Εγκρίθηκε σήμερα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines. Η έρευνα της Κομισιόν έδειξε ότι η θυγατρική της MIG θα οδηγούνταν σε λουκέτο στο εγγύς μέλλον λόγω των οικονομικών δυσκολιών στην περίπτωση που δεν προχωρούσε η εξαγορά. Εάν η Olympic Air έβγαινε εκτός αγοράς, η Aegean θα γινόταν ο μόνος σημαντικός εγχώριος αερομεταφορέας και θα αποκτούσε τα μερίδια αγοράς της πρώτης, σημειώνει η επιτροπή.

«Άρα με ή χωρίς συγχώνευση η Olympic σύντομα θα εξαφανιζόταν ως ανταγωνιστής της Aegean. Έτσι η συγχώνευση δεν δημιουργεί κανένα πλήγμα στον ανταγωνισμό που δεν θα συνέβαινε ούτως ή άλλως»
αναφέρει.

«Είναι σαφές ότι λόγω της εν εξελίξει ελληνικής κρίσης και της πολύ δύσκολης οικονομικής κατάστασης της Olympic, η Olympic θα αναγκαζόταν να εγκαταλείψει την αγορά σύντομα σε κάθε περίπτωση. Ως εκ τούτου, εγκρίνουμε τη συγχώνευση διότι δεν θα έχει επιπρόσθετη αρνητική επίπτωση στον ανταγωνισμό»
δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και επίτροπος Ανταγωνισμού κ. Χοακίν Αλμούνια.

Η Επιτροπή εξέτασε τις επιπτώσεις της εξαγοράς στον ανταγωνισμό των επιβατικών πτήσεων εσωτερικού μετά την έρευνα που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2013. Όπως σημειώνει, η κρίση στη χώρα μας έριξε τη ζήτηση για πτήσεις εσωτερικού κατά 26% από την Αθήνα. Από 6,1 εκατ. επιβάτες το 2009 σε 4,5 εκατ. το 2012, ενώ η πτώση συνεχίστηκε και στο πρώτο εξάμηνο του 2013 (μείωση κατά 6,3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος), αναφέρει σχετικά η Κομισιόν.

«Επιπλέον, ο αριθμός των δρομολογίων που εκτελούσαν τόσο η Aegean όσο και η Olympic έχουν μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια» αναφέρει η Επιτροπή και προσθέτει ότι στην προηγούμενη κοινοτική έρευνα για τη συγχώνευση των δύο εταιρειών το 2011, αυτές ανταγωνίζονταν σε 17 δρομολόγια για εννέα εκ των οποίων οι κοινοτικές υπηρεσίες έθεσαν ζήτημα ανταγωνισμού. Σήμερα οι δύο αερογραμμές έχουν επικαλύψεις σε επτά δρομολόγια εκ των οποίων πέντε εκτελούνται μόνο από αυτές. Αυτά είναι τα Αθήνα – Χανιά, Αθήνα – Μυτιλήνη, Αθήνα – Σαντορίνη, Αθήνα – Κέρκυρα (τη θερινή περίοδο από την Aegean), Αθήνα – Κως (τη θερινή περίοδο από την Aegean).

Η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι εντόπισε πως στο άμεσο μέλλον είναι απίθανο να εισέλθει άλλη εταιρεία στα συγκεκριμένα δρομολόγια. Και αυτό διότι βλέπουν πιο κερδοφόρες ευκαιρίες αλλού, θεωρούν το κόστος εισόδου πολύ υψηλό ή θέλουν να μείνουν μακριά από την Ελλάδα λόγω κρίσης.

«Ωστόσο, η εις βάθος έρευνα της επιτροπής έδειξε σαφώς ότι σε κάθε περίπτωση η Olympic είναι μια αποτυχημένη εταιρία που θα έβγαινε εκτός αγοράς σύντομα. Η Olympic ουδέποτε υπήρξε κερδοφόρος από την ιδιωτικοποίησή της το 2009 και έχει λάβει σημαντική οικονομική υποστήριξη από τον μοναδικό μέτοχό της, Marfin Investment Group (MIG) έκτοτε» σημειώνει η Επιτροπή.

Όπως αναφέρει, η ανάλυση των επιχειρηματικών προσδοκιών της Olympic επιβεβαίωσε ότι είναι σχεδόν απίθανο να γίνει κερδοφόρος στο προσεχές μέλλον υπό οποιοδήποτε επιχειρηματικό σχέδιο. «Άρα η MIG είχε αποφασίσει να μη συνεχίσει την υποστήριξη της Olympic εάν δεν πωλούνταν στην Aegean. Αυτό θα οδηγούσε στο οριστικό κλείσιμο της Olympic σύντομα» αναφέρει η Κομισιόν.

«Επιπλέον, η έρευνα αγοράς επιβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει άλλος αξιόπιστος αγοραστής που να επιθυμεί να εξαγοράσει την Olympic, εκτός της Aegean. Δεν έχει υπάρξει εκδήλωση οποιουδήποτε αξιόπιστου ενδιαφέροντος για την εξαγορά των περιουσιακών στοιχείων της Olympic, συμπεριλαμβανομένου και του brand της. Συνεπώς, το πιθανότερο σενάριο είναι ότι, απούσης της συναλλαγής, τα περιουσιακά στοιχεία της Olympic θα έβγαιναν εντελώς εκτός αγοράς» σημειώνει η Επιτροπή.

Η Επιτροπή συμπεραίνει ότι οποιοδήποτε πλήγμα στον ανταγωνισμό που θα δημιουργούνταν από την εξαφάνιση της Olympic ως ανεξάρτητου ανταγωνιστή δεν θα προκαλούνταν από τη συγχώνευση. «Συνεπώς, η συγχώνευση είναι συμβατή με την εσωτερική αγορά και πρέπει να εγκριθεί» καταλήγει.

Η ανακοίνωση της Aegean

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε σήμερα την απόφασή της να εγκρίνει την εξαγορά της Olympic Air από την Aegean.

»Η λογική στην οποία βασίστηκε η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καταδεικνύει την απόλυτη αναγκαιότητα των συνεργειών στην ελληνική αγορά αερομεταφορών. Με την εξαγορά δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για ένα βιώσιμο, ελληνικό αερομεταφορέα, ανταγωνιστικό στην ευρύτερη περιοχή, ικανό να δημιουργήσει μια σταθερή αναπτυξιακή δυναμική και με το απαραίτητο μέγεθος για να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη του τουρισμού και της ελληνικής οικονομίας.

»Μετά την έγκριση της ΕΕ, η εξαγορά των μετοχών της Olympic Air και η ανάληψη της ευθύνης διοίκησης από την Aegean αναμένεται να ολοκληρωθεί ως τις 18.10.2013. Το συνολικό τίμημα της συναλλαγής ανέρχεται σε €72 εκατ., από τα οποία τα €20 εκατ. έχουν ήδη καταβληθεί. Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς, η Olympic Air θα καταστεί θυγατρική της εισηγμένης Aegean και θα ξεκινήσει άμεσα η ενοποίηση των διοικητικών υπηρεσιών. Οι δύο αεροπορικές εταιρείες θα διατηρήσουν η κάθε μια το όνομα και το σήμα της καθώς και διακριτό πτητικό έργο και στόλο».

Ο πρόεδρος της Aegean κ. Θεόδωρος Βασιλάκης δήλωσε: «Από σήμερα μεγαλώνουν οι ευθύνες μας απέναντι στη χώρα και στο επιβατικό κοινό. Μεγαλώνουμε και καλούμαστε να γίνουμε ακόμα καλύτεροι, να στηρίξουμε ακόμα περισσότερο την Περιφέρεια και να διασφαλίσουμε ποιοτική πρόσβαση και στο πιο μικρό νησί της Ελλάδας. Οι οικονομίες κλίμακος θα μας επιτρέψουν να προσφέρουμε ακόμη πιο χαμηλούς ναύλους στο εσωτερικό, ιδιαίτερα προς τα μικρά νησιά της χώρας. Παράλληλα, μας δίνεται η δυνατότητα να αυξήσουμε ακόμη περισσότερο την εξωστρέφειά μας και τον ρυθμό ανάπτυξης του δικτύου εξωτερικού, τόσο από την Αθήνα όσο και την Περιφέρεια, συμβάλλοντας ακόμα πιο ουσιαστικά στον ελληνικό τουρισμό και την ελληνική οικονομία».

Η ανακοίνωση της MIG

«H Marfin Investment Group (MIG) ανακοινώνει ότι εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η πώληση της Olympic Air στην Aegean Airlines. Η μεταβίβαση των μετοχών αναμένεται να ολοκληρωθεί τις επόμενες δύο εβδομάδες ώστε η Olympic Air να καταστεί θυγατρική της Aegean ενώ οι δύο εταιρείες θα διατηρήσουν η κάθε μία το σήμα, το διακριτό πτητικό έργο και τον στόλο τους. Το συνολικό τίμημα της συναλλαγής ανέρχεται σε €72 εκατ. από τα οποία €20 εκατ. έχουν ήδη καταβληθεί.

»Το συνεχιζόμενο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης κατέστησε αναγκαία τη συμφωνία αυτή με την οποία εξασφαλίζεται η μελλοντική χρήση του εμπορικού σήματος της Ολυμπιακής, ενώ διασφαλίζονται οι δυνατότητες συνεχούς και απρόσκοπτης αεροπορικής σύνδεσης της Ελλάδος τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Εκτιμούμε ότι χωρίς τη συμφωνία αυτή οι λειτουργικές ζημίες και η αναπόφευκτη συρρίκνωση δραστηριοτήτων των αεροπορικών εταιρειών θα περιόριζαν την αεροπορική σύνδεση της χώρας με απροσδιόριστες συνέπειες για τον κλάδο και την οικονομία.

»Η συμφωνία έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των ταμειακών διαθεσίμων της MIG κατά το πρόσθετο τίμημα των €52 εκατ. το οποίο θα καταβληθεί σταδιακά, καθώς και τη μείωση του συνολικού δανεισμού του ομίλου κατά το ποσό των €117,8 εκατ. που αντιστοιχεί σε υποχρεώσεις που απορρέουν από συμβάσεις χρηματοοικονομικής μίσθωσης αεροσκαφών. Οι παραπάνω κινήσεις βελτιώνουν σημαντικά τη χρηματοοικονομική δομή του Ομίλου. Στις ενοποιημένες λογιστικές καταστάσεις της MIG η Olympic Air εμφανίζεται ως διακοπείσα δραστηριότητα από το τέλος του 2012.

»Η συμφωνία αυτή εντάσσεται στη στρατηγική του Ομίλου Marfin Investment Group για την απεμπλοκή από ζημιογόνες δραστηριότητες με αρνητικές ταμειακές ροές και την επικέντρωση στις κύριες δραστηριότητές της με θετικές προοπτικές, και οικονομικά αποτελέσματα στοχεύοντας μεσοπρόθεσμα στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για τους μετόχους του Ομίλου».