Πειραιάς ή Λαύριο; Ένα ερώτημα στο οποίο καλούνται να απαντήσουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, με αφορμή και τον διαγωνισμό κυρίως για τις «άγονες γραμμές», που προκήρυξε το υπουργείο Ναυτιλίας την ίδια στιγμή, που εξετάζουν προσεκτικά τα οικονομικά προβλήματα που προκαλούνται από τη χαμηλή επιβατική κίνηση και την σταθερά αυξημένη τιμή των καυσίμων. Το λιμάνι του Λαυρίου, πάντως, χρησιμοποιεί ήδη η NEL Lines για το δρομολόγιο Λαύριο – Ψαρά – Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα.
Το υπουργείο καλείται για μια ακόμη φορά να βρει τη «χρυσή τομή», ώστε και τα νησιά να μην μείνουν χωρίς πλοία αλλά και, σε συνεργασία με άλλους παράγοντες, να εξασφαλίσει πως δεν βάλει καμία ακτοπλοϊκή εταιρεία «λουκέτο», προσθέτοντας και άλλους ναυτικούς στις λίστες των ανέργων και δένοντας πλοία.
Ήδη με τις περικοπές δρομολογίων από τις εταιρείες έχουν προκληθεί αντιδράσεις από τοπικές κοινωνίες με πιο πρόσφατες αυτές από τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου μετά την απόφαση της Blue Star Ferries να αποσύρει για συντήρηση το νεότευκτο Blue Star Patmos και να μην το αντικαταστήσει με άλλο πλοίο αφήνοντας την γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη μόνο με το «Aριάδνη» της Hellenic Seaways.
Πάντως από την πλευρά του ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου προχωρά σε μια σειρά διευκολύνσεων με στόχο να πείσει ακτοπλοϊκές εταιρείες να «μετακομίσουν» από τον Πειραιά και να χρησιμοποιούν στο εξής αυτό το λιμάνι ως αφετηρία για τα δρομολόγια των πλοίων τους με προορισμό τα νησιά του Αιγαίου.
Η προοπτική αυτή, υπενθυμίζεται, προωθείται και από το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, καθώς δίνεται πλέον η δυνατότητα στην ακτοπλοϊκή εταιρεία να επιλέξει είτε τον Πειραιά είτε το Λαύριο και, όπως λένε στο υπουργείο, στην περίπτωση που κάποια εταιρεία επιλέξει το Λαύριο θα έχει δρομολόγιο με λιγότερα ναυτικά μίλια και συνεπώς μικρότερη κατανάλωση καυσίμου. Ωστόσο, σημειώνεται, πως είναι στην διακριτική ευχέρεια κάθε εταιρείας για το εάν θα μετακινήσει τη βάση της και συνεπώς θα τροποποιήσει και την τιμολογιακή της πολιτική.
Παράγοντες της ακτοπλοΐας εμφανίζονται επιφυλακτικοί, καθώς όπως λένε αυτή τη στιγμή δεν γίνεται να μεταφέρουν πλοία στο Λαύριο, αφού παρά την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων, δεν υπάρχουν – υποστηρίζουν – οι κατάλληλες υποδομές για τη διακίνηση των επιβατών μέχρι εκεί. Πληροφορίες αναφέρουν, πάντως, ότι η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να δημοπρατήσει την οριστική μελέτη για την επέκταση του Προαστιακού προς το Λαύριο.
Απευθείας λεωφορειακή γραμμή
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου «με την απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, μέσω της «καινοτομίας» που εισάγει στη φετινή προκήρυξη του υπουργείου, δίνεται για πρώτη φορά φέτος η δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να επιλέξουν ως αφετήριο λιμένα το Λαύριο».
Έτσι «εν όψει του ανοιχτού δημόσιου διαγωνισμού που έχει προκηρυχθεί για τις άγονες γραμμές της ακτοπλοΐας της περιόδου 1/11/2013 – 31/10/2014 ο ΟΛΛ ΑΕ ενημερώνει το επιβατικό κοινό όσο και τις ακτοπλοϊκές εταιρίες για μια σειρά διευκολύνσεων».
Ειδικότερα για τη διευκόλυνση της πρόσβασης των επιβατών στο λιμάνι Λαυρίου ο ΟΛΛ ΑΕ προτίθεται, σε συνεργασία με το Δήμο Λαυρεωτικής και το ΚΤΕΛ Αττικής, να δρομολογήσει απευθείας λεωφορειακή γραμμή, που θα συνδέει τον σταθμό του Μετρό -Προαστιακού «Κορωπί» με το λιμάνι του Λαυρίου.
Επίσης προς διευκόλυνση των φορτηγών, ο ΟΛΛ ΑΕ θα παρέχει υπηρεσίες πρακτόρευσης διαθέτοντας κατάλληλο εξοπλισμό και προσωπικό.
Ακόμη σε φυλασσόμενο χώρο εντός του λιμανιού θα παρέχεται η δυνατότητα παραμονής των οχημάτων μέχρι τη φόρτωση ή την παραλαβή τους.
Ο Οργανισμός ενημερώνει ότι παραμένει στη διάθεση των ενδιαφερομένων εταιριών για την εξέταση παροχής και άλλων διευκολύνσεων, όπως πχ. έκδοση εισιτηρίων κ.α.
«Οι παροχές του ΟΛΛ ΑΕ δημιουργούνται μετά την «καινοτομία» που εισάγει η φετινή προκήρυξη και έχουν ως βασικό στόχο την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των επιβατών. Η κίνηση αυτή αναμένεται να δημιουργήσει δρομολόγια με λιγότερα ναυτικά μίλια, μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και, συνεπώς, μειωμένες τιμές στα εισιτήρια», σημειώνεται.