Θαλάσσιος τουρισμός σε θολά νερά

«Δύσκολη χρονιά» για τον θαλάσσιο τουρισμό θα είναι και η εφετινή, με τον κλάδο να αποζητεί τη διαμόρφωση αναπτυξιακής προοπτικής. Παρ’ ότι οι κρατήσεις μπορεί να δώσουν θετικό πρόσημο 5%, «οικονομικά θα είμαστε στα ίδια επίπεδα ή και χαμηλότερα», σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Σκαφών Αναψυχής Ανευ [Μονίμου] Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ) κ. Πάρις Λουτριώτης.

«Δύσκολη χρονιά» για τον θαλάσσιο τουρισμό θα είναι και η εφετινή, με τον κλάδο να αποζητεί τη διαμόρφωση αναπτυξιακής προοπτικής. Παρ’ ότι οι κρατήσεις μπορεί να δώσουν θετικό πρόσημο 5%, «οικονομικά θα είμαστε στα ίδια επίπεδα ή και χαμηλότερα», σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Σκαφών Αναψυχής Ανευ [Μονίμου] Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ) κ. Πάρις Λουτριώτης. Ο ίδιος επισημαίνει τον «τεράστιο ανταγωνισμό σε υποδομές και τιμές» από τις γειτονικές χώρες, αλλά και την «ανασφάλεια» που συνδέεται με τις πολιτικές εξελίξεις στη χώρα, η οποία προκάλεσε τριγμούς ξανά τις προηγούμενες ημέρες. «Παρατηρήθηκε παύση όταν άρχισαν τα σενάρια πρόωρων εκλογών» λέει ο κ. Λουτριώτης, υποστηρίζοντας ότι το προϊόν επηρεάζεται και «ο κόσμος μετακινείται σε πιο «ασφαλείς» προορισμούς».

«Πουλάμε πολύ φθηνά, αλλά όχι όσο θέλουν για να κάνουν κράτηση»
εξηγεί και προσθέτει ότι υπάρχουν πολύ έντονες πιέσεις για περαιτέρω μείωση των τιμών. «Είμαστε πιο φθηνοί από τους ανταγωνιστές μας, αλλά δεν μπορούμε να πάρουμε τους πελάτες» υποστηρίζει και συμπληρώνει ότι πολλοί «προτιμούν να πληρώσουν παραπάνω» σε άλλη χώρα αν αισθάνονται πιο σταθερό το περιβάλλον.
Τα τελευταία χρόνια και ο θαλάσσιος τουρισμός μπαίνει στη λογική της «τελευταίας στιγμής», ενώ ταυτόχρονα έχει συρρικνωθεί ο χρόνος ναύλωσης των σκαφών. «Παλαιότερα 100 ημέρες ήταν το δεδομένο για ένα σκάφος. Τώρα ο χρόνος έχει μειωθεί στις 65 ημέρες» σημειώνει ο κ. Λουτριώτης. Παράλληλα τονίζει την πτώση της ζήτησης στα επανδρωμένα σκάφη, μια και τα μη επανδρωμένα είναι πιο φθηνά. «Δεν υπάρχουν χρήματα για να νοικιάσουν επανδρωμένο σκάφος, οπότε παίρνουν ένα μη επανδρωμένο (ιστιοφόρο) που έχει μέσο κόστος μίσθωσης 600 ευρώ την ημέρα και νοικιάζουν ξεχωριστά πλήρωμα» αναφέρει, εστιάζοντας στο «κενό νόμου» που εντοπίζεται σε αυτή την πρακτική.
Πολλοί σκίπερ «λόγω της εποχικότητας αδυνατούν να έχουν ασφάλεια» και κατ’ επέκταση ένσημα και σύνταξη, ενώ «δεν είναι πιστοποιημένοι και δουλεύουν με ναυταθλητικά διπλώματα», επισημαίνει, καθώς ο Ν. 2743/1999 δεν καλύπτει επαρκώς το ζήτημα. Την ίδια ώρα ο κ. Λουτριώτης υπογραμμίζει ότι μετά τον πρόσφατο ανασχηματισμό ο νέος υπουργός Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης θα είναι ο όγδοος στη σειρά υπουργός που θα μπει σε διαδικασία επεξεργασίας του νομοσχεδίου για τον θαλάσσιο τουρισμό, σημειώνοντας την απουσία αναπτυξιακής προοπτικής στον κλάδο, ο οποίος μετρά απώλειες τουλάχιστον 1.000 σκαφών που έχουν φύγει εκτός Ελλάδας εξαιτίας της οικονομικής ύφεσης αλλά και της πτώσης της ζήτησης στη χώρα, αριθμώντας πλέον τα 2.500 σκάφη.

Διακοπές με σκάφος με ένα «κλικ»
Διαδικτυακές πλατφόρμες δικτύωσης για ιδιοκτήτες ή διαχειριστές ιστιοπλοϊκώνκαι ταχύπλοων με πληρώματα και τουρίστες

Φιλοδοξία τους είναι να φέρουν πιο κοντά τους λάτρεις της θάλασσας με τα ιστιοπλοϊκά ή ταχύπλοα σκάφη. Ο θαλάσσιος τουρισμός «δεν έχει αξιοποιηθεί διαδικτυακά μέχρι στιγμής στη χώρα» τονίζει ο διευθυντής ανάπτυξης της startup εταιρείας Incrediblue και οικονομολόγος κ. Γιώργος Γάτος, εξηγώντας ότι όσες εταιρείες νοικιάζουν σκάφη «είτε έχουν ένα τηλέφωνο ή ένα e-mail για επικοινωνία». Αυτή ήταν η αφορμή για να ξεκινήσουν οι τρεις νέοι το εγχείρημα, με επικεφαλής τον κ. Αντώνη Φιοράκη (διευθύνων σύμβουλος) και τον διευθυντή τεχνολογίας κ. Αντώνη Ορφανίδη.

«Ο στόλος μας περιλαμβάνει 385 σκάφη, τα 180 από τα οποία είναι στην Ελλάδα»
λέει ο κ. Γάτος. Η «πλατφόρμα δικτύωσης» για ιδιοκτήτες ή διαχειριστές σκαφών, με πληρώματα και τουρίστες από όλο τον κόσμο, «βγήκε στον διαδικτυακό αέρα» τον Ιανουάριο του 2013. Αρχικά η ζήτηση για εφέτος εκδηλώθηκε από ξένες αγορές, Αγγλία, Ισραήλ, Νότια Αφρική και Αμερική, με κρατήσεις σε σκάφη από Ελλάδα και Κροατία, λέει ο κ. Γάτος.
Πλέον από το εξωτερικό το ενδιαφέρον έχει μετριαστεί, καθώς είναι «αργά» για τον προγραμματισμό των καλοκαιρινών διακοπών των ξένων, ενώ «έχει ανέβει η ζήτηση από την εσωτερική αγορά στην Ελλάδα» σημειώνει, εξηγώντας ότι οι κρατήσεις από τον Ιούνιο ως τις αρχές Ιουλίου αφορούν κυρίως τα Σαββατοκύριακα. Από τα μέσα Ιουλίου και τον Αύγουστο η πληρότητα βελτιώνεται, το διάστημα της ενοικίασης διευρύνεται σε επταήμερα, «με οικογένειες που ψάχνουν σκάφη» προσθέτει, ενώ «ψάχνουμε κι άλλα σκάφη για να εξυπηρετήσουμε». Η κυρίαρχη τάση στρέφεται σε κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής», με χρονικό ορίζοντα τον Αύγουστο, διευκρινίζει ο κ. Γάτος.
Τον Μάιο η πλατφόρμα είχε 10.000 μοναδικούς επισκέπτες, με αυξητική τάση, καθώς η εταιρεία χρησιμοποιεί για επικοινωνία τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και το Google campaigns. Το αξιοσημείωτο είναι ότι «κόσμος που δεν σχετιζόταν με την ιστιοπλοΐα, ενδιαφέρεται να κλείσει σκάφος για διακοπές» λέει ο ίδιος. Η πλατφόρμα διαθέτει ιστιοπλοϊκά σκάφη, επανδρωμένα και μη, καθώς και ταχύπλοα, όλα δηλωμένα ως επαγγελματικά. «Υπάρχουν ιδιοκτήτες που έχουν κάνει το 30% των κρατήσεών τους για την εφετινή σεζόν από την Incrediblue» σημειώνει ο διευθυντής ανάπτυξης της εταιρείας. Τη μεγαλύτερη ζήτηση έχουν τα ιστιοπλοϊκά που μπορούν να φιλοξενήσουν οκτώ άτομα (42 πόδια μήκος) με την τιμή ενοικίασης να κυμαίνεται από 250 ευρώ ως 450 ευρώ την ημέρα. «Υπάρχουν επίσης πολλές προσφορές που βγαίνουν» λέει ο κ. Γάτος, μια και η Incrediblue διαθέτει σκάφη από τις εξής χώρες: Βραζιλία, Βρετανικές Παρθένους Νήσους, Κροατία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Μαλδίβες, Μάλτα, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία, Ταϊλάνδη, Τουρκία και ΗΠΑ.
Κράτηση σκάφους όπως δωματίου

Η ιδέα είναι να δοθεί η δυνατότητα σε τουρίστες να αναζητήσουν και να κάνουν κράτηση σκάφους για τις διακοπές τους οπουδήποτε στον κόσμο, με την ίδια ευκολία που κάνουν την κράτηση δωματίου σε κάποιο ξενοδοχείο, αλλά και οι ιδιοκτήτες και το πλήρωμα να μπορούν να διαχειριστούν τα σκάφη και τις δουλειές τους σε ένα μέρος. Ουσιαστικά «πήραμε το μοντέλο των ξενοδοχείων και το προσαρμόσαμε» λέει ο σύμβουλος ανάπτυξης της Incrediblue, επισημαίνοντας όμως τη διαφορά ότι «ένα ξενοδοχείο είναι πάντα στο ίδιο μέρος και μπορεί να έχει πολλά δωμάτια». Το Incrediblue.com απευθύνεται σε ιδιώτες ή σε εταιρείες που τους ανήκουν ή διαχειρίζονται αποκλειστικά σκάφη. Η χρήση της εφαρμογής είναι δωρεάν και η εταιρεία χρεώνει μία προμήθεια 10% επί της ενοικίασης. «Οι ιδιοκτήτες διαχειρίζονται τη διαθεσιμότητά τους και ρυθμίζουν οι ίδιοι τις τιμές» σημειώνει. «Με τη διαδικτυακή παρουσία είναι πιο εύκολο να προσεγγίσουμε πιο μακρινές αγορές» επισημαίνει ο κ. Γάτος. Η εφαρμογή έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση ύψους 100.000 ευρώ από το Openfund, η οποία καλύπτει τα λειτουργικά κόστη ως τα τέλη του χρόνου, ενώ υπάρχει και διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον. Εχει ήδη βραβευθεί «ως το πιο υποσχόμενο startup», στο TEDx Athens Salon τον Ιούνιο του 2012 και στο European Pirate Summit κατέκτησε την τέταρτη θέση.
Προσφορές τελευταίας στιγμής
Με προσφορές και κρατήσεις της τελευταίας στιγμής εμπλούτισε εφέτος το περιεχόμενό της η διαδικτυακή πλατφόρμα κρατήσεων ιστιοπλοϊκών σκαφών www.sailbooking.gr που διανύει τον δεύτερο χρόνο λειτουργίας της.
Η πλατφόρμα έχει εγγεγραμμένα μέχρι στιγμής 40 επαγγελματικά σκάφη εταιρειών ή ανεξάρτητων ιδιοκτητών στην Ελλάδα. Τα «15 από αυτά είναι ακόμα ενεργά», καθώς τα υπόλοιπα ήδη βρίσκονται σε κράτηση για το καλοκαίρι, λέει ο ιδιοκτήτης και επικεφαλής της πλατφόρμας κ. Μαρίνος Μαρκοζάνες.
Η πλατφόρμα «προσφέρει online αγορά του ναύλου» λέει και προσθέτει ότι οι κρατήσεις έχουν έρθει τόσο από το εξωτερικό όσο και από την Ελλάδα, αν και «οι Ελληνες είναι πιο διστακτικοί και της τελευταίας στιγμής», με ορίζοντα κυρίως την αιχμή του καλοκαιριού. Τη μεγαλύτερη ζήτηση έχουν τα σκάφη που φιλοξενούν από έξι ως οκτώ άτομα, με το κόστος ναύλου για μία εβδομάδα τον Αύγουστο να κυμαίνεται μεταξύ 1.550 ευρώ ως 4.250 ευρώ, όπως αναφέρει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk