Ο μύθος πάει στο… φεγγάρι

Τρία μονόπρακτα έργα σύγχρονης όπερας σε ενιαίο σκηνικό παρουσιάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή στις 29 και 30 Ιουνίου στο θέατρο Ολύμπια (Ακαδημίας 59) και στο πλαίσιο της προσπάθειάς της να προσφέρει βήμα έκφρασης σε δημιουργούς της νεότερης γενιάς.
Ο λόγος για τον «Αγαμέμνονα» του Απόστολου Ντάρλα, το «The Darkness of Mistico» του Γρηγόρη Εμφιετζή και το «Ο άγγελος του πλοίου» του Γερμανού Ντέτλεφ Γκλάνερτ. Την ευθύνη της μουσικής διεύθυνσης έχει ο Νίκος Βασιλείου, τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Νίκος Διαμαντής στην πρώτη του, ουσιαστικά, επαφή με την όπερα, όπως λέει ο ίδιος, χαρακτηρίζοντας μάλιστα το εν λόγω βάπτισμα του πυρός «ιδιαίτερα γοητευτικό για έναν άνθρωπο του θεάτρου».

Συμμετέχουν μονωδοί της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η χορωδία Fons Musicalis και μέλη του μπαλέτου.

Τα δύο πρώτα έργα προέκυψαν από σχετικό διαγωνισμό τον οποίο διοργάνωσε για δεύτερη φορά η Λυρική σε συνεργασία με την Ενωση Ελλήνων Μουσουργών και επελέγησαν από καλλιτεχνική επιτροπή, αποτελούμενη από συνθέτες και αρχιμουσικούς. Οσο για το τρίτο έργο, πρωτοπαρουσιάστηκε τον Μάιο του 1995 στη Βρέμη και αποτελεί το τελευταίο μέρος μιας τριλογίας με τίτλο «Wasserspiele» («Παιχνίδια του νερού»).
«Ανήσυχα τρυφερό» χαρακτηρίζει το «The Darkness of Mistico» του – γεννημένου το 1980 στη Θεσσαλονίκη – Γρηγόρη Εμφιετζή ο Νίκος Διαμαντής. «Το έργο» εξηγεί ο σκηνοθέτης «φωτίζει τη σχέση του αρσενικού με το θηλυκό βασισμένο στη στιγμή του τελευταίου αντίο ανάμεσα στον Ορφέα και στην Ευρυδίκη». Το στοιχείο του μύθου συνδέει, ωστόσο, το εν λόγω έργο και με τον «Αγαμέμνονα» του 40χρονου Απόστολου Ντάρλα. «Εδώ έχουμε μια πολύ πυκνή μεταγραφή του μύθου» λέει ο Νίκος Διαμαντής. «Μας κατευθύνει προς μια ανανέωση της εξουσίας».

«Λόγω του ενδιαφέροντός μου για την αρχαία τραγωδία επέλεξα τον «Αγαμέμνονα» ως θέμα σύνθεσης της όπερας για τον διαγωνισμό της ΕΛΣ»
σημειώνει από την πλευρά του ο συνθέτης. «Τοποθέτησα τους τραγουδιστές και τον χορό σε μια νέα οπερατική, μετα-ονειρική διάσταση» συνεχίζει. «Η δράση εξελίσσεται απρόσκοπτα, οι σκηνές εναλλάσσονται γρήγορα και με συνοχή, ενώ η υφή της μουσικής αποτελεί το προστατευτικό πλέγμα αλλά και την κιβωτό μεταφοράς του κλασικού στον μεταμοντερνισμό…».
Ο Γρηγόρης Εμφιετζής σημειώνει για το «The Darkness of Mistico»: «Ακολουθούμε τις ζωές και τους θανάτους δύο εξαιρετικά παρόμοιων ψυχών, των οποίων οι διαφορές και οι ομοιότητες είναι δύσκολο να ξεκαθαριστούν: του μυθικού Ορφέα και ενός σύγχρονου ανθρώπου, του Μύστικο Οσκούρο. Ο Ορφέας είναι μυθική φιγούρα, της οποίας η κληρονομιά επιζεί ακόμη στις μέρες μας. Ο Μύστικο είναι ένας άνθρωπος του σήμερα, που κουβαλά το φορτίο αυτής ακριβώς της κληρονομιάς. Η «σύγκρουση» μεταξύ των δύο χαρακτήρων εξελίσσεται σε διαφορετικές εποχές (Ορφέας – παρελθόν, Μύστικο – παρόν), ωστόσο αυτό κάποια στιγμή αλλάζει…».
Μια «εκρηκτική μεταμπεκετική παραβολή επάνω στη φύση του ανθρώπου» χαρακτηρίζει τον «Αγγελο του πλοίου» του 53χρονου Γκλάνερτ ο Νίκος Διαμαντής. Αναζητώντας το «κοινό νήμα» της δραματουργίας ανάμεσα στα τρία έργα, ο σκηνοθέτης το εντοπίζει στο «φωτεινό στοιχείο του φεγγαριού» κάτω από το οποίο ο ίδιος αποφασίζει να τα «στεγάσει»…

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk