Δέκα επιχειρήσεις από τη μία, στην πλειονότητά τους οικογενειακές, με ρίζες δεκάδων ετών και αρκετούς εργαζομένους να ελπίζουν στην επιβίωση και ανάπτυξή τους· σαράντα φοιτητές και οκτώ καθηγητές από την άλλη. Αυτά τα δύο μέρη θα συμμετάσχουν από τις θέσεις του «εκπαιδευομένου» και του «εκπαιδευτή» αντίστοιχα στον πρώτο κύκλο του Δικτύου Κοινωνικής Προσφοράς του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), το οποίο ως τα Χριστούγεννα αναμένεται να έχει αποδώσει τους καρπούς του.

Πρωτοπορώντας, η διοίκηση του Οικονομικού Πανεπιστημίου σχεδίασε ένα μεγάλο πρόγραμμα κοινωνικής προσφοράς, δίνοντας ένα παράδειγμα προς μίμηση. Τη βεβαιότητά του ότι το πρόγραμμα θα έχει άμεσα και θετικά αποτελέσματα στον χώρο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που θα συμμετάσχουν εκφράζει μιλώντας στο «Βήμα» ο πρύτανης του ΟΠΑ κ. Κωνσταντίνος Γάτσιος.

Δέκα επιχειρήσεις, σε πρώτη φάση, θα λάβουν επιχειρηματικές συμβουλές αλλά και έναν ολοκληρωμένο οικονομικοτεχνικό σχεδιασμό των επόμενων κινήσεών τους από τους επιστήμονες του Οικονομικού Πανεπιστημίου. Οι συμβουλές παρέχονται δωρεάν και στόχος των ιθυνόντων είναι να βοηθήσουν τους επιχειρηματίες να επιβιώσουν στις δύσκολες συνθήκες, να υπερπηδήσουν τα εμπόδια των τελευταίων ετών, να υπηρετήσουν τον μακροπρόθεσμο αλλά τεράστιας σημασίας εθνικό σκοπό της ανάπτυξης.

«Η δράση μας ανακοινώθηκε τον περασμένο Μάιο απευθύνοντας πρόσκληση συμμετοχής τόσο σε φοιτητές όσο και σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις»
λέει ο καθηγητής του ΟΠΑ κ. Σέργιος Δημητριάδης, ο οποίος ανήκει στην ομάδα των καθηγητών που τρέχουν τα ιδιότυπα αυτά μαθήματα. «Από τις αρχικές αιτήσεις συμμετοχής 25 εταιρειών και 140 φοιτητών, ξεκινάμε σήμερα με δέκα εταιρείες τις οποίες θα υποστηρίξουν 40 φοιτητές σε δέκα αντίστοιχες ομάδες που θα τις βοηθήσουν στα σχέδιά τους με την επίβλεψη οκτώ καθηγητών του πανεπιστημίου». Τα Χριστούγεννα οι πρώτοι «εκπαιδευόμενοι» θα έχουν ολοκληρωμένα τα επιχειρηματικά τους πλάνα και ο επόμενος κύκλος θα ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2014.
«Οι μελέτες αυτές απαιτούν κεφάλαια»


«Η βοήθεια είναι ανεκτίμητη» λέει ο κ. Ορφέας Αθανασίου, εκπρόσωπος της επιχείρησης The Writing Fields, που διαθέτει μάλιστα μια παγκόσμια πατέντα για τη βιβλιοδεσία εκδόσεων και επιχειρεί τώρα να ανοίξει τις δραστηριότητές της στο εξωτερικό. Το αίτημα έτσι για τον κ. Αθανασίου, που διευθύνει μια οικογενειακή επιχείρηση, είναι να μπορέσει να διασυνδεθεί με ένα δίκτυο πωλήσεων στο εξωτερικό.
Οπως εξηγεί ο ίδιος, πρόκειται για μια επιχείρηση με αρκετούς εργαζομένους που εκδίδει προϊόντα σημειώσεων, ημερολόγια, τετράδια και δραστηριοποιείται στην αγορά από το 1960. Το κομμάτι του μάρκετινγκ και η δυνατότητα να εξελιχθεί η επιχείρησή του σε εξαγωγική θα αναλυθεί από τους εκπροσώπους του Οικονομικού Πανεπιστημίου, ώστε να του δώσουν σύντομα μια αποδοτική λύση. «Οι μελέτες αυτές συνήθως απαιτούν συμβούλους επιχειρήσεων, για τους οποίους πολλές εταιρείες δεν διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια για να προσλάβουν» δηλώνει ο κ. Αθανασίου, αναφέροντας ότι τα προϊόντα της επιχείρησής του έχουν ήδη ζήτηση από αντίστοιχες στο εξωτερικό.
Πάνω σε αυτό θα ασχοληθεί μια ομάδα δέκα φοιτητών του ιδρύματος, η οποία θα παρουσιάσει το κατάλληλο επιχειρηματικό σχέδιο υπό την επίβλεψη καθηγητή.

«Εχουμε ήδη οργανώσει την ομάδα μας και θα επικεντρώσουμε στο ότι η συγκεκριμένη εταιρεία διαθέτει ένα καινοτόμο στο εξωτερικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας»
λέει σχετικά η Κωνσταντίνα Δημόκα, φοιτήτρια του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας.

«Για εμάς είναι πολύ σημαντική δουλειά αυτή που έχουμε ξεκινήσει, καθώς θα βοηθήσουμε επιχειρήσεις που έχουν έλλειμμα στον τομέα του μάρκετινγκ να επιβιώσουν στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε και να επεκταθούν»
επισημαίνει. «Πιστεύω ότι δίνουμε ένα μήνυμα και προς άλλα πανεπιστήμια και φοιτητές να ευαισθητοποιηθούν, να σχεδιάσουν αντίστοιχα προγράμματα, ώστε να μπορέσουμε όλοι μαζί να περάσουμε αυτή την περίοδο με τις λιγότερες δυνατές απώλειες» συμπληρώνει.
«Οι φοιτητές είναι φρέσκα μυαλά»


Το πρόγραμμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου καλύπτει όλο το φάσμα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, όπου θα δοθούν υποστηρικτικές υπηρεσίες συμβουλευτικού τύπου.
Ο κ. Αναστάσιος Λώζος διευθύνει μια οικογενειακή επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον χώρο του χονδρικού εμπορίου και των επισκευών οικιακών συσκευών επί 110 χρόνια. «Η οικονομική κρίση που διανύουμε μας έκανε να καταλάβουμε ότι έχουμε πλέον ανάγκη οργάνωσης, νέων ευκαιριών ώστε να μπορέσουμε να επεκταθούμε» δηλώνει στο «Βήμα». «Στην ουσία αυτός είναι ο μόνος τρόπος ώστε να μην κάνουμε περικοπές μισθών ή μείωση προσωπικού. Πρέπει απλά να αυξήσουμε την αποδοτικότητά μας σε μια περίοδο κατά την οποία η κίνηση στην αγορά μειώνεται» αναφέρει. Το ζήτημα δηλαδή από την πλευρά της επιχείρησής του είναι πώς να αυξηθούν οι πωλήσεις χωρίς να αυξηθούν τα σταθερά έξοδά της.

«Πολλές φορές αν δεν έχεις ένα τρίτο μάτι για να δει τα λάθη σου, δεν μπορείς να διαπιστώσεις το πρόβλημα»
λέει χαρακτηριστικά ο κ. Λώζος. «Οι φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου έχουν μια πολύ καλή θεωρητική κατάρτιση, είναι φρέσκα μυαλά, με νέες ιδέες, και αυτό ακριβώς χρειάζεται μια επιχείρηση που τυχαίνει πολλές φορές να μην κοιτάζει μπροστά» επισημαίνει. Η επιχείρησή του αναμένει ως τα Χριστούγεννα τα αποτελέσματα της συνεργασίας ώστε να μπορέσει να «επανεκκινήσει» τη μηχανή.

Εμπειρία και γνώσεις
Από τη θεωρία στην πράξη

Με ενθουσιασμό έχει γίνει δεκτό το πρόγραμμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου από τους φοιτητές, κυρίως των μεγαλύτερων ετών του. «Θέλω πραγματικά να βοηθήσω» λέει στο «Βήμα» ο Νικόλαος Μπουγιούκας, τεταρτοετής φοιτητής του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας. Οπως εξηγεί, ήδη έχουν συγκροτηθεί οι ομάδες των φοιτητών, οι καθηγητές που θα τους επιβλέπουν και το πρόγραμμα ξεκινά άμεσα. «Τον Δεκέμβριο θα έχουμε αποτελέσματα. Εμείς θέλουμε να βοηθήσουμε και οι καθηγητές μας σκέφθηκαν αυτή τη δράση» δηλώνει.

«Το δίκτυο κοινωνικής προσφοράς SSB (Supporting Small Businesses) συνιστά πρωτοβουλία του Οικονομικού Πανεπιστημίου και αφορά παρουσίαση λύσεων πάνω σε επιχειρησιακά προβλήματα που θα έχουν δηλωθεί από τις επιχειρήσεις»
λέει ο καθηγητής κ. Στ. Δημητριάδης. «Στόχος μας είναι να μορφώσουμε τους φοιτητές, ενισχύοντας τις γνώσεις και την εμπειρία τους με τα κατάλληλα εφόδια για μελλοντική επαγγελματική εξέλιξη, αλλά και να αναδείξουμε τον εθελοντισμό στην οικονομική ζωή της χώρας μας» καταλήγει.
Η παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών θα είναι συνολικής διάρκειας 100-120 ωρών (από όλα τα μέλη της ομάδας) σε διάστημα όχι μεγαλύτερο από δύο-δυόμισι μήνες. Οι φοιτητές θα επισκεφθούν την επιχείρηση, όπως και εκπρόσωποι της επιχείρησης θα μπορούν να επισκέπτονται το ΟΠΑ για συνάντηση με την ομάδα και τον επικεφαλής καθηγητή. Στο τέλος της εργασίας θα παραδίδεται στην επιχείρηση μια παρουσίαση με τις προτάσεις της ομάδας.

«Ενδεικτικά παραδείγματα θεμάτων αποτελούν η κατάρτιση business plan, θέματα τιμολογιακής πολιτικής, κοστολόγηση προϊόντων, logistics, πληροφοριακά συστήματα κ.ά. Η εργασία μπορεί να αφορά και υλοποίηση κάποιων ενεργειών (δηλαδή να μην είναι μόνο υποστηρικτική), π.χ. δημιουργία αρχείου Excel για κοστολόγηση, δημιουργία λογαριασμού / ιστοσελίδας στα κοινωνικά δίκτυα κ.ο.κ. Θα υπάρχει μια διαδικασία επιλογής των εταιρικών αιτημάτων. Το κάθε αίτημα θα ελέγχεται ώστε να αντιστοιχεί στο επίπεδο των φοιτητών»
αναφέρουν οι εκπρόσωποι του πανεπιστημίου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ