Δύο χρόνια μετά την είσοδό τους στον χώρο της παιδικής λογοτεχνίας και μετά την ενίσχυση της σειράς σύγχρονης ελληνικής πεζογραφίας με έργα του Δημήτρη Νόλλα και του Βαγγέλη Ραπτόπουλου, οι εκδόσεις Ίκαρος -ο οίκος που παραδοσιακά συνδέει το όνομά του με την ελληνική ποίηση, με τον Καβάφη, τον Σεφέρη, τον Ελύτη, τον Σικελιανό, τον Εγγονόπουλο, τον Καρούζο, τη Δημουλά-, επιχειρούν ένα νέο βήμα εγκαινιάζοντας σειρά σύγχρονης ξένης πεζογραφίας.
«Η μεταφρασμένη πεζογραφία δεν είναι ξένη προς το προφίλ του Ίκαρου. Στα πρώτα του βήματα στη δεκαετία του 1940 είχε εκδώσει την «Τζέιν Έϊρ» της Σαρλότ Μπροντέ, το «Άλικο γράμμα» του Ναθάνιελ Χόθορν, το «Όσα παίρνει ο άνεμος» της Μάργκαρετ Μίτσελ» είπε παρουσιάζοντας τη σειρά σε δημοσιογράφους η εκδότρια Κατερίνα Καρύδη. «Αφετέρου, όταν βλέπεις ότι η ποίηση, η οποία απέφερε το 80% των εσόδων σου, τώρα αποφέρει το 30% -και αυτό είναι ένα φαινόμενο παγκόσμιο, όχι μόνο ελληνικό- τότε πρέπει να δοκιμάσεις τις δυνάμεις σου και σε άλλες περιοχές» συμπλήρωσε, πρακτικά σκεπτόμενος, ο γιος της Νίκος Αργύρης, τονίζοντας πως ένας εκδοτικός οίκος όπως ο Ίκαρος δεν μπορεί να απουσιάζει σήμερα από τον χώρο της ξένης πεζογραφίας.
Η σειρά εγκαινιάζεται με το μυθιστόρημα Πού ήσασταν όλοι, του 30χρονου ιταλού Πάολο ντι Πάολο, του οποίου το όνομα αναφέρεται στις εφετινές υποψηφιότητες για το ιταλικό βραβείο Strega. To βιβλίο αφηγείται την ιστορία μιας οικογένειας της μπερλουσκονικής Ιταλίας μέσα από τη ματιά του νεαρού γιου της οικογένειας, ο οποίος σπουδάζει Ιστορία και θέλει να κάνει διπλωματική για τον Μπερλουσκόνι «τον μόνο πρωθυπουργό» που γνώρισε η γενιά του.
«Είναι ένα μυθιστόρημα πολύ ιταλικό και ταυτόχρονα εκφράζει μια γενιά που τη συναντάμε όχι μόνο στην Ιταλία αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη και στην Αμερική: μια γενιά που ζει την κρίση των αξιών, που έχει δυσκολία να ερωτευτεί και που δεν έχει ένα πρότυπο» σχολίασε ο μεταφραστής του βιβλίου Ανταίος Χρυσοστομίδης. Το μυθιστόρημα αφικνείται στα βιβλιοπωλεία με τις συστάσεις και τη διθυραμβική κριτική στη La Repubblica του αγαπημένου στο ελληνικό κοινό Αντόνιο Ταμπούκι.
Μέχρι το τέλος του 2013 θα κυκλοφορήσουν Ο αστερισμός ζωτικών φαινομένων του Αμερικανού Άντονι Μάρα και η Ιδιοπάθεια του Βρετανού Σαμ Μπάιερς και ετοιμάζεται ο Φάρος της συμπατριώτισσάς του Άλισον Μουρ. «Ιδρύοντας τη σειρά, η αρχική σκέψη ήταν αφενός να μην συγκρουστούμε με άλλους έλληνες εκδότες που έχουν συμβόλαια με συγγραφείς και αφετέρου να προτείνουμε να κάτι καινούριο» εξήγησε η Κατερίνα Καρύδη.
«Ποιος διευθύνει τη σειρά;» ρωτήσαμε. «Αποφασίζουμε από κοινού» απάντησαν σχεδόν εν χορώ η Κατερίνα Καρύδη, η ανιψιά της Μαριλένα Πανουργιά και ο Νίκος Αργύρης, η δεύτερη και η τρίτη εκδοτική γενιά του Ίκαρου. Απέναντι «στην προκατασκευασμένη λογοτεχνία, στους προκατασκευασμένους συγγραφείς και στους προκατασκευασμένους αναγνώστες» -όπως περιέγραψε με τον ευθύβολο λόγο του το μοντέλο των εκδοτικών μεγαθηρίων και των διεθνών σαρωτικών επιτυχιών ο Ανταίος Χρυσοστομίδης-, ο Ίκαρος συνεχίζει στα βήματα του παραδοσιακού εκδοτικού όπου τις επιλογές δεν καθορίζει το μάρκετινγκ αλλά τα αναγνωστικά πάθη φιλαναγνωστών εκδοτών.
Νέοι, πρωτοεμφανιζόμενοι οι περισσότεροι, οι συγγραφείς της σειράς γράφουν για σύγχρονα θέματα και για τις νέες πραγματικότητες που διαμορφώνονται στις ρευστές κοινωνίες μας, έχουν προκαλέσει ενθουσιώδη σχόλια στον ξένο Τύπο, έχουν κερδίσει βραβεία και έχουν βρει μια θέση στις λίστες με τους νέους πεζογράφους που θα πρέπει να παρακολουθήσουμε στο μέλλον. Δόκιμοι, έμπειροι και όλοι τους ανεξαιρέτως βραβευμένοι είναι οι μεταφραστές των πρώτων τίτλων της σειράς, ο Ανταίος Χρυσοστομίδης, ο Αχιλλέας Κυριακίδης, η Μαργαρίτα Ζαχαριάδου, η Αθηνά Δημητριάδου. Φρέσκια και καλόγουστη είναι η εκδοχή του κολάζ που προτείνει για τα εξώφυλλα της σειράς ο ταλαντούχος Χρήστος Κούρτογλου. Όλα δείχνουν ότι η σειρά είναι αποτέλεσμα έμπνευσης και εκδοτικού ενστίκτου αλλά και περίσκεψης και σχεδιασμού, σύμφυτου με τις ποιοτικές αξιώσεις και τη λογοτεχνική ιστορία του Ίκαρου. Είναι εδώ όλες οι προϋποθέσεις της επιτυχίας. Το αποτέλεσμα θα κριθεί στην πορεία από τους αναγνώστες. Εμείς ευχόμαστε στο νέο «παιδί» του Ίκαρου καλό δρόμο!