«Success story» στον τουρισμό γράφει η Βιέννη

Είναι από τους πιο επιτυχημένους «city break» προορισμούς στην Ευρώπη με τα νούμερα να το επιβεβαιώνουν. Το 2012 φιλοξένησε 5,6 εκατ. τουρίστες, αυξημένους κατά 7,5% από το 2011.

Είναι από τους πιο επιτυχημένους «city break» προορισμούς στην Ευρώπη με τα νούμερα να το επιβεβαιώνουν. Το 2012 φιλοξένησε 5,6 εκατ. τουρίστες, αυξημένους κατά 7,5% από το 2011. Η «παγκόσμια πρωτεύουσα της μουσικής», με 430 ξενοδοχεία και πανσιόν, δυναμικότητας 59.000 κλινών, το 2013 αναδείχθηκε κορυφαία πόλη παγκοσμίως σε ποιότητα ζωής και επιβεβαιώθηκε για όγδοη συνεχόμενη φορά ως η κορυφαία συνεδριακή πόλη από τον International Congress and Convention Association (ICCA). Το «success story» της Βιέννης όμως βασίζεται και σε ένα εκτενές πρόγραμμα διαχείρισης του προορισμού (destination management), με τη συλλογικότητα και τη συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων να αποτελεί το «μυστικό» της επιτυχίας του.


«Από το 2003 ως σήμερα – με εξαίρεση το 2009 εξαιτίας των διεθνών οικονομικών εξελίξεων – η Βιέννη έχει καταφέρει νέα ρεκόρ σε διανυκτερεύσεις κάθε χρόνο»
λέει ο διευθυντής του Οργανισμού Τουρισμού της Βιέννης κ. Νόρμπερτ Κέτνερ. Το 2012, χρονιά αφιερωμένη στα 150α γενέθλια του διάσημου ζωγράφου Γκούσταβ Κλιμτ, η πόλη άγγιξε υψηλό όλων των εποχών με 12,3 εκατ. διανυκτερεύσεις. «Ως τώρα και το 2013 διαγράφει ιδιαίτερα πετυχημένη πορεία. Οι διανυκτερεύσεις από τον Ιανουάριο ως τον Μάιο – σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο του 2012 – ενισχύθηκαν κατά 3,4% στα 4,5 εκατ.» τονίζει ο κ. Κέτνερ. Αντίστοιχα, το 2012 τα έσοδα των ξενοδοχείων της αυστριακής πρωτεύουσας ανήλθαν στα 539.893.623 ευρώ, αυξημένα κατά 9,5% από το 2011 (492.975.875 ευρώ).
Με προϋπολογισμό 24,6 εκατ. ευρώ το 2013 και έτος ίδρυσης το 1955, ο Οργανισμός Τουρισμού της Βιέννης είναι μια εταιρεία δημοσίου δικαίου η οποία εκτελεί συμπληρωματικές ενέργειες προώθησης του προορισμού για την τουριστική βιομηχανία, καθώς αποτελεί τον επίσημο γραφείο μάρκετινγκ και δημοσίων σχέσεων της αυστριακής πρωτεύουσας σε ό,τι αφορά τον τουρισμό. Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του μη κερδοσκοπικού οργανισμού είναι η αντιδήμαρχος Οικονομικών της Βιέννης κυρία Ρενάτε Μπράουνερ, ενώ χρηματοδοτείται από τον ξενοδοχειακό κλάδο και τους φορολογουμένους της πόλης, καθώς 69% της χρηματοδότησης προέρχεται από τον τοπικό φόρο διαμονής (3,2% στις καθαρές τιμές των δωματίων), 11% είναι από τον γενικό προϋπολογισμό του Δήμου και το υπόλοιπο ποσό καλύπτεται από το Εμπορικό Επιμελητήριο της Βιέννης και χορηγούς. Απασχολεί 114 άτομα και πάνω από 80% του προϋπολογισμού επενδύεται σε ενέργειες μάρκετινγκ (διαφήμιση, δημόσιες σχέσεις, προωθητικές πωλήσεις, παραγωγή υλικού και ταξίδια φιλοξενίας).
Ο Οργανισμός εγγυάται τον συντονισμό σε επίπεδο πολιτικό αλλά και περιεχομένου, ενώ οι στρατηγικοί στόχοι του είναι συγκεντρωμένοι στο Vienna Tourism Concept 2015 που παρουσιάστηκε το 2009 και δημιουργήθηκε σε στενή συνεργασία με την τουριστική βιομηχανία της πόλης. Με σλόγκαν «Τώρα ή Ποτέ» στόχος είναι να ξεπεραστούν τα 487 εκατ. έσοδα του 2008 και τα 10,2 εκατ. διανυκτερεύσεις, κατά 100 εκατ. ευρώ και ένα εκατ. διανυκτερεύσεις ως το 2015.
Βασικές αγορές της πόλης είναι η Γερμανία (20%), η Αυστρία (18%), η Ιταλία (5%), η Ρωσία (5%), οι ΗΠΑ (5%), η Μεγάλη Βρετανία (4%) και ακολουθούν η Ελβετία, η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιαπωνία (3% αντίστοιχα). Τα πιο αποτελεσματικά στοιχεία του brand είναι η αυτοκρατορική κληρονομιά, ο πλούτος μουσικής και κουλτούρας, το «savoir vivre», η λειτουργικότητα και η ισορροπία μεταξύ αστικών και πράσινων περιοχών, με βάση έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2009, επιβεβαιώνοντας τι «πουλάει» στην πόλη. Παράλληλα όμως αναπτύσσονται και άλλες πτυχές που συνδέουν θεματικά προϊόντα, φιλοδοξώντας στη «διεθνοποίηση και ποικιλία των αγορών», όπως ο οινοτουρισμός και η γαστρονομία, αξιοποιώντας τους αμπελώνες στα προάστια της πόλης, η αρχιτεκτονική και το ντιζάιν, οι πολυτελείς αγορές που στοχεύουν στην προσέλκυση υψηλών εισοδηματικά αγορών όπως της Κίνας και της Ρωσίας, αλλά και ενέργειες μάρκετινγκ προς την gay και lesbian κοινότητα. Στα εργαλεία προώθησης από το 2009 έχουν ενσωματωθεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με πάνω από 400.000 followers στο Facebook, το website του προορισμού προσφέρει 13 γλώσσες, ενώ παράγονται πάνω από 200 ενημερωτικά φυλλάδια, έντυπα και αφίσες σε 17 γλώσσες, για να προωθηθούν σε όλο τον κόσμο.
Δεν συμμετέχει η Αθήνα στο «πάρτι» των αφίξεων
Ακόμη αναζητείται «συντονισμός» για να προχωρήσει η συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού φορέα

Η Αθήνα δεν συμμετέχει στο «πάρτι αισιοδοξίας» σε σχέση με τις αφίξεις την εφετινή σεζόν στη χώρα, παρ’ ότι ο εφετινός Μάιος είχε θετικό πρόσημο, μια και η περυσινή βάση σύγκρισης ήταν πολύ χαμηλή, εξαιτίας της πολιτικής και οικονομικής αστάθειας.
Τα τελευταία χρόνια η πόλη βρίσκεται σε διαρκή πτώση με το σημαντικότερο πρόβλημα να είναι η αρνητική εικόνα της στο εξωτερικό. Το 2012 είχε 2.552.818 επισκέπτες, μειωμένους κατά 11,1% σε σχέση με το 2011 (2.871.524), ενώ το 2010 ήταν 2.996.573 (3,64% πτώση το 2011). Αντίστοιχα, οι πληρότητες των ξενοδοχείων έπεσαν κάτω του 55% την περυσινή χρονιά. Σε σχέση μάλιστα με το 2007 έχει σημειώσει εντυπωσιακά αρνητικά ρεκόρ, με τη μέση πληρότητα καταλυμάτων να περιορίζεται κατά 31,9%, τη μέση τιμή δωματίου κατά 11,8% και το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο κατά 39,9%.

«Μας λείπει η πολιτική απόφαση για τη συνεργασία μεταξύ των φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα»
τονίζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αθήνας – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, αναφερόμενος στο υπουργείο Τουρισμού, στην Περιφέρεια Αττικής, στον Δήμο Αθηναίων, στα ταξιδιωτικά γραφεία (ΗΑΤΤΑ), στα ξενοδοχεία και στον εμπορικό κόσμο. Το ζητούμενο είναι «ποιος τα συγκεντρώνει όλα αυτά για να τα συντονίσει» σημειώνει, λέγοντας ότι «αυτό είναι θέμα του υπουργείου Τουρισμού». Στην κατεύθυνση της ανάπτυξης μιας συνεργασίας, ο Δήμος Αθηναίων και η ΕΞΑΑΑ έχουν κάνει ήδη δύο συναντήσεις, προετοιμάζοντας το έδαφος για μια σειρά κοινών ενεργειών στην ελληνική πρωτεύουσα. Η Αθήνα είναι πρωτεύουσα, «θα πρέπει όλοι να αναλάβουν συμπληρωματικό ρόλο» εξηγεί ο κ. Βασιλικός και προσθέτει ότι «μια τοπική καμπάνια δεν μπορεί να μη λαμβάνει υπόψη την εθνική καμπάνια». Την ίδια ώρα επισημαίνει ότι η πόλη έχει «πάρα πολύ δρόμο», αναφερόμενος στην πτώση του τζίρου των ξενοδοχείων που έχει φτάσει στο 40% τα τελευταία χρόνια και υποστηρίζει ότι «τα επόμενα βήματά μας εστιάζουν στην ενίσχυση της συνεργασίας με τον ιδιωτικό και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, καθώς θεωρούμε ότι το «κλειδί» για την επιτυχία είναι η συνέργεια και η συνεργασία σε μητροπολιτικό επίπεδο» τονίζει ο δημοτικός σύμβουλος Αθηναίων και πρόεδρος της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ) κ. Γιώργος Μπρούλιας.
Τον Απρίλιο του 2012, ο Δήμος της Αθήνας υπέγραψε Σύμφωνο Συνεργασίας με τα υπουργεία Ανάπτυξης και Εργασίας ύψους 120 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση προγραμμάτων και έργων που εντάσσονται στο αναπτυξιακό του σχέδιο. Πλέον η ΕΑΤΑ έχει βασική αποστολή τη λειτουργία της ως Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης (ΕΦΔ) του ΕΣΠΑ 2007-2013, ενώ ανέλαβε μέσω εκχώρησης από την Περιφέρεια Αττικής τη διαχείριση έργων που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) ύψους 85 εκατ. ευρώ. Οι δράσεις τουρισμού εντάσσονται σε ειδικό αναπτυξιακό πυλώνα για την εξωστρέφεια και τη διεθνή εικόνα της πόλης και της χώρας και αφορούν το 10% περίπου του συνολικού προγράμματος, ενώ στόχος είναι οι προκηρύξεις των διαγωνισμών και οι αναθέσεις των έργων να έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2013. Οι δράσεις αφορούν πρόγραμμα εγκατάστασης υποδομών ΑμεΑ σε επιλεγμένες περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος, σήμανση περιοχών και ανάπτυξη δικτύου Wi-Fi σε χώρους τουριστικού ενδιαφέροντος, θεματικά προϊόντα και υπηρεσίες και πρόγραμμα εκπαίδευσης και προώθησης τουριστικού προϊόντος μέσω διεπιχειρησιακών και διαδικτυακών καναλιών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk