Νέος «παίκτης» στο cash & carry

Σε λίγες ημέρες, την προσεχή Τετάρτη, ο όμιλος Μαρινόπουλου κάνει και επισήμως την εμφάνισή του στην αγορά του χονδρεμπορίου. Η πιλοτική εφαρμογή της παρουσίας ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους του ελληνικού λιανεμπορίου θα γίνει με τέσσερα καταστήματα, αρχικά στη Θεσσαλονίκη κι εν συνεχεία στην Αθήνα, στα Τρίκαλα και στα Χανιά.

Σε λίγες ημέρες, την προσεχή Τετάρτη, ο όμιλος Μαρινόπουλου κάνει και επισήμως την εμφάνισή του στην αγορά του χονδρεμπορίου. Η πιλοτική εφαρμογή της παρουσίας ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους του ελληνικού λιανεμπορίου θα γίνει με τέσσερα καταστήματα, αρχικά στη Θεσσαλονίκη κι εν συνεχεία στην Αθήνα, στα Τρίκαλα και στα Χανιά. Αυτό προβλέπει το πρόγραμμα του 2013. Κατά τις υπάρχουσες πληροφορίες, πρόκειται για καταστήματα που ήδη είναι εν λειτουργία, τα οποία από σουπερμάρκετ μετατρέπονται σε cash & carry, δηλαδή σε χονδρεμπορικά καταστήματα. Και όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, τα πρώτα τέσσερα είναι το «πρόπλασμα» ενός νέου δικτύου χονδρεμπορικών καταστημάτων με την επωνυμία Terra Market, στο πλαίσιο της γενικότερης αναδιάρθρωσης και αναμόρφωσης του συνολικού δικτύου των 741 καταστημάτων που διαθέτει ο όμιλος. Το πρώτο κατάστημα Terra Market πρόκειται να ανοίξει στην Πυλαία Θεσσαλoνίκης την προσεχή Τετάρτη και απευθύνεται στους εμπόρους και στους ελεύθερους επαγγελματίες, στη μαζική εστίαση, στην ξενοδοχειακή αγορά και στο catering, ενώ δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό το ύψος του επενδυτικού προγράμματος στον συγκεκριμένο τομέα, αν και όπως αναφέρεται τα προβλεπόμενα κεφάλαια είναι ενταγμένα στο συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα της τριετίας 2012 – 2014, ύψους 250 εκατ. ευρώ.
Το πρώτο κατάστημα cash & carry Terra Market της Πυλαίας διαθέτει συνολικό χώρο πώλησης 1.700 τετραγωνικών μέτρων, που περιλαμβάνει 6.000 κωδικούς προϊόντων. Πρόκειται για είδη παντοπωλείου, κάβας, απορρυπαντικών, χαρτικών, καλλυντικών, οπωροπωλείου, τυροκομικών, αλλαντικών, κατεψυγμένα και γενικά είδη ψυγείου, καθώς επίσης και επιλεγμένη γκάμα με είδη μη τροφίμων και αναλώσιμων.
Στην προκειμένη περίπτωση, στόχος του ομίλου είναι κατά κύριο λόγο η αγορά της μαζικής εστίασης, των ξενοδοχείων και του catering περισσότερο παρά των επαγγελματιών και των μίνι μάρκετ. Και τούτο διότι οι προαναφερόμενες επιχειρηματικές κατηγορίες διαθέτουν ακόμα μεγάλη αγοραστική δυνατότητα – εν αντιθέσει με τα μικρά σημεία πώλησης, που ήταν οι παραδοσιακοί πελάτες των cash & carry – και μεγάλο αριθμό εταιρειών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως επισημαίνει ο όμιλος και στον τομέα του χονδρεμπορίου θα ακολουθήσει επιθετική πολιτική τιμών με την οποία θα διεκδικήσει «το μερίδιο που του αναλογεί σε μια αγορά που και περιθώρια ανάπτυξης έχει, αλλά και «θέσεις» για νέους παίκτες». Βέβαια, αυτή η ανακοίνωση δεν αποτελεί έκπληξη για την αγορά, δεδομένου ότι σύμφωνα με πηγές του «Βήματος» από τον περασμένο Οκτώβριο, του 2012, η διοίκηση του ομίλου άρχισε να δραστηριοποιείται στην αγορά του χονδρεμπορίου με έναν ιδιότυπο τρόπο. Είχε επιλέξει μία μικρή ομάδα χονδρεμπόρων στους οποίους πουλούσε προϊόντα-leader πέντε πολυεθνικών ομίλων σε τιμές από 20% ως και 30% κάτω του κόστους. Και ως εκ τούτου συνέβαινε το εξής παράδοξο: οι συγκεκριμένοι χονδρέμποροι τα πουλούσαν εν συνεχεία και μεταξύ των πελατών τους ήταν ακόμη και… ανταγωνιστές τους! Οπως έλεγαν χαρακτηριστικά πηγές της αγοράς, πολλές αλυσίδες εκμεταλλεύονταν τις εκπτώσεις και ψώνιζαν από τους χονδρεμπόρους.
Βεβαίως, πρόκειται για μία κατά τεκμήριο ζημιογόνο δραστηριότητα – φυσικά ενσυνειδήτως – που ακόμα η αγορά προσπαθεί να ερμηνεύσει το πώς και το γιατί, αλλά σίγουρα εντάσσεται στη γενικότερη επιθετική πολιτική τιμών, αφού όπως έλεγε πηγή του εφέτος σκοπεύει να «επενδύσει» 60 εκατ. ευρώ στις τιμές των προϊόντων που πουλά.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι κατά τις υπάρχουσες πληροφορίες σε μία μόνο εταιρεία, τη Νestle, από τον περασμένο Οκτώβριο ως τώρα έκανε τζίρο 50 εκατ. ευρώ – οι άλλες πολυεθνικές εταιρείες των οποίων τα προϊόντα διακινεί μ’ αυτόν τον ιδιαίτερο χονδρεμπορικό τρόπο είναι η Friesland-Campina Hellas AE, η Procter & Gable, η Unilever Hellas AE και η Μινέρβα ΑΕ.
Είναι προφανές ότι οι πωλήσεις κάτω του κόστους – «έχει διαλυθεί η αγορά» λένε άνθρωποι που γνωρίζουν τα τεκταινόμενα – γίνονται εν αγνοία των πολυεθνικών ομίλων. Και το μόνο όφελος, λένε, που έχει ο όμιλος Μαρινόπουλου είναι η βελτίωση της ρευστότητάς του, δεδομένου ότι οι πωλήσεις προς τους χονδρεμπόρους γίνονται «τοις μετρητοίς». Υπολογίζεται ότι από τον περασμένο Οκτώβριο ως τώρα οι χονδρεμπορικές πωλήσεις του ομίλου ανέρχονται περίπου στα 100 – 150 εκατ. ευρώ.
Στη μάχη για την πίτα του 1 δισ. ευρώ
Το οργανωμένο τμήμα του χονδρεμπορίου (το παραδοσιακό χονδρεμπόριο έχει εξασθενίσει, αλλά ωστόσο διαθέτει ακόμη ισχυρότατη παρουσία) στο οποίο η Terra Market φιλοδοξεί να γίνει σημαντικός παίκτης, έχει ετήσιες πωλήσεις περί το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Σήμερα η σημαντικότερη εταιρεία του κλάδου είναι η Μετρό ΑΕ, με τα ομώνυμα cash & carry (και τα σουπερμάρκετ My Market), οι πωλήσεις της οποίας, με 45 σημεία πώλησης ανά την Ελλάδα, είναι περίπου 400 εκατ. ευρώ. Πρόκειται ουσιαστικά για την παλαιότερη εταιρεία του κλάδου, που πρώτη εισήγαγε στα μέσα της δεκαετίας του 1970 τη μορφή του cash & carry στην ελληνική αγορά. Ακολουθεί η πολυεθνική Μάκρο Cash & Carry ΑΕ, θυγατρική της γερμανικής Metro Group, με εννέα σημεία πώλησης και περίπου 350 εκατ. ευρώ πωλήσεις ετησίως, που άρχισε να δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά από τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Και ακολουθεί η ΑΒ Βασιλόπουλος με τα καταστήματα ENA. O βελγικός όμιλος διαθέτει 11 καταστήματα ΕΝΑ κι οι πωλήσεις εκτιμώνται περίπου στα 200 εκατ. ευρώ. Εκτός από αυτές τις τρεις εταιρείες, περιορισμένη δραστηριότητα με μικρό αριθμό καταστημάτων έχουν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ Μασούτης, Βερόπουλος – μετέτρεψε τρία σουπερμάρκετ σε cash & carry – η Πέντε ΑΕ με τα καταστήματα Γαλαξίας, αλλά και ορισμένες άλλες αλυσίδες (π.χ. Σκλαβενίτης), οι οποίες μέσω των σουπερμάρκετ κάνουν χονδρικές πωλήσεις. Και έχει ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι ο βασικός ανταγωνιστής του cash & carry είναι το σουπερμάρκετ, διότι όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς «οι προσφορές των σουπερμάρκετ είναι φθηνότερες από τις κανονικές τιμές των cash & carry» κι εξ αυτού του λόγου γίνονται κι οι χονδρεμπορικές πωλήσεις από τα σουπερμάρκετ, όσων αλυσίδων δηλαδή δεν διαθέτουν ιδιαίτερα καταστήματα cash & carry

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk