Το ημερολόγιο Pirelli κλείνει 50 χρόνια

Εφέτος το φεμινιστικό λόμπι δεν θα παίξει βελάκια με το ημερολόγιο της Pirelli. Αλλά και οι ένθερμοι θαυμαστές του ετήσιου, εμβληματικού «εκδοτικού γεγονότος» (αδιάλειπτου από το 1964, με μία και μοναδική απουσία το 1974 εξαιτίας τού τότε «κραχ») δεν θα ενθουσιαστούν ιδιαίτερα με τα εφετινά «κορίτσια». Δεν είναι μόνο επειδή φορούν ρούχα (το ατόπημα αυτό διέπραξε πέρυσι και ο φωτογράφος Στιβ Μακ Κάρι με τα μοντέλα του). To εφετινό, 50ό ημερολόγιο της γνωστής ιταλικής εταιρείας κατασκευής ελαστικών, που τα τελευταία χρόνια έχει κάνει μια «ποιοτική» στροφή (ήτοι πιο πολύ προς το soft παρά προς το hardcore), φέρει την υπογραφή του μετρ Χέλμουτ Νιούτον. Μόνο που αυτή τη φορά δεν βλέπεις τα σκληρά, στυλιζαρισμένα γυμνά με τους μαρμάρινους μηρούς και την αβυσσαλέα διαθεσιμότητα, σήμα κατατεθέν του γερμανού πρωτοπόρου της φωτογραφίας (ο οποίος στις 23 Ιανουαρίου του 2004 έριξε το αυτοκίνητό του επάνω σε έναν τοίχο έξω από το ξενοδοχείο Chateau Marmont στην Καλιφόρνια). Εδώ πρόκειται για 12 «ξεθαμμένες» (από το 1986), απρόσμενα low profile φωτογραφίες του Νιούτον, ασπρόμαυρες, με γυναίκες γήινες, οι οποίες μοιάζουν να έχουν ξεπηδήσει από κάδρα του ιταλικού νεορεαλισμού.

Οσοι λαχταρούν σάρκα θα απογοητευτούν εντελώς, καθώς στην πιο «γαργαλιστική» ίσως από όλες αυτές τις φωτογραφίες του Νιούτον ένα μοντέλο επιδεικνύει αστραπιαία τον μηρό του σε μια ανοιχτή Lamborghini Countach. Η όλη ιστορία έχει ως εξής. Εν έτει 1986 η Pirelli Italia ζήλεψε την παγκόσμια δυναμική του ημερολογίου με τα larger-than-life κορίτσια και ζήτησε να κάνει ένα δικό της, ξεχωριστό από το «παραδοσιακό» της Pirelli UK. Οι Βρετανοί το ανέθεσαν στον Αμερικανό Μπερτ Στερν, τον άνθρωπο που φωτογράφισε γυμνή μια ώριμη πια Μέριλιν Μονρόε πίσω από ένα διάφανο πέπλο. Οι Ιταλοί προτιμούν τον καθιερωμένο με τα «Big Nudes» (1981) Χέλμουτ Νιούτον. Η φωτογράφιση λαμβάνει χώρα στο Μόντε Κάρλο (όπου τυχαίνει να μένει τότε ο Νιούτον) και στο Podere Terreno, στην περιοχή Κιάντι της Τοσκάνης, με φόντο τα χρώματα της ιταλικής υπαίθρου και τον φακό να εμφυσά ζωή σε στυλιζαρισμένες Σιλβάνες Μαγκάνο, Λουτσίες Μποζέ και Σοφίες Λόρεν. Ο μόνος όρος που επιβάλλεται στην ιταλική έκδοση είναι η παρουσία στο φωτογραφικό κάδρο προϊόντων της Pirelli (που στο κάτω κάτω πουλάει λάστιχα αυτοκινήτων και όχι μνημειώδεις γυναικείους μαστούς). Το πρότζεκτ, όμως, καταρρέει όταν ο Νιούτον αποσύρεται «για προσωπικούς λόγους». Οι φωτογραφίες μπαίνουν στο συρτάρι.Θα έρθουν στο φως μόλις εφέτος.
Ωστόσο σήμερα, στα 50ά γενέθλια των ημερολογίων Pirelli, όλο και περισσότεροι άνδρες φαν χλευάζουν τον «ποιοτικό» δρόμο προς τον οποίο ολισθαίνουν (σημειωτέον ότι πέρυσι ο Στιβ Μακ Κάρι φωτογράφισε ηθοποιούς και μοντέλα γνωστά για την «κοινωνική δράση» τους, ήτοι επικεφαλής φιλανθρωπικών οργανισμών ή ιδρυμάτων για την προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών, των γιγάντιων κουνελιών και τα συναφή). Ολες αυτές οι συνοδευτικές αναλύσεις σχετικά με «την εσωτερικότητα και την αθωότητα που αγκαλιάζουν τον σκανδαλισμό» ή «το ευάλωτο του γυναικείου σώματος, που όμως απελευθερώνει τον εκρηκτικό αισθησιασμό του» σε σοφιστικέ πόζες, με φόντο λίμνες και εγκαταλελειμμένους πυργίσκους, φαντάζει τόσο σέξι όσο και η πρόσφατη καμπάνια «Οχι άλλη σελίδα 3» (για την απαγόρευση των topless κοριτσιών από την τρίτη σελίδα της ταμπλόιντ «The Sun»). Σχεδόν φθάνεις να αναπολείς τις εποχές που η Κέιτ, η Ελενα, η Καρολίνα, η Κάρμεν, η Χάιντι, η Αλεκ κ.ά. τα «πέταγαν» κανονικά – πάντα υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες των μεγαλύτερων φωτογράφων του πλανήτη: Ρίτσαρντ Αβεντον, Χερμπ Ριτς, Μπρους Γουέμπερ, Μάριο Σορέντι κ.ο.κ. Νοσταλγείς αυτά τα σαρωτικά, ακομπλεξάριστα κλικ πάνω στα πιο τέλεια γυναικεία σώματα, χωρίς προσχήματα, χωρίς πολιτικά ορθές υστερίες.
Οσο για τις γυναίκες (που δεν είναι και τόσο φαν), τα ημερολόγια Pirelli μοιάζουν πιο σεξιστικά τώρα που απεκδύονται ή λειαίνουν τον σεξισμό τους. Ολα αυτά περί «female empowerment», που συνοδεύουν τα τελευταία χρόνια το όλο κόνσεπτ πίσω από κάδρα με τέλεια γυναικεία κορμιά, προκαλούν σχεδόν τάση προς έμετο. Ιδιαίτερα όταν σκέφτεσαι ποιοι είναι κάθε χρόνο οι 20.000 αποδέκτες του συλλεκτικού ημερολογίου Pirelli (διότι, ως γνωστόν, δεν πωλούνται): μόνο VIPs, στελέχη και διευθύνοντες σύμβουλοι εταιρειών, μέλη της βρετανικής βασιλικής οικογενείας και, βέβαια, ο ίδιος ο βρετανός πρωθυπουργός. Τουλάχιστον ο τύπος στο βουλκανιζατέρ που παραδοσιακά κρεμάει τη φωτογραφία της ημίγυμνης Καρολίνας Κουρκόβα στον τοίχο δεν παριστάνει ότι ευχαριστιέται τέχνη.

*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

BHMAgazino
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Αναβολές και… private clubs Το τεράστιο ροζ, γεμάτο καθρέφτες, δωμάτιο στη βίλα «Ορτανσία», σκαρφαλωμένη στις ψηλότερες και πλέον θεαματικές οροσειρές της Εκάλης, ήταν... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk