Ακμπάρ Αχμέντ: «Η αντιτρομοκρατία φέρνει τρομοκρατία»

Ο πόλεμος κατά της τρομοκρατίας, ο οποίος ξέσπασε μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001, και η παγκοσμιοποίηση, η οποία σαρώνει από τη δεκαετία του ’90, ενέτειναν το χάσμα ανάμεσα στη Δύση και στο Ισλάμ αλλά και εντός του Ισλάμ, ανάμεσα σε σουνίτες και σιίτες, λέει σε συνέντευξή του στο «Βήμα» ο Ακμπάρ Αχμέντ, κορυφαίος ανθρωπολόγος και μελετητής των Ισλαμικών Σπουδών. «Η τρομοκρατία τροφοδοτείται από τον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας. Ο δολοφόνος του στρατιώτη στο Λονδίνο φώναξε ότι ενήργησε λόγω του αμερικανικού πολέμου κατά της τρομοκρατίας. Ολη η δραστηριότητα που κατατάσσουμε στην κατηγορία «τρομοκρατική» αποτελεί προϊόν του πολέμου κατά της τρομοκρατίας» σημειώνει.
Ο κ. Αχμέντ, ο οποίος έχει διατελέσει ύπατος αρμοστής του Πακιστάν στη Βρετανία, έχει διδάξει στα πανεπιστήμια Χάρβαρντ, Πρίνστον και Κέιμπριτζ και σήμερα διδάσκει στο American University της Ουάσιγκτον, τονίζει ότι «ο πόλεμος κατά της τρομοκρατίας ενέπλεξε ολόκληρες κοινωνίες που δεν είχαν καμία σχέση με την 11η Σεπτεμβρίου. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: το Πακιστάν. Ούτε ένας από τους αεροπειρατές της 11ης Σεπτεμβρίου δεν ήταν Πακιστανός. Παρ’ όλα αυτά 55.000 Πακιστανοί έχουν χάσει τη ζωή τους στον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας – πολλοί στρατιώτες που πολεμούν τους Ταλιμπάν. Οι άνθρωποι αυτοί γνωρίζουν ότι πολεμούν μεταξύ τους λόγω του πολέμου κατά της τρομοκρατίας ο οποίος δίχασε έθνη, δημιούργησε τεράστιες εντάσεις και διεύρυνε το χάσμα ανάμεσα σε σουνίτες και σιίτες».
Πώς; Οι σουνίτες και οι σιίτες συνέχισαν τον «παραδοσιακό» μεταξύ τους ανταγωνισμό μέσω του πολέμου κατά της τρομοκρατίας. Ο κ. Αχμέντ φέρνει το παράδειγμα του (αλεβίτη, δηλαδή σιίτη) Μπασάρ αλ Ασαντ στη Συρία, ο οποίος, ενώ σφαγιάζει τον (σουνιτικό κατά πλειονότητα) λαό του, φωνάζει «Αλ Κάιντα» όταν ο λαός του αντεπιτίθεται. «Η κατάσταση είναι πολύ περίπλοκη. Οι ντόπιοι, όπως οι Σύροι και οι Σαουδάραβες, εκμεταλλεύονται τον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας για τους δικούς τους σκοπούς. Ο πόλεμος αυτός κοντεύει να κλείσει δώδεκα χρόνια και θεωρείται ο μακρύτερος στην ιστορία των ΗΠΑ. Τρισεκατομμύρια δολάρια σπαταλήθηκαν, χιλιάδες Αμερικανοί και εκατομμύρια μουσουλμάνοι σκοτώθηκαν. Ποιο το αποτέλεσμα; Απλώς εντάθηκε η αίσθηση της κρίσης».
Συναντήσαμε τον κ. Αχμέντ στην Αθήνα. Καλεσμένος του Βρετανικού Συμβουλίου, έδωσε την περασμένη εβδομάδα διάλεξη με θέμα τη γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στη Δύση και στον μουσουλμανικό κόσμο. «Η οικονομική κρίση, η μετανάστευση, οι πρόσφυγες που καταφθάνουν από τη Συρία, η ανέγερση τζαμιού στην Αθήνα, οι διαδηλώσεις στην Τουρκία, όλα αυτά συντείνουν σε μιαν αίσθηση κρίσης στην Ελλάδα. Δεν αφορά μόνο τη χώρα σας αλλά ολόκληρο τον κόσμο. Διανύουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα αλλά τρομακτική εποχή στην παγκόσμια ιστορία. Η παγκοσμιοποίηση, οι εξελίξεις σε πολλούς τομείς όπως μεταφορές, επικοινωνίες, ΜΜΕ φέρνουν τον κόσμο κοντά αλλά είναι και εποχή κρίσης».

«Εν μέσω κρίσης πραγματοποιείται η συζήτηση για το Ισλάμ. Πώς να το αντιμετωπίσουμε εδώ, στη Δύση; Περιστατικά όπως τα πρόσφατα στο Λονδίνο, στο Παρίσι και στη Βοστώνη τροφοδοτούν τη συζήτηση. Οταν συζητείτε για το Ισλάμ στην Ελλάδα, όλες αυτές οι εικόνες ενώνονται και γίνονται ένα – οικονομική κρίση, μετανάστευση, αίσθηση ανασφάλειας στην κοινωνία»
υποστηρίζει ο Ακμπάρ Αχμέντ. Για τον ίδιο, ως μελετητή του Ισλάμ, «η προώθηση του διαλόγου ανάμεσα στους μουσουλμάνους και στους Δυτικούς αποτελεί σημαντική αποστολή. Διαφορετικά το χάσμα ανάμεσά τους θα γίνει τόσο ευρύ που δεν θα μπορεί να γεφυρωθεί». Εντός του Ισλάμ, «η κατάσταση ανάμεσα σε σουνίτες και σιίτες δεν ήταν ποτέ τόσο άσχημη όσο σήμερα. Αναρωτιέμαι γιατί συμβαίνει αυτό. Η απάντηση είναι και εδώ «λόγω των καιρών που ζούμε». Οταν υπάρχουν προβλήματα, συχνά η αντίδραση είναι να υπερβάλλεις τη θρησκευτική σου ταυτότητα».
Ο κ. Αχμέντ παρατηρεί ότι «στην εποχή της παγκοσμιοποίησης ο κόσμος δείχνει πολύ μικρότερη ανεκτικότητα ενώ κανονικά θα έπρεπε να συμβαίνει το αντίθετο. Η παγκοσμιοποίηση είναι σαν μια δύναμη που δεν μπορείς να της αντισταθείς, σαν ανεμοστρόβιλος. Το άτομο δυσκολεύεται πολύ να διατηρήσει την ταυτότητά του. Την κρατάει με νύχια και με δόντια από τον φόβο μήπως τον παρασύρει ο ανεμοστρόβιλος. Ορίζεται όχι από το τι νομίζει ο ίδιος πως είναι το Ισλάμ αλλά από το τι νομίζουν τα παγκόσμια ΜΜΕ. Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, η δύναμη των ΜΜΕ καθορίζει την ταυτότητα. Το άτομο είναι αβοήθητο όταν αντιτίθεται σε αυτήν ή την αμφισβητεί. Συνεπώς οι συνηθισμένες εντάσεις που υπάρχουν ανάμεσα σε σουνίτες και σιίτες μεγεθύνονται λόγω της παγκοσμιοποίησης».

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 20 Ιουνίου 2013

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κόσμος
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk