Ελλειψη ολοκληρωμένων πολιτικών για την απορρόφηση ελλήνων ναυτικών στα κρουαζιερόπλοια διαπιστώνουν στελέχη της ναυτιλιακής αγοράς, παρατηρώντας ότι ο νόμος του πρώην υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, κ. Μανώλη Κεφαλογιάννη, για επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των ναυτικών, ήταν η τελευταία προσπάθεια, πριν από οκτώ χρόνια, η οποία ωστόσο δεν καρποφόρησε καθώς κόλλησε στην εφαρμογή.

Την ίδια στιγμή που στις λίστες των ανέργων της ΠΝΟ ο αριθμός ολοένα αυξάνεται και πολλοί πρώην ναυτικοί, λόγω της οικονομικής κρίσης, ξαναβγάζουν από τα συρτάρια τους τα ναυτικά φυλλάδια αναζητώντας διέξοδο στη θάλασσα.
Η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών ναυτικών προβλέφθηκε, όπως αναφερόταν στη σχετική εισηγητική έκθεση, με στόχο την καταπολέμηση της ανεργίας με το νόμο 3409/2005. Τότε, ενόψει της υλοποίησης της ρύθμισης, η εταιρεία κρουαζιέρας Louis αποφάσισε να σηκώσει ελληνική σημαία σε επτά πλοία της στα οποία απασχόλησε συνολικά χίλιους έλληνες ναυτικούς (όσοι δηλαδή θα εργάζονταν σε 200 φορτηγά πλοία).
Τριανταοκτώ δίκες
Ωστόσο, όπως αναφέρουν παράγοντες της κρουαζιέρας, ο συγκεκριμένος νόμος, παρά το γεγονός ότι είχε ψηφιστεί από τη Βουλή, δεν εφαρμόστηκε ποτέ, καθώς το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο υποστήριξε ότι δε συμβάδιζε με τον αναπτυξιακό νόμο 2687/1953.
Έτσι το ΝΑΤ, στράφηκε δικαστικά εναντίον της συγκεκριμένης εταιρείας, αξιώνοντας τα χρήματα των ασφαλιστικών εισφορών, οι οποίες θα έπρεπε να είχαν καλυφθεί από την επιδότηση αν εφαρμόζονταν οι διατάξεις του ψηφισθέντος νόμου.
Αποτέλεσμα ήταν η Louis Cruises να βρεθεί στις δικαστικές αίθουσες και τα στελέχη της να έχουν να αντιμετωπίσουν 38 δίκες συνολικά, για κάθε διαφορετική περίπτωση εκκαθάρισης ναυτολογίου σε πλοία της.
Υπόλογο και το Ταμείο
Αντιμέτωποι όμως με τη Δικαιοσύνη, είναι και πρώην μέλη του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου, με το αιτιολογικό ότι εφάρμοσαν το συγκεκριμένο νόμο και επέτρεψαν την ελευθεροπλοΐα (απόπλου) πλοίων της εταιρείας, η οποία βρίσκονταν την περίοδο εκείνη σε δικαστική διένεξη με το ΝΑΤ, για το θέμα των ασφαλιστικών εισφορών.
Ήδη έξι άτομα, πρώην μέλη του διοικητικού συμβουλίου του ΝΑΤ προσήλθαν την περασμένη εβδομάδα μετά από δικαστική κλήση στην εισαγγελία Πειραιά, με την κατηγορία σε βαθμό κακουργήματος, για απιστία περί την υπηρεσία, άρθρο 390 του ποινικού κώδικα, που τιμωρείται με φυλάκιση.
Τα μέλη του Ταμείου αρνήθηκαν τις κατηγορίες και μάλιστα υποστήριξαν πως παρότι ο νόμος προέβλεπε την πλήρη επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών από την πρώτη στιγμή, επέβαλαν στη συγκεκριμένη εταιρεία να πληρώσει χρήματα σε κάποια ταμεία των ναυτικών, προκειμένου να επιτραπεί η ελευθεροπλοΐα πλοίων της. Και οι έξι αφέθηκαν, με σύμφωνη γνώμη ανακριτή και εισαγγελέα, ελεύθεροι χωρίς περιοριστικούς όρους.
Σημειώνεται ότι για το θέμα υπάρχει και γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που αναφέρει ότι οι εισφορές των ναυτικών θα έπρεπε να επιδοτούντο από την πρώτη ημέρα που τα πλοία της ήρθαν στην ελληνική σημαία.
Επιπτώσεις σε όλους
Όπως ανέφεραν παράγοντες της κρουαζιέρας η δικαστική διαμάχη του ΝΑΤ με την Louis Cruises δημιούργησε αρνητική εικόνα στο επιχειρηματικό περιβάλλον και πολλές εταιρείες μέλη της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA), δεν αποφάσισαν ποτέ να έρθουν στην ελληνική σημαία, καθώς αν και ο νόμος ήταν σε ισχύ για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, ουσιαστικά δεν εφαρμόστηκε ποτέ.
Η συγκεκριμένη εταιρεία, όπως σημειώνουν στελέχη της, συνεχίζει να απασχολεί έλληνες ναυτικούς ωστόσο μετά την άρση του καμπoτάζ στη χώρα μας, το νέο θεσμικό πλαίσιο δημιούργησε συνθήκες άνισου ανταγωνισμού και έτσι, λένε, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν πλήρως την ελληνική σημαία. Το αποτέλεσμα είναι κανένα κρουαζιερόπλοιο που πλέει στα νερά του Αιγαίου δεν έχει ελληνική σημαία.
Επίσης, όπως ανέφεραν στελέχη της αγοράς κρουαζιέρας, οι δυσανάλογες αποδοχές που προβλέπονται από τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για τους εργαζομένους στον ξενοδοχειακό τομέα και στα αντίστοιχα των κατωτέρων πληρωμάτων που βασίζονταν στο καθεστώς προστατευτισμού της ελληνικής σημαίας μετά την άρση του καμποτάζ, κατέστησαν τους έλληνες ναυτεργάτες, των συγκεκριμένων ειδικοτήτων, μη ανταγωνιστικούς.
Τρεις με ένα μισθό
Χαρακτηριστικά τόνισαν ότι ένας Έλληνας σε αυτές τις ειδικότητες αντιστοιχεί από οικονομική άποψη σε τρεις αλλοδαπούς ναυτικούς που εργάζονται αυτή τη στιγμή σε κρουαζιερόπλοια διεθνώς. Ταυτόχρονα ανέφεραν ότι οι υψηλές ασφαλιστικές εισφορές αποτέλεσμα του υψηλού μισθολογίου επιδείνωσαν ακόμα περισσότερο την έλλειψη ανταγωνιστικότητας των ελλήνων ναυτικών.
Σύμφωνα με στελέχη εταιρειών η κρουαζιέρα είναι απελευθερωμένη σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., ενώ σε διεθνές επίπεδο μόνο η Βραζιλία απαιτεί σε κάθε κρουαζιερόπλοιο, που εκτελεί πλόες στον χώρο της, το 25% του πληρώματος να είναι από τη Βραζιλία.
Στην Ιταλία, αντίθετα, υπάρχει το καθεστώς επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών των ιταλών ναυτικών (το οποίο πήγε να «αντιγράψει» και ο νόμος 3409/2005), γεγονός που συμβάλλει θετικά στη ναυτολόγησή τους από τις εταιρείες που εκτελούν κρουαζιέρες στις ιταλικές θάλασσες.