Την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου προς την Αλβανία προτείνει ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) στο υπουργείο Υποδομών για την 5η προγραμματική περίοδο. Εισηγείται νέα έργα στην «άγονη» σιδηροδρομική γραμμή της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και την επέκτασή της προς τη μεθόριο της γειτονικής χώρας, τα οποία έχουν συνολικό προϋπολογισμό 616 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή οι κύριες γραμμές του δικτύου στην Ελλάδα παραμένουν ως είχαν τον 19ο αιώνα και δεν εκσυγχρονίζονται, με αποτέλεσμα η χώρα να μην μπορεί να εκμεταλλευτεί το γεωπολιτικό της πλεονέκτημα και να διακινήσει το διεθνές εμπόριο μέσα από τον σιδηρόδρομό της.
Οπως αναφέρεται σε απάντηση του υπουργείου Υποδομών σε ερώτηση του βουλευτή Πέλλας της ΝΔ κ. Ιορδάνη Τζαμτζή, ο ΟΣΕ έχει προτείνει για χρηματοδότηση στο επόμενο κοινοτικό πακέτο στήριξης την αναβάθμιση με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση της γραμμής Πλατύ – Εδεσσα – Φλώρινα, Μεσονήσι – Καύκασος και Αμύνταιο – Κοζάνη με εκτιμώμενο κόστος 219 εκατ. ευρώ.
«Το έργο αφορά την ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Πλατύ – Φλώρινα, μήκους 156 χλμ., της γραμμής Μεσονήσι – Νέος Καύκασος – Σύνορα, μήκους 13 χλμ., και της γραμμής Αμύνταιο – Κοζάνη, μήκους 59 χλμ. και την περιορισμένης έκτασης βελτίωση της γραμμής» αναφέρει το υπουργείο. «Επίσης περιλαμβάνει την ενεργειακή αναβάθμιση αλλά και προσαρμογή στις αρχές διαλειτουργικότητας των σιδηροδρομικών σταθμών και εγκαταστάσεων» συνεχίζει.
Σταθμός χωρίς γραμμή


Το δεύτερο σκέλος της πρότασης είναι πιο φιλόδοξο και προβλέπει την από το μηδέν κατασκευή νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Kapshtice με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση, με εκτιμώμενο συνολικό προϋπολογισμό 397 εκατ. ευρώ. «Το έργο αφορά την κατασκευή νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 50 χλμ. περίπου, με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση που θα ενώνει τη Φλώρινα με την Αλβανία στην περιοχή Kapshtice μέσω Κρυσταλλοπηγής» σημειώνει το υπουργείο. Ολα αυτά βέβαια εφόσον ενταχθούν στην 5η προγραμματική περίοδο (2014-2020) και εγκριθεί η χρηματοδότησή τους. Μόνον που με αυτό το σχέδιο ο ΟΣΕ προτείνει το Δημόσιο να «ρίξει» 616 εκατ. ευρώ στην πλέον «άγονη» πλευρά του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Η Kapshtice είναι το χωριό που βρίσκεται στην άλλη πλευρά των συνόρων, μετά την Κρυσταλλοπηγή, και δεν έχει πρόσβαση (!) στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Οσο για τον κοντινότερο σταθμό, βρίσκεται έξω από το Πόγραδετς, όπου τα δρομολόγια έχουν διακοπεί εδώ και χρόνια. Οπου κυκλοφορεί τρένο, δεν αναπτύσσει ταχύτητα μεγαλύτερη από 35-40 χλμ. ανά ώρα, διότι το αλβανικό δίκτυο, το οποίο ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1947, βρίσκεται σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση, χειρότερη και από το πεπαλαιωμένο ελληνικό.
Η Αλβανία, από την πλευρά της, έχει μελετήσει τη δημιουργία ενός άξονα υψηλών ταχυτήτων Τιράνων – Ελμπασάν ο οποίος θα συνδεθεί με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και θα περνάει από το Πόγραδετς, όμως το γειτονικό κράτος είναι μάλλον δύσκολο να βρει τους πόρους για αυτό το πρότζεκτ, ειδικά αυτή την περίοδο.
Αναβάθμιση δικτύου


Παράλληλα, όπως αναφέρει το υπουργείο, και η ΕΡΓΟΣΕ έχει προγραμματίσει έργα στη Βόρεια Ελλάδα. Ειδικότερα, «στο πλαίσιο Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών περιόδου 2007-2013» η εταιρεία μελετά την αναβάθμιση «του σιδηροδρομικού δικτύου Θεσσαλονίκη – Στρυμόνα – Προμαχώνα με στόχο την αύξηση της χωρητικότητας της γραμμής και την εναρμόνισή της με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις διαλειτουργικότητας, καθώς και τη σύνδεση του 6ου εμπορευματικού προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης» επισημαίνει το υπουργείο.
Επίσης, θα προχωρήσει «ως έργο προτεραιότητας την εγκατάσταση συστήματος Ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο Θεσσαλονίκη – Στρυμόνα – Προμαχώνα με εντοπισμένες επεμβάσεις στην υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή», ενώ στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Μακεδονία – Θράκη 2007-2013 έχει αναλάβει «την κατασκευή της β’ φάσης της παραλλαγής της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Ειδομένης στο τμήμα Πολύκαστρο – Ειδομένη και την εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης και ETCS».
Στελέχη από τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας σημειώνουν ότι πρέπει να δοθεί προτεραιότητα εκεί όπου υπάρχει εμπορευματική κίνηση. Ετσι, σημειώνουν, χρειάζεται να εκσυγχρονιστεί η πρόσβαση προς Ειδομένη και Προμαχώνα, αλλά και να αναβαθμιστεί ο άξονας από Θεσσαλονίκη ως τον Εβρο. Και αυτό διότι έτσι θα μειωθεί το κόστος κίνησης και θα αυξηθεί η χωρητικότητα του δικτύου, γεγονός που θα αποτελέσει κίνητρο για να περνούν τα τουρκικά φορτία από την Ελλάδα –σήμερα οι βιομηχανίες της Τουρκίας στέλνουν φορτία στην Ευρώπη από το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, που είναι σε κακή κατάσταση. Οπως εξηγούν, η Ελλάδα βρίσκεται σε προνομιακό σημείο του χάρτη και αυτό αποδεικνύεται από την κυοφορούμενη συμφωνία διαμεταφοράς μεταξύ Cosco και Huawei, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται πολύ κοντά στο να κλείσει, ακολουθώντας τα χνάρια της HP.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 16 Οκτωβρίου 2013

HeliosPlus