Οι παρενέργειες του λουκέτου στην ΕΡΤ

Μία από τις πλέον οδυνηρές παράπλευρες απώλειες του λουκέτου στην ΕΡΤ, την οποία, όπως τόσες άλλες, ουδείς φαίνεται να είχε προβλέψει, είναι ότι το μαύρο στη δημόσια ραδιοτηλεόραση αποτελεί τη χαριστική βολή στον χώρο της ελληνικής παραγωγής οπτικοακουστικών έργων, σε έναν χώρο που έχει ήδη δεχτεί μεγάλα πλήγματα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Μία από τις πλέον οδυνηρές παράπλευρες απώλειες του λουκέτου στην ΕΡΤ, την οποία, όπως τόσες άλλες, ουδείς φαίνεται να είχε προβλέψει, είναι ότι το μαύρο στη δημόσια ραδιοτηλεόραση αποτελεί τη χαριστική βολή στον χώρο της ελληνικής παραγωγής οπτικοακουστικών έργων, σε έναν χώρο που έχει ήδη δεχτεί μεγάλα πλήγματα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
Με τα ιδιωτικά κανάλια να έχουν περιορίσει τις εγχώριες παραγωγές στο ελάχιστο, η ΕΡΤ ήταν ένα σοβαρό στήριγμα για πολλούς σκηνοθέτες, μικρομηκάδες και ντοκυμαντερίστες, που έβρισκαν στη δημόσια τηλεόραση όχι μόνο έναν χρηματοδότη, αλλά και τον μοναδικό φορέα για να δείξουν τη δουλειά τους. Επίσης τεράστιες είναι οι απώλειες που καταγράφουν δεκάδες εταιρείες παραγωγής που συνεργάζονταν με την ΕΡΤ για τη δημιουργία εκπομπών.
Οπως σημειώνει η διευθύντρια προγράμματος της ΕΡΤ κυρία Πανδώρα Μουρίκη, ακόμη και πριν από το κλείσιμο υπήρχε μια τάση απαξίωσης του προγράμματος. «Το τελευταίο διάστημα προτού κλείσουν την ΕΡΤ έγιναν περίεργα πράγματα. Την επιτροπή προγράμματος, αντί να τη συστήσει ο διευθυντής τηλεόρασης τη συνέστησε ο διευθυντής ενημέρωσης κ. Αιμ. Λιάτσος. Από την επιτροπή αυτή δεν είχαμε καμία άποψη, δηλαδή δεν γνωμοδότησαν θετικά για καμία παραγωγή με αποτέλεσμα να έχουμε μεγάλο πρόβλημα στο πρόγραμμα, που αναγκαστικά στηριζόταν σε επαναλήψεις» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ωστόσο ακόμη και αυτές οι κωλυσιεργίες ούτε καν συγκρίνονται με την κατάσταση που δημιουργήθηκε μετά το λουκέτο. Οπως τονίζει η κυρία Μουρίκη, αυτή την περίοδο δεν υπογράφονται συμβάσεις για αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου που έχουν αναρτηθεί στη Διαύγεια από τον Νοέμβριο του 2012 ως και τον Φεβρουάριο του 2013. Στηριζόμενοι σε αυτές τις αποφάσεις πολλοί ανεξάρτητοι παραγωγοί, σκηνοθέτες και οι περισσότερες εταιρείες παραγωγής που είναι συνεργάτες της ΕΡΤ, έχουν ξεκινήσει να κάνουν γυρίσματα στο εσωτερικό και στο εξωτερικό και τώρα δεν γνωρίζουν αν πρέπει να μοντάρουν και να ολοκληρώσουν τα έργα τους, ενώ άλλοι που τα έχουν έτοιμα δεν ξέρουν πού να τα παραδώσουν.
Εκπομπές που προβάλλονταν κόπηκαν στη μέση με μεγάλη ζημιά για τους παραγωγούς τους που έχουν κόψει τιμολόγια, καλούνται να πληρώσουν ΦΠΑ και συνεργάτες και δεν γνωρίζουν πότε και αν θα πληρωθούν. «Το πότε έχει μεγάλη σημασία γιατί όλοι σχεδόν οι παραγωγοί, και ειδικά οι νεότεροι, έχουν δάνεια με υποθήκες» τονίζει η κυρία Μουρίκη και προσθέτει ότι οι τράπεζες θεωρούσαν τη σύμβαση με την ΕΡΤ ως εγγύηση. «Από τη στιγμή που η ΕΡΤ δεν υπάρχει, κι αυτές δεν ανταποκρίνονται» επισημαίνει.
Ομως ακόμη και οι παραγωγοί που έχουν υπογράψει κανονικά συμβόλαια και έχουν ολοκληρώσει τις παραγωγές τους βρίσκονται σε δύσκολη θέση γιατί πρέπει να παραδώσουν τις παραγωγές που ανέλαβαν και η ΕΡΤ παραμένει κλειστή.
Εκπομπές πολιτισμού όπως ο «Εξάντας» του Γιώργου Αυγερόπουλου, το «Παρασκήνιο» του Λάκη Παπαστάθη, το «Ριμέικ» με τη Ρένα Θεολογίδου, οι «Κεραίες της Εποχής μας» με τον Ανταίο Χρυσοστομίδη και τη Μικέλα Χαρτουλάρη, η «Μεσόγειος» του Πάνου Καρκανεβάτου, το «Docville» με πολλούς διαφορετικούς σκηνοθέτες και αρκετές άλλες δεν μπορούν να παραδοθούν και να πληρωθούν, ενώ οι παραγωγοί τους έχουν ήδη χρηματοδοτήσει τις παραγωγές και έχουν χρεωθεί, αφού η ΕΡΤ δεν έδινε προκαταβολές και έναντι. Να θυμίσουμε ότι οι παραγωγές πληρώνονται αφού παραδοθούν και συνήθως 3-6 μήνες μετά την προβολή τους.
Οπως εξηγεί η κυρία Μουρίκη οι υποχρεώσεις των παραγωγών «τρέχουν και δεν σταματούν επειδή έκλεισε η ΕΡΤ, ενώ πολλοί συνεργάτες των παραγωγών, επιστημονικοί, καλλιτεχνικοί και τεχνικοί, περιμένουν κι αυτοί την εξόφληση των αμοιβών τους».
Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα :
Η εκπομπή «Μεσόγειος» έχει κόψει τέσσερα τιμολόγια για 144.000 και πρέπει σε 15 μέρες να αποδώσει και το ΦΠΑ 18.000. Τα προγράμματα έχουν προβληθεί και ο παραγωγός δεν γνωρίζει πότε και πώς θα πληρωθεί. Η εκπομπή «Εξάντας» έχει παραδώσει και έχουν προβληθεί δύο επεισόδια από τα έξι που είχε αναλάβει. Εχει πληρωθεί ένα και έχουν γυρισθεί και βρίσκονται στο μοντάζ τα επόμενα τρία.
Η εκπομπή «Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη έχει ολοκληρώσει γυρίσματα στο Σαν Φρανσίσκο, στο Βερολίνο, στο Παρίσι και στο Λονδίνο για οκτώ επεισόδια, ενώ η εκπομπή «Docville» έχει έτοιμα 14 επεισόδια για παράδοση.
Το κλείσιμο της ΕΡΤ δημιούργησε πρόβλημα και στον ελληνικό κινηματογράφο. Για παράδειγμα, η παραγωγή της ταινίας «Ξενία» του σκηνοθέτη Πάνου Κούτρα, αν και έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το εξωτερικό, από το κανάλι Arte και το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Eurimages με ποσό 530.000 ευρώ, σταμάτησε τα γυρίσματα. Το κλείσιμο της ΕΡΤ που είναι συμπαραγωγός δημιούργησε πρόβλημα στους ξένους και δεν συνεχίζουν τη χρηματοδότηση αν δεν λυθεί το θέμα. Η ταινία σταμάτησε έπειτα από γυρίσματα πέντε εβδομάδων και σε αυτή εργάζονται έλληνες τεχνικοί και καλλιτέχνες και χρησιμοποιούνται ελληνικά εργαστήρια εικόνας και ήχου. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και στις υπόλοιπες ταινίες που έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση και από την ΕΡΤ.

«Την ημέρα που έκλεισαν την ΕΡΤ περιμέναμε την ανακοίνωση των ταινιών του προγράμματος Μικροφίλμ και αμέσως μετά την ανακοίνωση των νέων ταινιών μεγάλου μήκους από το πρόγραμμα αξιολόγησης για τις κινηματογραφικές ταινίες. Ολα αυτά σήμερα απλά δεν υπάρχουν
» λέει η κυρία Μουρίκη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Media
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk