπαιδευτικά προγράμματα σε 185 σημεία σε όλη τη χώρα, στα οποία δίδαξαν 256 εσωτερικοί εκπαιδευτές και συμμετείχαν 6.430 εκπαιδευόμενοι. Επίσης, 2.750 άτομα παρακoλούθησαν εκπαιδευτικά προγράμματα σε επιμέρους θέματα μέσω του εσωτερικού συστήματος e-learning της Τράπεζας Πειραιώς που διαθέτει σε όλους τους υπαλλήλους της τα τελευταία 10 έτη. Σε διάστημα 12 μηνών υλοποιήθηκαν συνολικά 424.000 ανθρωποώρες εκπαίδευσης.
«Κομβικής σημασίας για την επιτυχία του εγχειρήματος ήταν το ότι ο σχεδιασμός, η μεθοδολογία, η οργάνωση, η υλοποίηση και η διαχείριση του προγράμματος όλων των έργων της ενοποίησης των 5 τραπεζών στην Ελλάδα έγινε αποκλειστικά από τον Τομέα Τεχνολογίας, Οργάνωσης και Κεντρικών Εργασιών του ομίλου και στηρίχθηκε στην αδιάκοπη εργασία 300 και πλέον στελεχών της τράπεζας από πολλές μονάδες και του συνόλου σχεδόν του προσωπικού του δικτύου των καταστημάτων» σημειώνει ο κ. Σγουροβασιλάκης.
Οι βασικότεροι προμηθευτές τεχνολογίας με τους οποίους συνεργάστηκε η Τράπεζα Πειραιώς περιλαμβάνουν την εταιρεία LDK για τον σχεδιασμό και τη δημιουργία μιας state of the art τεχνολογικής υποδομής, στο νέο μηχανογραφικό κέντρο του ομίλου, την εταιρεία ΙΒΜ από την οποία έγινε η προμήθεια των νέων σύγχρονων κεντρικών υπολογιστών AS400/Power 780 που είναι από τα πλέον ισχυρά συστήματα που έχει εγκαταστήσει η ΙΒΜ στην Ευρώπη, καθώς και τις εταιρείες CISCO, EMC, MICROSOFT, DELL, NCR, WINCOR, OTE, FORTHNET, UNISYSTEMS, SPACE HELLAS, FUJITSU, EPSCI, PERFORMANCE TECHNOLOGIES, ACUTECH.
Αναφορικά με τα εναλλακτικά δίκτυα εξυπηρέτησης, ο κ. Σγουροβασιλάκης σημείωσε πως το φθινόπωρο του 2007 ξεκίνησε η από κοινού σχεδίαση μιας σύγχρονης υποδομής ηλεκτρονικής τραπεζικής, η οποία να υποστηρίζει την τράπεζα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. «Ετσι, σε διάστημα 9 μηνών, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε την πολυβραβευμένη πλατφόρμα ηλεκτρονικής τραπεζικής Winbank International» προσθέτει ο ίδιος σχετικά, τονίζοντας ότι «τo 2011 ανασχεδιάσαμε πλήρως αυτή την πλατφόρμα με αποτέλεσμα να μπορούμε να επεκτείνουμε με ταχύτητα τη λειτουργικότητά της, να προσθέτουμε εύκολα νέες υπηρεσίες και να διευκολύνουμε τις τραπεζικές συναλλαγές για χιλιάδες χρήστες των υπηρεσιών ηλεκτρονικής τραπεζικής του Ομίλου Πειραιώς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk