Μάχες στους αιθέρες για την πρωτιά

Τα «σουπερτζάμπο» μπορεί να κερδίζουν τις εντυπώσεις, αλλά τα μεσαίου μεγέθους (όχι απαραίτητα και αποστάσεων) αεροσκάφη γεμίζουν τα ταμεία των κατασκευαστριών εταιρειών. Το αξίωμα αυτό κυριάρχησε στην αεροπορική έκθεση που πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα που πέρασε στο αεροδρόμιο Μπουρζέ του Παρισιού.

Τα «σουπερτζάμπο» μπορεί να κερδίζουν τις εντυπώσεις, αλλά τα μεσαίου μεγέθους (όχι απαραίτητα και αποστάσεων) αεροσκάφη γεμίζουν τα ταμεία των κατασκευαστριών εταιρειών. Το αξίωμα αυτό κυριάρχησε στην αεροπορική έκθεση που πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα που πέρασε στο αεροδρόμιο Μπουρζέ του Παρισιού. Διότι εν μέσω κρίσης και συρρίκνωσης της επιβατικής κίνησης, τουλάχιστον στις ευρωπαϊκές αγορές, το «παιχνίδι» του ανταγωνισμού μεταξύ των δύο κορυφαίων αεροδιαστημικών εταιρειών του πλανήτη, της αμερικανικής Boeing και της ευρωπαϊκής Airbus, φαίνεται πως ξεφεύγει πλέον από τα ιπτάμενα θηρία που μεταφέρουν χίλιους και πλέον επιβάτες και επιστρέφει στα συμμαζεμένα από απόψεως διαστάσεων – αλλά περισσότερο αποδοτικά από οικονομικής απόψεως – αεροσκάφη που μεταφέρουν από 200 ως 400 επιβάτες.

Στην παγκόσμια διαμάχη της αεροναυπηγικής σε ό,τι αφορά τα επιβατικά αεροσκάφη η ευρωπαϊκή (γαλλογερμανική ουσιαστικά) Airbus εμφανίστηκε στο Παρίσι πεπεισμένη ότι εφέτος θα ξαναπάρει κεφάλι από την Boeing σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τις πωλήσεις. Οχι τόσο επειδή δρομολόγησε και αυτή (επιτέλους) ένα σχέδιο κατασκευής ενός τελείως καινούργιου αεροσκάφους (η Boeing τα τελευταία χρόνια «τρέχει» τρία παρόμοια προγράμματα), ούτε επειδή η ανταγωνίστριά της αντιμετώπισε πάμπολλα και απρόβλεπτα προβλήματα με το περιβόητο B787 Dreamliner.

Η πεποίθηση της Airbus ότι θα ξεπεράσει την Boeing εδράζεται σε δύο βάσεις: στις καλές προσδοκώμενες παραγγελίες για τη «ναυαρχίδα» του στόλου της, το υπερμεγέθες διώροφο Α380, και κυρίως στην ελπίδα ότι το εντελώς νέο και φιλόδοξο αεροναυπηγικό της σχέδιο, το δικινητήριο Α350, θα σαρώσει την αγορά στην κατηγορία του.
Ελπίδες για το Α350
Εν προκειμένω οι επιτελείς της Airbus πιστεύουν ότι το Α350 θα σαρώσει τα Β787 Dreamliner και Β777. Ιδιαίτερα το πρώτο, το οποίο μόλις ξεπέρασε τα μείζονα προβλήματα με τις μπαταρίες που είχε αντιμετωπίσει πέρυσι, με αποτέλεσμα η αμερικανική εταιρεία να καθηλώσει στο έδαφος για ελέγχους περίπου επί ένα τρίμηνο όλα τα συγκεκριμένα μοντέλα που είχε πουλήσει στους πελάτες της! «Το Α350 δεν είναι μακέτα, θα βρίσκεται στους αιθέρες το 2017» δήλωνε υπερηφάνως ο διευθύνων σύμβουλος της Airbus Φαμπρίς Μπρεζιέ στο Παρίσι. Και υπολόγιζαν ότι συνολικά οι καθυστερήσεις στο αρχικό χρονοδιάγραμμα για την εμπορική κυκλοφορία του νέου τους «παιδιού» δεν θα ξεπεράσουν τους 18 μήνες, όταν η Boeing είχε καθυστερήσει τρία ολόκληρα χρόνια για να απογειώσει το Dreamliner.
Ο Μπρεζιέ εξέφρασε άλλωστε την πεποίθηση ότι η εταιρεία του δεν θα χρειαστεί να δημιουργήσει άλλη οικογένεια δικινητήριων αεροσκαφών μεγάλου – μεσαίου μεγέθους και μεγάλων αποστάσεων για να πλαισιώσει το νέο Α350, θεωρώντας ότι με αυτό θα καλύψει σχεδόν το 100% της συγκεκριμένης αγοράς.
Ο γάλλος μάνατζερ τόνισε τέλος ότι έπειτα από την επιτυχημένη πρώτη δοκιμαστική πτήση που έκανε το Α350 την Παρασκευή 14 Ιουνίου, η εταιρεία είναι βέβαιη ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2014 θα παραδώσει βάσει του χρονοδιαγράμματος τα πρώτα αεροσκάφη στους πελάτες της. Ως τότε για να «καταπιεί» την Boeing θα βοηθήσουν και τα γιγαντιαία Α380. Είκοσι από αυτά παρήγγειλε άλλωστε στο Παρίσι η γερμανική εταιρεία leasing Doric GmbH.
Ο Φρανσουά Ολάντ στο Α350
Οι μονομαχίες ολιγοπωλιακών τιτάνων, όπως είναι εκείνη της Airbus με την Boeing, κρίνονται πολλές φορές σε επίπεδο εντυπώσεων. Με μια θαρραλέα επικοινωνιακή κίνηση η ευρωπαϊκή μονομάχος προσπάθησε να κερδίσει μια νίκη εντυπώσεων έναντι της αμερικανικής μεταφέροντας στην τρίτη μόλις δοκιμαστική πτήση του νέου της επιτεύγματος, του Α350, έναν διάσημο VIP: τον γάλλο πρόεδρο Φρανσουά Ολάντ! Η πτήση επρόκειτο να γίνει την Παρασκευή, με αφορμή φυσικά την αεροπορική έκθεση του Παρισιού.
Χαμηλές πτήσεις των ευρωπαϊκών εταιρειών
Η πολυδιάσπαση του κλάδου παραμένει, με αποτέλεσμα να πετούν πολλές μικρές ζημιογόνες εταιρείες

Η µείζων εξέλιξη των τελευταίων χρόνων που ανέδειξε η έκθεση του Παρισιού στον παγκόσµιο αεροπορικό κλάδο είναι οι χαµηλές πτήσεις των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών σε αντίθεση µε τους αεροµεταφορείς στις ΗΠΑ που κερδίζουν ύψος. Πρόκειται βεβαίως για απότοκο της οικονοµικής κρίσης που έχει υποτροπιάσει στην Ευρώπη και της υστέρησης, διόλου άσχετης µε την κρίση, της γηραιάς ηπείρου στη διαδικασία ενοποίησης του κλάδου. Διότι αν στις ΗΠΑ από τους οκτώ µεγάλους αεροπορικούς οµίλους που λειτουργούσαν προ δεκαετίας έµειναν µόλις τέσσερις, στην Ευρώπη η πολυδιάσπαση του κλάδου παραµένει, µε αποτέλεσµα να πετούν πολλές µικρές εταιρείες (στη διαλυµένη από την ύφεση ευρωπαϊκή περιφέρεια κυρίως) που είναι ζηµιογόνες και απειλούνται σοβαρά µε λουκέτο.
Η απόκλιση στην πορεία του ευρωπαϊκού και του αμερικανικού αεροπορικού κλάδου αποτυπώνεται κατά τρόπο συμβολικό σε δύο συναφείς ειδήσεις: στην ανακοίνωση της αμερικανικής Delta Air Lines τον περασμένο μήνα ότι εφέτος πρόκειται να διανείμει μέρισμα στους μετόχους της για πρώτη φορά από το 2003 και στην ανακοίνωση που είχε κάνει τον Φεβρουάριο η κορυφαία σε επιβατική κίνηση και σε τζίρο αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης, η γερμανική Lufthansa, ότι εφέτος… δεν θα διανείμει μέρισμα.
Σε ό,τι αφορά την ενοποίηση του αμερικανικού ευρωπαϊκού κλάδου, αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του τρέχοντος έτους με τη συγχώνευση της American Airlines και της US Airways. Την ίδια ώρα, η αντίστοιχη διαδικασία στην Ευρώπη μοιάζει να καρκινοβατεί λόγω κρίσης βεβαίως. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της πορτογαλικής ΤΑΡ, μιας μικρής και περιφερειακής αεροπορικής εταιρείας, που έχει όμως το προνόμιο να είναι η μεγαλύτερη πύλη που συνδέει την Ευρώπη με τη Βραζιλία.
Η κυβέρνηση της Λισαβόνας εδώ και μήνες προσπαθεί να πουλήσει την ΤΑΡ, αλλά το ενδιαφέρον των μεγάλων ευρωπαϊκών αερομεταφορέων ήταν πολύ περιορισμένο. Η Lufthansa και ο όμιλος International Airlines Group (IAG), που προέκυψε από τη συγχώνευση της British Airways με την ισπανική Iberia το 2011, δεν τόλμησαν να υποβάλουν φάκελο για να αποκτήσουν την ΤΑΡ.
Η IAG είναι άλλωστε η τελευταία προσπάθεια ενοποίησης του ευρωπαϊκού αεροπορικού κλάδου. Λίγα χρόνια νωρίτερα η Lufthansa είχε ενώσει τις δυνάμεις της με την ελβετική Swiss (το 2005) και με την αυστριακή Austrian Airlines (το 2009). Οι δύο αυτοί αεροπορικοί όμιλοι, μαζί με τον όμιλο που δημιούργησαν συγχωνευόμενες το 2004 η γαλλική Air France και η ολλανδική KLM, αποτελούν μέχρι στιγμής τους τρεις πόλους ενοποίησης του ευρωπαϊκού αεροπορικού κλάδου. Δεν ευημερούν ωστόσο οι όμιλοι αυτοί, οι οποίοι έχουν να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της πανευρωπαϊκής οικονομικής δυσπραγίας και βεβαίως τον μεγάλο ανταγωνισμό των δύο κορυφαίων – και κερδοφόρων – ευρωπαϊκών εταιρειών χαμηλού κόστους, της ιρλανδικής Ryanair και της βρετανικής easyJet.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το ότι οι δύο αυτοί αερομεταφορείς χαμηλού κόστους είναι οι μόνοι που ακολουθούν μια επιθετική πολιτική αύξησης του στόλου τους. Τον περασμένο Μάρτιο η Ryanair παρήγγειλε 175 μικρού μεγέθους αεροσκάφη από την Boeing, συνολικής αξίας 15,6 δισ. δολαρίων. Μόλις την περασμένη Τρίτη, με την ευκαιρία της έκθεσης του Παρισιού, η easyJet παρήγγειλε από την Airbus 135 αεροσκάφη τύπου Α320 και Α320neo, συνολικής αξίας 11,9 δισ. δολαρίων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk