Τελικά ο Βαλέρι Γκέργκιεφ έχει αρχίσει να «πληρώνει» τη φιλία του με τον Βλαντίμιρ Πούτιν εκτός Ρωσίας. Αιτία, οι αντι-ομοφυλοφιλικοί νόμοι του καθεστώτος του ρώσου προέδρου οι οποίοι έχουν ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων διεθνώς και φαίνεται πως οι εμφανίσεις του «τσάρου» του πόντιουμ αποτελούν ιδανικό όχημα για την έκφρασή τους… Ετσι, μετά τις διαμαρτυρίες των οργανώσεων ομοφυλοφίλων στην εφετινή πρεμιέρα της Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης όπου ο Γκέργκιεφ –αλλά και η ρωσίδα σοπράνο Αννα Νετρέμπκο – έγιναν αποδέκτες ηχηρών διαμαρτυριών για την υποστήριξη που προσφέρουν ανοιχτά στον Πούτιν, μια ακόμη εμφάνιση του 60χρονου μαέστρου διακόπηκε από έντονες διαμαρτυρίες.
Ενορχηστρωμένες αποδοκιμασίες
Πριν από μερικές ημέρες λοιπόν, στις 10 Οκτωβρίου, ο Γκέργκιεφ εμφανιζόταν στο φημισμένο Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης προκειμένου να διευθύνει την Ορχήστρα του Θεάτρου Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης –το «τιμόνι» του οποίου κρατά ο ίδιος από το 1988 –σε ένα πρόγραμμα με μουσική μπαλέτου του Στραβίνσκι. Αμα τη εμφανίσει του στο πόντιουμ, όμως, μια ομάδα ανθρώπων από τα θεωρεία άρχισε να φωνάζει τη φράση: «Γκέργκιεφ, η σιωπή σου σκοτώνει τους ρώσους ομοφυλοφίλους». Λίγο νωρίτερα, έξω από τη φημισμένη αίθουσα συναυλιών μια άλλη ομάδα 20 περίπου ατόμων ξεδίπλωσε πανό με ανάλογο σύνθημα, απαιτώντας, παράλληλα, την εκδίωξη του διάσημου μαέστρου από το Κάρνεγκι.
Ο ίδιος ο Γκέργκιεφ παρέμεινε ψύχραιμος, περιμένοντας να τελειώσουν οι διαμαρτυρίες και να αρχίσει τη συναυλία η οποία συνεχίστηκε χωρίς διακοπή. Και σε αυτή την περίπτωση –όπως και στην πρεμιέρα της Μετροπόλιταν –αρνήθηκε να κάνει δηλώσεις επάνω στο θέμα. Οσο για τους υπευθύνους του Κάρνεγκι Χολ, δήλωσαν αντίθετοι απέναντι σε κάθε είδους διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένων, ασφαλώς, και των όποιων διακρίσεων εναντίον των ομοφυλοφίλων αλλά ταυτόχρονα ξεκαθάρισαν πως κύρια αποστολή τους είναι η διοργάνωση υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικών εκδηλώσεων από κορυφαίους διεθνώς καλλιτέχνες και σύνολα, κατηγορία στην οποία εντάσσεται χωρίς αμφιβολία και ο Γκέργκιεφ…
Τους ενώνει το Μαριίνσκι
Η προσωπική φιλία που συνδέει τον Βαλέρι Γκέργκιεφ με τον περίπου συνομήλικό του Πούτιν έχει κατά καιρούς γίνει αντικείμενο πολλών συζητήσεων διεθνώς. Πιο πρόσφατη αφορμή, η παρουσία του ρώσου προέδρου στα λαμπρά εγκαίνια της νέας σκηνής του θεάτρου Μαριίνσκι στην Αγία Πετρούπολη τον περασμένο Μάιο, ανήμερα των 60ών γενεθλίων του Γκέργκιεφ. Την προηγούμενη ημέρα ο μαέστρος είχε μάλιστα παρασημοφορηθεί από τον πρόεδρο στη διάρκεια μιας μεγαλοπρεπούς τελετής. Ο Πούτιν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της ανέγερσης της νέας σκηνής του Μαριίνσκι –το κτίριο σημειωτέον προκάλεσε αρκετές αντιδράσεις στην Αγία Πετρούπολη καθώς δεν έλειψαν ακόμη και αυτοί που αξίωσαν την κατεδάφισή του προτού ανοίξει τις πύλες του –εξασφαλίζοντας την αναγκαία κρατική χρηματοδότηση για την αποπεράτωσή της.
Προηγουμένως, η ανοιχτή στήριξη του Γκέργκιεφ στην εκστρατεία επιστροφής του Πούτιν στην προεδρία ήταν μια ακόμη από τις πλέον πρόσφατες εκφράσεις της προσωπικής σχέσης η οποία συνδέει τους δύο άνδρες. Ο «μύθος» θέλει τον μαέστρο και τον πρόεδρο να γνωρίζονται από την εποχή που ο τελευταίος ήταν ακόμη αντιδήμαρχος της Αγίας Πετρούπολης, στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Ο Γκέργκιεφ τότε προσπαθούσε βάσει και της προσωπικής του ακτινοβολίας στη Δύση να κρατήσει ζωντανό το ιστορικό θέατρο Μαριίνσκι (πρώην Κίροφ) που κινδύνευε σοβαρά από τους κλυδωνισμούς της μετασοβιετικής περιόδου. Ο Τύπος ήθελε κατά καιρούς τους δυο τους να έχουν συνδεθεί με ακόμη στενότερους δεσμούς αφού ο ένας εφέρετο να είναι νονός των παιδιών του άλλου, γεγονός το οποίο έχει διαψευστεί από τον Γκέργκιεφ. Τον θαυμασμό του, βέβαια, στο πρόσωπο του προέδρου τον επιβεβαιώνει σε όλους τους τόνους…
Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 14 Οκτωβρίου 2013
HeliosPlus