Ισως να έφθασε η ώρα της «γέννας». Ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης έστειλε τις προηγούμενες ημέρες στο Ελεγκτικό Συνέδριο τις τροποποιημένες συμβάσεις παραχώρησης της Ιονίας οδού, του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας και του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, ενώ τις επόμενες ημέρες θα προωθήσει και αυτή της Ολυμπίας οδού για προσυμβατικό έλεγχο.
Παράλληλα ο υπουργός έφερε μάλλον καλά νέα για τον Αυτοκινητόδρομο Μορέα από το Λουξεμβούργο, την έδρα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία έχει αμφισβητήσει τις προβολές κίνησης και φόρτου του δρόμου, θέτοντας ζήτημα βιωσιμότητας. Συνεργάτες του μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» σημειώνουν ότι είναι πολύ πιθανόν οι τέσσερις συμβάσεις που θα έλθουν σύντομα στη Βουλή να έχουν και δώρο-έκπληξη: μια πέμπτη, αυτή του Μορέα. Αν δεν υπάρξουν απρόοπτα, τα έργα θα ξαναρχίσουν γρήγορα, σημειώνουν.
Συνέχεια
Είχε προηγηθεί η έγκριση έπειτα από εις βάθος έρευνα των συναρμόδιων διευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς αναγνώρισε ότι οι τροποποιήσεις των συμβάσεων αποτελούν συνέχεια των διεθνών διαγωνισμών που ανέδειξαν τους υφιστάμενους παραχωρησιούχους και ότι έρχονται για να «σώσουν» τα τέσσερα «παγωμένα» έργα.
Η διαβόητη DG COMP του κ. Χοακίν Αλμούνια έστειλε στο υπουργείο «Comfort Letters» για τις τροποποιήσεις των συμβάσεων, αποδεχόμενη ότι δεν τίθεται θέμα κρατικών ενισχύσεων ή παραβίασης των κανόνων ανταγωνισμού, ενώ ο αναπρογραμματισμός του ΕΣΠΑ πέρασε από τη Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής του κ. Γιοχάνες Χαν ούτως ώστε να μπει φρέσκο χρήμα στα ταμεία.
Από τις Βρυξέλλες εκκρεμεί η τελική έγκριση, η οποία θα έχει μάλλον τυπικό χαρακτήρα, αφού θα έλθει μετά το «πράσινο φως» του Ελεγκτικού Συνεδρίου και την υπογραφή των νέων συμβάσεων παραχώρησης από το υπουργείο και τους παραχωρησιούχους. Επειτα, οι νέες συμβάσεις θα έλθουν στη Βουλή για να πάρουν ισχύ νόμου, ενώ στη συνέχεια θα πρέπει να γίνει αγώνας δρόμου για να προχωρήσουν τα έργα ως το 2015, οπότε λήγει η επιλεξιμότητα των δαπανών.
Ο υπουργός Υποδομών είναι εξαιρετικά συγκρατημένος, λένε συνεργάτες του, αφού όλους τους προηγούμενους μήνες διαπίστωσε ιδίοις όμμασι την πολυπλοκότητα του ζητήματος ανάμεσα σε δεκάδες υπηρεσίες, τράπεζες και κατασκευαστικές εταιρείες. Απομένουν, σημειώνουν, οι τελευταίες «πινελιές» από τις τράπεζες (που ζήτησαν και άλλες λεπτομέρειες), οι οποίες εκτιμάται ότι θα ξεπεραστούν τις επόμενες ημέρες.
Τροποποίηση
Παράλληλα ο κ. Χρυσοχοΐδης βρέθηκε προ ημερών στην έδρα της ΕΤΕπ, η οποία έχει αναστείλει –μαζί με όλες τις δανειοδοτούσες τράπεζες –τις χορηγήσεις στο έργο του Αυτοκινητοδρόμου Μορέα, καθώς αμφισβητεί τους φόρτους και τη βιωσιμότητά του. Οπως μεταδίδεται από το περιβάλλον του υπουργού Υποδομών, ανέλυσε τα ελληνικά επιχειρήματα και συνάντησε καλό κλίμα στο Λουξεμβούργο. Το υπουργείο θα περιμένει την απάντηση της ΕΤΕπ, η οποία εκτιμάται ότι θα κατοχυρώνει τη συνέχιση, τη βιωσιμότητα και την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου. Στη συνέχεια θα υπάρξει τροποποίηση της σύμβασης, η οποία θα σταλεί προς κύρωση στη Βουλή και ίσως να συμπέσει χρονικά με τις υπόλοιπες τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης.
Η βασική αλλαγή στη σύμβαση του Μορέα θα είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόνοια ότι σε περίπτωση που μελλοντικά οι φόρτοι του αυτοκινητοδρόμου μειωθούν επικίνδυνα, το Δημόσιο θα αναλάβει την αποπληρωμή μέρους του δανείου της ΕΤΕπ. Είχε προηγηθεί επιστολή του κ. Χρυσοχοΐδη και του υπουργού Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα, με την οποία το Δημόσιο δεσμεύθηκε να καλύψει οποιοδήποτε κενό προκύψει στην αποπληρωμή των δανείων του έργου.
Βρέθηκαν 2,2 δισ. ευρώ
Το Δημόσιο έχει εξασφαλίσει πρόσθετη χρηματοδότηση, ύψους 2,252 δισ. ευρώ (1,914 δισ. ευρώ από την ΕΕ και 338 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων), μέσα από την αναδιάταξη του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Μεταξύ άλλων, εξασφαλίστηκαν από τους πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης 776 εκατ. ευρώ, από το Ταμείο Συνοχής 581 εκατ. ευρώ και άλλα 460 εκατ. ευρώ από περιφερειακά και θεματικά προγράμματα. Σε αυτά προστίθεται και χαμηλότοκο δάνειο 650 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ.
Το Δημόσιο έχει εξασφαλίσει πρόσθετη χρηματοδότηση, ύψους 2,252 δισ. ευρώ (1,914 δισ. ευρώ από την ΕΕ και 338 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων), μέσα από την αναδιάταξη του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Μεταξύ άλλων, εξασφαλίστηκαν από τους πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης 776 εκατ. ευρώ, από το Ταμείο Συνοχής 581 εκατ. ευρώ και άλλα 460 εκατ. ευρώ από περιφερειακά και θεματικά προγράμματα. Σε αυτά προστίθεται και χαμηλότοκο δάνειο 650 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ