Ένα νέο τεστ για τον καρκίνο του μαστού θα μπορούσε να σώσει πολλές γυναίκες από την υποβολή τους σε άχρηστες χειρουργικές επεμβάσεις και θεραπείες.

Εκατοντάδες χιλιάδες γυναίκες παγκοσμίως διαγιγνώσκονται ετησίως με πρώιμο καρκίνο του μαστού, ωστόσο ως σήμερα οι ειδικοί δεν ήταν σε θέση να διαχωρίσουν τις επικίνδυνες περιπτώσεις από εκείνες που είναι «αθώες» και δεν απαιτούν θεραπεία.

Προς την ανάπτυξη απλού τεστ

Τώρα επιστήμονες στη Βρετανία αναφέρουν ότι έκαναν ένα τεράστιο βήμα σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη ενός απλού τεστ το οποίο θα σώσει τις μισές από αυτές τις γυναίκες από άχρηστες μαστεκτομές αλλά και από την υποβολή τους σε ακτινοθεραπείες και ορμονοθεραπείες.

Κάθε χρόνο χιλιάδες γυναίκες διαγιγνώσκονται με πορογενές καρκίνωμα in Situ (Ductal Carcinoma in Situ (DCIS), μια μορφή καρκίνου του μαστού στην οποία εντοπίζεται μη διηθητικός καρκίνος στους γαλακτοφόρους πόρους.

Χωρίς θεραπεία – αυτή μπορεί να περιλαμβάνει επέμβαση, ριζική μαστεκτομή, ακτινοθεραπεία και ορμονοθεραπεία – οι μισές από αυτές τις γυναίκες είναι πιθανό να αναπτύξουν διηθητικό καρκίνο, ωστόσο μέχρι σήμερα οι ειδικοί δεν μπορούσαν να εντοπίσουν τις γυναίκες αυτές.

Το μόριο-«κλειδί»

Η νέα μελέτη που ανήκει σε ειδικούς του Ινστιτούτου Barts για τον Καρκίνο στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου, έδειξε ένα μόριο το οποίο εμφανίζεται σε περίπου τις μισές περιπτώσεις του DCIS και σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις του διηθητικού καρκίνου. Το μόριο ανβ6 εντοπίζεται σπάνια στον υγιή ιστό του μαστού.

Η βαρόνη Ντέλγιδ Μόργκαν, επικεφαλής του Breast Cancer Campaign που χρηματοδότησε τη μελέτη ανέφερε ότι μελλοντικά, απλά τεστ που θα βασίζονται στην ανίχνευση του μορίου, θα σώζουν πολλές γυναίκες από αγωνιώδη διλήμματα και περιττές θεραπείες. Η βαρόνη Μόργκαν τόνισε πως τέτοιου είδους τεστ θα μπορούσαν να είναι διαθέσιμα μέσα σε δύο χρόνια, γεγονός που θα αποτελέσει «ορόσημο στη διάγνωση και θεραπεία του καρκίνου του μαστού».

Ο επικεφαλής της μελέτης δρ Μάικλ Αλεν έκανε λόγο για ένα εκπληκτικό επίτευγμα. Όπως είπε, η εξέταση για ύπαρξη του μορίου θα διεξάγεται στο πλαίσιο μιας συμβατικής βιοψίας στις γυναίκες που έχουν κάποια ύποπτη μάζα στον μαστό.

Προκειμένου να καταλήξουν στα συμπεράσματά τους οι ειδικοί εξέτασαν 583 δείγματα μαστικού ιστού. Από την εξέταση προέκυψε ότι το μόριο ανβ6 δεν εντοπιζόταν σε σχεδόν κανένα δείγμα υγιούς ιστού, εντοπιζόταν όμως στις μισές από τις περιπτώσεις πορογενούς καρκινώματος in Situ και σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις διηθητικού πορογενούς καρκινώματος in Situ.

Περαιτέρω εξέταση περισσότερων από 100 δειγμάτων DCIS για μεγαλύτερο διάστημα χρόνου έδειξε ότι τα επίπεδα του μορίου σχετίζονταν άμεσα με το αν η νόσος εμφάνιζε εξέλιξη ή υποτροπή. Όταν τα καρκινικά κύτταρα περιείχαν το ανβ6 τότε η νόσος εμφάνιζε υποτροπή περίπου εννέα χρόνια νωρίτερα σε σύγκριση με τις περιπτώσεις που τα κύτταρα δεν περιείχαν το μόριο – κατά μέσο όρο η υποτροπή εμφανιζόταν στα δύο έτη σε σύγκριση με 11 έτη στις περιπτώσεις όπου δεν εντοπιζόταν το ανβ6.

Επιπλέον πειράματα σε ποντίκια έδειξαν ότι το ανβ6 ενθαρρύνει την ταχύτερη ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων του μαστού καθώς και ότι συνδέεται άμεσα με άλλες πρωτεΐνες που προάγουν τον καρκίνο και οι οποίες μπορούν επίσης να αποτελέσουν στόχους φαρμάκων.