«On the Road» με την Κρίστεν Στιούαρτ

Μιλάει γρήγορα, αποφασιστικά και παραστατικά. Κουνάει τα χέρια της αριστερά-δεξιά, τρίβει τα γυμνά πόδια της επάνω στη σεζλόνγκ, χαϊδεύει πού και πού τα δάχτυλα των ποδιών της, σηκώνει ψηλά τα αχτένιστα μαλλιά της, πίνει νερό από το μπουκάλι με τέτοια βουλιμία, που θαρρείς ότι έχει περάσει τρεις ημέρες στην έρημο. «Εχω απίστευτη δίψα», λέει, «γιατί ξύπνησα μόλις πριν από λίγο».

Είναι απόγευμα Παρασκευής και βρισκόμαστε στην ταράτσα του ξενοδοχείου Five, απέναντι από το Palais des Festivals, μόλις μερικά μέτρα από την Κρουαζέτ των Καννών. Η Κρίστεν Στιούαρτ εμφανίστηκε στη συνέντευξη με αρκετή καθυστέρηση και ντυμένη πολύ προκλητικά: λευκό σορτσάκι και λευκό μπλουζάκι με μια φιγούρα του συγκροτήματος Blondie. Ηταν ξυπόλυτη. Κρατούσε στο χέρι τα γοβάκια της, τα οποία πέταξε σε έναν καναπέ. Πέταξε και το καπέλο, πέταξε και το κινητό της. Ηταν πολύ νευρική, κάτι που φαινόταν στον τρόπο με τον οποίο μιλούσε. Επαναλάμβανε διαρκώς τις λέξεις «like…» (όπως) και «I don’t know» (δεν ξέρω). Κάθε φορά που αναφερόταν στο «On the Road», «Στο δρόμο» ελληνιστί, συγκεντρωνόταν για λίγο.

«Το “Στο δρόμο” δεν είναι ένα μυθιστόρημα που πρέπει να αποστηθίσεις για να το κάνεις ταινία» θεωρεί η Κρίστεν Στιούαρτ. «Αυτή η προσέγγιση είναι εντελώς λάθος. Ασφαλώς και πρέπει να το έχεις διαβάσει, αλλά, πάνω απ’ όλα, πρέπει να το έχεις νιώσει. Με την καρδιά σου. Και αφού το ρουφήξεις, στη συνέχεια πρέπει να το ξεχάσεις. Γιατί μόνο έτσι, πιστεύω, θα μπορέσεις να βγάλεις κάτι πραγματικά δικό σου, κάτι που δεν θα προδίδει το πνεύμα του Τζακ Κέρουακ».

Η Μαριλού και το ταξίδι

Η 23χρονη ηθοποιός (γεννήθηκε στις 9 Απριλίου του 1990) βρισκόταν στις Κάννες για την ταινία «Στο δρόμο», την κινηματογραφική μεταφορά του διάσημου μυθιστορήματος του Τζακ Κέρουακ. Στην ταινία η Στιούαρτ υποδύεται τη Μαριλού, ή αλλιώς Λουάν Χέντερσον, το κορίτσι που έλαβε μέρος στο μεγάλο ταξίδι εξερεύνησης της Αμερικής που έκανε ο Κέρουακ μαζί με τον φίλο του Νιλ Κάσαντι τη δεκαετία του 1950. Ταξίδι που, λίγο αργότερα, ο Κέρουακ κατέγραψε στο μυθιστόρημα «Στο δρόμο» (εκδ. Πλέθρον), με ήρωες τον Σαλ Παραντάιζ (alter ego του Κέρουακ), τον Ντιν Μοριάρτι (alter ego του Κάσαντι) και τη Μαριλού.

Η ανάγκη για μια έντονη υπαρξιακή αναζήτηση επιβεβαίωσης και αυτογνωσίας είχε ως αποτέλεσμα αυτό το παροιμιώδες ταξίδι με στάσεις, εκτός άλλων, στο Ντένβερ, στο Σαν Φρανσίσκο, στο Λος Αντζελες, στο Τέξας και στο Μεξικό. Ωστόσο, το κορυφαίο έργο της γενιάς των μπίτνικ (σ.σ.: «beat generatiοn»), που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1957 και με την πάροδο του χρόνου έγινε η βίβλος κάθε επαναστατημένης γενιάς και όχι μόνο των μπίτνικ, βρήκε καθυστερημένα τον δρόμο του για τον κινηματογράφο. Με τη σφραγίδα του βραζιλιάνου σκηνοθέτη Βάλτερ Σάλες και του πορτορικανού σεναριογράφου Χοσέ Ριβέρα και πρωταγωνιστές τον Σαμ Ράιλι (Σαλ), τον Γκάρετ Χέντλαντ (Ντιν) και την Κρίστεν Στιούαρτ.

Οι εμπειρίες του δρόμου

«Αν απλώς “απαγγέλλαμε” αυτό το μυθιστόρημα, ο κόσμος που το έχει αγαπήσει νομίζω ότι θα απογοητευόταν» συνεχίζει η ηθοποιός. «Το “Στο δρόμο” είναι ένα μυθιστόρημα που θέλεις να το δεις να “χοροπηδάει”, που θέλεις ν’ ακούσεις την αναπνοή του. Δεν θες απλώς να σου το σερβίρουν στο πιάτο. Γιατί, όταν το διαβάζεις, χάνεσαι, δεν ξέρεις ποτέ προς τα πού ακριβώς πηγαίνει. Kαι αυτή είναι η ομορφιά του…».

Η ίδια η Στιούαρτ λέει ότι κάθε φορά που διαβάζει το «Στο δρόμο» (και το έχει διαβάσει αρκετές φορές), η εμπειρία είναι διαφορετική. Την πρώτη της εμπειρία ανάγνωσης του Κέρουακ την είχε όταν ήταν 14 χρόνων: «Παρ’ ότι ήμουν καλή μαθήτρια, η λογοτεχνία ως τότε δεν ήταν στις προτεραιότητές μου. Ισως γι’ αυτό θυμάμαι ακόμη πόσο έντονη ήταν η εμπειρία εκείνης της πρώτης ανάγνωσης».

Τη ρωτώ τι ήταν αυτό που ένιωσε. «Νομίζω ότι είναι το πιο αντιπροσωπευτικό βιβλίο για τις οικογενειακές επιλογές που οφείλεις να κάνεις σε μια δεδομένη στιγμή της ζωή σου. Οταν είσαι νέος. Οταν φλέγεσαι μέσα σου και δεν ξέρεις τον λόγο. Οι επιλογές που θα κάνεις θα ορίσουν τη μετέπειτα πορεία σου. Το “Στο δρόμο” μιλάει για τη σημασία της οικογένειας που επιλέγεις, για τα πρόσωπα που σου ταιριάζουν, για τους πραγματικούς, τους αληθινούς φίλους σου».

Τι ήθελε να πει ο Κέρουακ

Αυτό, άλλωστε, λέει ότι έκανε η ίδια όταν διάβασε το βιβλίο. Εθεσε τα όριά της, αποφάσισε να βρει τι είναι αυτό που πραγματικά της ταιριάζει, αυτό που θεωρεί σημαντικό, αυτό που θα ακολουθούσε ως στάση ζωής. «Οι σχέσεις είναι ωραίες, δεν λέω, όμως οι πραγματικοί μου φίλοι; Αυτοί θέλω να με “τριπάρουν”! Να με στέλνουν αλλού. Να τι σου δείχνει με το μυθιστόρημά του ο Κέρουακ».

Για την ηρωίδα της, τη Λουάν, η Στιούαρτ έκανε εκτενή έρευνα. «Είμαι πολύ πιο ευαίσθητη απ’ ό,τι η Λουάν», είπε, «και αυτό το κατάλαβα όταν διάβασα το βιβλίο “One and Οnly” που έγραψε η ίδια καταγράφοντας όλη την ανείπωτη ιστορία του “Στο δρόμο” μέσα από τη δική της οπτική». Η ανάγνωσή του “One and Οnly” την επηρέασε πολύ. Περιγράφει, μάλιστα, μια ιστορία όταν, κατά τη διάρκεια μιας πτήσης, ήταν τόση η έντασή της που οι αεροσυνοδοί ανησύχησαν και τη ρώτησαν αν είναι καλά.

«Πιστεύω ότι είναι το πιο σημαντικό βιβλίο που έχει γραφεί για αυτό το θέμα, αλλά είναι αδύνατον να σχηματίσεις μια πλήρη εικόνα τού τι συνέβη σε εκείνο το ταξίδι αν δεν διαβάσεις όλες τις εκδοχές. Γιατί αυτό που ο Κέρουακ κατάφερε ήταν να μπει βαθιά μέσα στη ζωή πολλών ανθρώπων και να τις αλλάξει ριζικά, την ώρα που και ο ίδιος ζούσε πολλές διαφορετικές ζωές επίσης».

Η προδοσία της οικογένειας

Ακούγοντας σήμερα την καθαρή, σίγουρη φωνή της Κρίστεν Στιούαρτ από την ψηφιακή συσκευή ηχογράφησης, δεν είμαι βέβαιος ότι μπορώ να πιστέψω όσα περιέγραφε με τόσο πάθος πέρυσι τέτοιες μέρες. Γιατί την ώρα που η Στιούαρτ τα έλεγε όλα αυτά, εκείνη ήταν τελικά που πρόδιδε την «οικογένεια», τον άνθρωπο ο οποίος υποτίθεται ότι την ενέπνεε όσο κανένας άλλος στη ζωή της.

Τον Ρόμπερτ Πάτινσον, φυσικά. Τον παρτενέρ της στη σειρά ταινιών «Λυκόφως», που έκανε και τους δύο διάσημους ανά τον πλανήτη. Τον Μάιο του 2012 η Στιούαρτ και εκείνος ήταν ακόμη ζευγάρι. Ο Πάτινσον βρισκόταν σε κάποιο άλλο ξενοδοχείο πολυτελείας στις Κάννες και την περίμενε. Είχε και ο ίδιος ταινία στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ των Καννών, την «Cosmopolis» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.

«Είναι υπέροχη, φιλόδοξη, έτοιμη να γραπώσει τη ζωή από τον λαιμό! Εχει τουπέ, δεν “γλείφει”, όλοι τη σέβονται. Θα πέθαινα για την Κρίστεν. Χθες που έβλεπα την ταινία της, ένιωθα τόσο υπερήφανος». Αυτά θα μου έλεγε την επομένη ο Ρόμπερτ Πάτινσον για την αγαπημένη σύντροφό του (και δημοσιεύθηκαν στο BHmagazino πριν από μερικούς μήνες). Το εγκώμιο της έπλεξε. Κανονικό ύμνο! Πού να ήξερε ο φουκαράς ότι την ίδια ακριβώς εποχή η Κρίστεν τον απατούσε με τον Ρούπερτ Σάντερς, τον σκηνοθέτη της στην ταινία «Η Χιονάτη και ο Κυνηγός», ένα σκάνδαλο που αποκαλύφθηκε λίγο μετά το 65ο Φεστιβάλ των Καννών. Σήμερα, έπειτα από τόνους μελάνι και μια σειρά πισωγυρίσματα, το ζευγάρι ζει χωριστά.

Η Στιούαρτ, πάντως, κλείνει αυτή την κουβέντα με κάτι πολύ ελπιδοφόρο, που σου αρέσει να το ακούς, είτε το πιστεύει στ’ αλήθεια, είτε όχι: «Ηρωες όπως ο Τζακ Κέρουακ και ο Νιλ Κάσαντι θα υπάρχουν πάντοτε και παντού. Πάντοτε θα υπάρχουν οι άνθρωποι που έχουν διαφορετικές αξίες και προτεραιότητες στη ζωή, έτοιμοι να ακολουθήσουν αυτή την πορεία. Τέτοιους ανθρώπους τους έχουμε ανάγκη…».

* Το φιλμ «Στο δρόμο» θα προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από 25 Ιουλίου, σε διανομή ODEON.

**Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 30 Ιουνίου 2013

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
BHMAgazino
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk