Ένα νέο τεστ το οποίο ανιχνεύει επτά διαφορετικές μορφές καρκίνου του μαστού, ίσως είναι διαθέσιμο μέσα σε δύο χρόνια, σύμφωνα με βρετανούς ερευνητές.

Με δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση «British Journal of Cancer» οι ειδικοί από το Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ σημειώνουν πως η εξέταση θα βοηθήσει τους γιατρούς να «κόβουν και να ράβουν» τις θεραπείες στα μέτρα των ασθενών τους αυξάνοντας έτσι τα ποσοστά επιβίωσής τους.

Σήμερα, οι όγκοι του μαστού ελέγχονται συνήθως για την ύπαρξη δύο βιοδεικτών. Πέρυσι ερευνητές αποκάλυψαν ότι ο καρκίνος του μαστού μπορεί να διαχωριστεί σε 10 διαφορετικές μορφές ανάλογα με το γενετικό προφίλ της κάθε ασθενούς. Ωστόσο για να γίνει αυτός ο διαχωρισμός χρειάζονται λεπτομερείς γενετικές αναλύσεις του προφίλ των ασθενών, κάτι που συνδέεται με μεγάλο κόστος αλλά συγχρόνως δεν είναι και πρακτικό στις περισσότερες περιπτώσεις.

10 πρωτεΐνες για 7 μορφές καρκίνου του μαστού

Τώρα η ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ με επικεφαλής τον δρα Αντι Γκριν ανέπτυξε μια μέθοδο που ελέγχει 10 πρωτεΐνες-«κλειδιά» οι οποίες δείχνουν επτά διαφορετικούς βιολογικούς τύπους καρκίνου του μαστού.

Ο δρ Γκριν ανέφερε πως καθώς αυξάνονται οι θεραπευτικές επιλογές για τις ασθενείς με καρκίνο του μαστού, γίνεται ολοένα και πολυπλοκότερο το ζήτημα της σωστής απόφασης σχετικά με την καταλληλότερη θεραπεία σε κάθε περίπτωση. «Προκειμένου να επιτευχθεί πρόοδος στην αντιμετώπιση των ασθενών με καρκίνο του μαστού είναι σημαντικό να επιλέγουμε τις αποτελεσματικότερες θεραπείες για κάθε ασθενή ενώ παράλληλα πρέπει να αποφεύγουμε τις ακατάλληλες και άχρηστες θεραπείες με όλες τις παρενέργειες που συνεπάγονται».

Ο ερευνητής σημείωσε ότι η τεχνολογία που απαιτείται για τη μέτρηση των 10 πρωτεϊνών είναι διαθέσιμη στα περισσότερα εργαστήρια παθολογίας.

Στο πλαίσιο της μελέτης οι επιστήμονες αναζήτησαν την «υπογραφή» της κάθε μορφής καρκίνου του μαστού σε 1.073 δείγματα όγκων που ελήφθησαν από τράπεζα ιστών. Ανακάλυψαν ότι το 93% των δειγμάτων ταίριαζε σε κάποια από τις επτά διαφορετικές κατηγορίες της νόσου ενώ το 7% ήταν πολύ πιο δύσκολο να κατηγοριοποιηθεί.

Περαιτέρω ανάλυση αποκάλυψε ότι οι επτά κατηγορίες προσδιορίζονται μέσω διαφορετικών συνδυασμών των 10 πρωτεϊνών καθώς και διαφορετικών επιπέδων τους στα καρκινικά κύτταρα του μαστού.

Η δεκάδα περιλαμβάνει δύο πρωτεΐνες που εντοπίζονται συνήθως στα καρκινικά κύτταρα του μαστού – τον υποδοχέα οιστρογόνων (ER) και τη HER2 – καθώς και άλλες που δεν ελέγχονται αυτή τη στιγμή όπως η p53, η HER3, η HER4a και οι κυτταροκερατίνες.

Βήμα προς την εξατομικευμένη ιατρική

Η βαρόνη Ντίλιθ Μόργκαν, επικεφαλής της Εκστρατείας για τον Καρκίνο του Μαστού που χρηματοδότησε τη μελέτη ανέφερε ότι «το νέο τεστ μπορεί να αποτελέσει ένα ρεαλιστικό βήμα προς το ‘Αγιο Δισκοπότηρο’ της εξατομικευμένης ιατρικής, προσφέροντας ελπίδα σε πολλές γυναίκες».

Ωστόσο από την πλευρά της η δρ Εμα Σμιθ, στέλεχος του Cancer Research UK τόνισε ότι απαιτείται περαιτέρω μελέτη σχετικά με την προσέγγιση. «Δεν είναι σαφές αν αυτοί οι βιοδείκτες μπορούν να προσφέρουν στους γιατρούς πιο χρήσιμες πληροφορίες σε σύγκριση με τα υπάρχοντα τεστ. Θα χρειαστούν αποτελέσματα περαιτέρω μελετών προκειμένου να αποδειχθεί αν αυτή η προσέγγιση μπορεί να αποτελέσει έναν καλό τρόπο εντοπισμού της κατάλληλης θεραπείας για κάθε ασθενή αυξάνοντας το προσδόκιμο επιβίωσης».