Βαθμολογία

5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _ : χωρίς άποψη
«Ο συνήγορος» («The counselor», ΗΠΑ, 2013) του Ρίντλεϊ Σκοτ, με τους Μάικλ Φασμπέντερ, Πενέλοπε Κρους, Μπραντ Πιτ, Χαβιέρ Μπαρδέμ
Ο συνήγορος του τίτλου της ταινίας, του οποίου το όνομα δεν μαθαίνουμε ποτέ, είναι ο Μάικλ Φασμπέντερ, ένας καλοντυμένος, σχετικά αλαζών νεαρός δικηγόρος που για κάποιους λόγους (που επίσης δεν μαθαίνουμε ποτέ), αποφασίζει να μπλέξει με τον μεξικανικό υπόκοσμο και τα καρτέλ των ναρκωτικών παρ’ ότι ένα άλλο μέρος του εαυτού του το μόνο που επιθυμεί είναι έναν καλό γάμο με μια θεούσα, την Πενέλοπε Κρους, στην οποία κάνει πρόταση προσφέροντας ένα πανάκριβο αδαμάντινο δαχτυλίδι.
Το κομμάτι του γάμου ελάχιστο ρόλο παίζει στην εξέλιξη της ιστορίας, σε μια ταινία που πολυδιαφημίστηκε για το γεγονός ότι ο σπουδαίος συγγραφέας Κόρμακ Μακ Κάρθι του «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» έγραψε το σενάριό της κατευθείαν για την οθόνη –κάτι που δεν συνηθίζει να κάνει. Αυτό που ενδιαφέρει τον Μακ Κάρθι αλλά και τον Ρίντλεϊ Σκοτ που σκηνοθέτησε την ταινία είναι οι διάλογοι.
Ο συνήγορος μιλάει με πολύ κόσμο και στο μεγαλύτερο μέρος προειδοποιείται για το τι πρόκειται να πάθει αν η δουλειά στραβώσει. «Αυτοί οι άνθρωποι δεν πιστεύουν σε συμπτώσεις» του λέει ο Γουέστρεϊ (Μπραντ Πιτ), ένας «σύνδεσμος» που κυκλοφορεί σαν μεγαλοράντσερ του Τέξας με το λευκό στέισον, το στυλάτο κοστούμι και τις καουμπόικες μπότες του.«Εχουν ακούσει για τις συμπτώσεις αλλά δεν έχουν δει ποτέ καμία».
Υπάρχει και ένας άλλος φίλος του, ένας εκκεντρικός ιδιοκτήτης νάιτ κλαμπ (ο Χαβιέρ Μπαρδέμ με μαλλί «Ψαλιδοχέρη») που ντύνεται όσο πιο κιτς μπορεί. Μαζί μιλούν για γυναίκες («Οι έξυπνες γυναίκες είναι ακριβό χόμπι» του λέει ο Μπαρδέμ), αλλά συγχρόνως προειδοποιεί τον δικηγόρο για το πού πάει να μπλέξει αναλύοντας τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να σε εκτελέσουν χωρίς καλά-καλά να το καταλάβεις: «Το bolito είναι μια συσκευή που σου γραπώνει τον λαιμό και πεθαίνεις σε 4 λεπτά παντελώς ανίκανος να αντιδράσεις».
Η δουλειά φυσικά θα στραβώσει και ο συνήγορος θα δει τη ζωή του να αλλάζει σε δευτερόλεπτα. Το φιλμ θυμίζει κάπως το «Σκότωσέ τους γλυκά» του Αντριου Ντόμινικ. Ο Μακ Κάρθι και κατά προέκταση ο Ρίντλεϊ Σκοτ (που είναι επίσης συμπαραγωγοί) δείχνουν εκστασιασμένοι από τις κουβέντες που ανταλλάσσουν μεταξύ τους όλοι αυτοί οι παράξενοι αλλά τελικά όχι και τόσο έξυπνοι τύποι, οι οποίοι στο πρώτο μισό της ταινίας αντιμετωπίζουν με απίστευτη χαλαρότητα την ιδέα του κινδύνου και στο δεύτερο μισό, όταν ο κίνδυνος έχει περάσει πια στο κατώφλι του σπιτιού τους, τρέχουν και δεν φτάνουν. Οπότε είναι αργά.
Ωστόσο, ενώ η πρώτη ύλη του «Συνηγόρου» είναι η γκανγκστερική περιπέτεια, του λείπει το στοιχείο της δράσης που περιμένεις από μια… περιπέτεια. Λέγονται πράγματι πολλά αλλά δεν γίνονται και τόσα. Νομίζω ότι δεν θα ήμουν καθόλου υπερβολικός αν έλεγα ότι η μόνη πραγματική σκηνή δράσης σε αυτήν την ταινία είναι όταν η Κάμερον Ντίαζ (στον πιο σέξι και διαστροφικό ρόλο της ζωής της) λέει στον Μπαρδέμ ότι θα κάνει σεξ με το αυτοκίνητό του και όπως αποδεικνύεται το εννοεί 100 %!
Αλλο να το λες και άλλο να το βλέπεις!
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY –ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON EMΠΑΣΣΥ – ΔΑΝΑΟΣ – ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ – ΦΟΙΒΟΣ – TΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ Ν.ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΒΑΡΚΙΖΑ – STER ΙΛΙΟΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
———————————-
«Thor: Σκοτεινός κόσμος» («Thor: The Dark world», ΗΠΑ, 2013) του Αλαν Τέιλορ, με τους Κρις Χέμσγουορθ, Αντονι Χόπκινς, Τομ Χίντλστον, Νάταλι Πάρτμαν
Θυμίζοντας μια πλατύτερη, β’ διαλογής, εκδοχή του Μπραντ Πιτ στον «Παγκόσμιο πόλεμο Ζ», ο Κρις Χέμσγουορθ υποδύεται για δεύτερη φορά τον σούπερ ήρωα της Marvel Comics, τον Θορ. Με το Βίκινγκ παρουσιαστικό του, ο Θορ κυκλοφορεί με ένα τεράστιο σφυρί στο ένα χέρι και τη γροθιά του σφιγμένη στο άλλο προσπαθώντας να βρει λύση στα προβλήματα που προκύπτουν στο γαλαξιακό βασίλειο του πατέρα του, ενός μονόφθαλμου γερο-σοφού Αντονι Χόπκινς που παραπέμπει σε ψυχεδελική εκδοχή του Βασιλιά Ληρ του Σαίξπηρ.
Οπως ξέρουμε και από την πρώτη ταινία, κάτι τρέχει με τον αδελφό του Θορ, τον Λόκι (Τομ Χίντλστον), που είναι παρανοϊκός και συγχρόνως υπερφιλόδοξος παρ’ ότι κλεισμένος ισόβια στη φυλακή. Ακόμα χειρότερα υπάρχει και μια φυλή με αρχηγό έναν τύπο ονόματι Μάλεκιθ (Κρίστοφερ Εκλεστον) που θέλει να βυθίσει τα πάντα στο Σκότος. Παράλληλα στη Γη, η επιστήμονας Νάταλι Πάρτμαν κάνει έρευνα για το Διάστημα ενώ ο Χέμσγουρθ κατεβαίνει και την παίρνει μαζί του για να ταξιδέψουν στο Διάστημα σε στυλ Σούπερμαν – Λέις Λέιν.
Με άλλα λόγια το τρισδιάστατο (εννοείται) «Thor: Σκοτεινός κόσμος» είναι μια ταινία γρήγορη σε κίνηση αλλά αργή σε πνεύμα, καθότι ο Αλαν Τέιλορ, δημιουργός του «Game of Thrones», αδυνατεί (ή αδιαφορεί) να κάνει έστω και λίγο κοινωνούς της ιστορίας τους θεατές που ενδεχομένως να μην έχουν ιδέα από το κόμικς.
Οι φαν, βέβαια, θα εκστασιαστούν, όπως και οι 12χρονοι όλων των… ηλικιών. Ολοι οι υπόλοιποι θα το βρουν πολύ θορυβώδες, πολύ κουραστικό, πολύ ακατανόητο και πολύ ψεύτικο.
Βαθμολογία:1
Αίθουσες: CAPITOL 3D CINEMA – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ –
ODEON STARCITY – STER ESCAPE IΛION – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ 1 CINEPOLIS – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΙΓΛΗ – ΝΑΝΑ – STER ESCAPE IΛION – ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ΒΑΚΟΥΡΑ
———————————-

«Ψάχνοντας τον Sugar Man» («Searching for Sugar Man», Σουηδία/ Αγγλία, 2012) του Μαλίκ Μπεντζελούλ
Περίπτωση και αυτός ο Σίξτο Ροντρίγκεζ. Στον ουρανό έψαχνε την επιτυχία κι εκείνη ήταν που τον βρήκε και μάλιστα τυχαία, στη γη. Η Αμερική τον έφτυσε κανονικά, όχι όμως και η Νότια Αφρική που τον έκανε είδωλο επιπέδου Ελβις Πρίσλεϊ. Στην κυριολεξία!
Κακά τα ψέματα, ο Ροντρίγκεζ δεν ήταν Μπομπ Ντίλαν, με τον οποίο άλλωστε είχε συγκριθεί. Ωστόσο, μπόρεσε να επηρεάσει τους λευκούς της… Νότιας Αφρικής που βρήκαν μέσα στους επαναστατικούς στίχους του λόγους για να στραφούν εναντίον του απαρτχάιντ. Επειδή ο Ροντρίγκεζ «μιλούσε για όλους όσοι δεν μπορούσαν να μιλήσουν».
Ολα αυτά αποκαλύπτονται στη βραβευμένη με Οσκαρ ντοκυμαντέρ ταινία του Μαλίκ Μπεντζελούλ, η οποία μάλιστα οφείλει τη δημιουργία της σε ένα ψέμα: οι φήμες έλεγαν ότι ο Ροντρίγκεζ αυτοπυροβολήθηκε πάνω στη σκηνή, όμως τελικά αποδείχτηκε ότι ζούσε. Και τι ζωή αλήθεια. Ο άνθρωπος δούλευε στην οικοδομή όταν οι Νοτιοαφρικανοί ανακάλυψαν ότι… ζούσε και εν τέλει τον «ανέστησαν» καλλιτεχνικά προσκαλώντας τον στη χώρα τους το 1998 για live συναυλίες. Στο φιλμ δεν μιλούν μόνον ειδικοί της μουσικής αλλά και άνθρωποι που γνώρισαν και έζησαν τον Ροντρίγκεζ –οικοδόμοι, μπάρμαν, πρώην ακτιβιστές κ.ο.κ.
Παρεμβάλλονται σκηνές που εξηγούν από πού και πώς ξεκίνησε και πού έφτασε. Αρχισε να παίζει σε διάφορα κλαμπ του Ντιτρόιτ σε ηλικία μόλις 16 χρόνων και στην ίδια πόλη διεκδίκησε την θέση του δημάρχου χωρίς να τα καταφέρει. Αυτό όμως που ουσιαστικά λέει η ταινία είναι ότι όσο ζεις τα πάντα είναι δυνατά αλλά και το ότι πατρίδα είναι εκεί όπου σε αποδέχονται.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΑΒΑΝΑ – GAZARTE
———————————-

EΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
Στο Τριανόν και στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος προβάλλεται το «Indebito» (2013), ένα ιταλικό ντοκυμαντέρ του Αντρέα Σεγκρέ που παρακολουθεί σύγχρονους ρεμπέτες της Αθήνας να δημιουργούν εν μέσω κρίσης. Το φιλμ έχει ενδιαφέρον και έναν απροσδόκητο επαναστατικό χαρακτήρα που γοητεύει (βαθμολογία: 2).
Και τέλος, προβάλλεται σε επανέκδοση η κλασική «Απεργία» (1923), πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Σεργκέι Μιχαΐλοβιτς Αϊζενστάιν, στην οποία ο πιονέρος του κινηματογράφου περιγράφει την ιστορία μιας απεργίας εργατών η οποία πνίγηκε στο αίμα ανελέητα από τις Αρχές. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης, που ήταν μόλις 26 χρόνων όταν τη γύρισε, χαρακτήρισε την ταινία «κινηματοθεατρικό» έργο. Είναι διαιρεμένο σε έξι πράξεις και έχει γίνει χρήση του μεταφορικού μοντάζ, δημιουργώντας εντυπώσεις μέσα από τη διαδοχική διαλεκτική σύγκρουση των εικόνων με στόχο τον προβληματισμό-σοκ του θεατή (βαθμολογία: 4).