Η ζωή στον κόσμο των Lego κάποτε ήταν πολύ πιο απλή: γελαστοί γιατροί, τροχονόμοι, πιλότοι και εργάτες οδοποιίας έκαναν τη δουλειά τους μέσα σ’ ένα πολύχρωμο σκηνικό από ανθεκτικό πλαστικό και γεμάτο με αλληλέγγυους ανθρώπους.
Τώρα όμως ο αριθμός των χαρούμενων προσώπων στα ανθρωπάκια των πασίγνωστων παιχνιδιών Lego μειώνεται. Και παρατηρείται σημαντική αύξηση των θυμωμένων εκφράσεων, όπως δείχνει μία νέα έρευνα την οποία συντόνισε ο Κριστόφ Μπάρτνεκ, ειδικευμένος στα ρομπότ καθηγητής του πανεπιστημίου του Καντέρμπορι, στη Νέα Ζηλανδία.
Ο Δρ Μπάρτνεκ και η ομάδα του μελέτησαν ενδελεχώς 3.655 φιγούρες που κυκλοφόρησαν στο εμπόριο από το 1975 έως το 2010. Οπως διαπίστωσαν, μέχρι το 1989 η κατασκευάστρια εταιρεία από τη Δανία διέθετε κυρίως φιγούρες με το «κλασικό» Lego μειδίαμα. Αλλά έκτοτε «οι εκφράσεις των προσώπων έγιναν όλο και πιο σύνθετες», καθώς όλο και περισσότερες θεματικές ενότητες βασίζονταν στη σύγκρουση: από τους πειρατές μέχρι τον «Πόλεμο των Αστρων» και τον «Χάρι Πότερ».
Δεν καταγράφεται μόνον ο θυμός, αλλά και συναισθήματα όπως ο φόβος, η έκπληξη, η άγρια χαρά κλπ. Αξίζει να σημειωθεί ότι «θυμωμένοι» είναι ακόμη και πολλοί θετικοί, «καλοί» λιλιπούτειοι ήρωες της Lego.
«Τα ευρήματά μας θα μπορούσαν να συνιστούν λόγο ανησυχίας για τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει η αποτύπωση συνοφρυωμένων προσώπων στην ανάπτυξη των παιδιών. Κι αυτό διότι ο κατασκευαστής κινείται προς την κατεύθυνση της αποτύπωσης ολοένα και περισσότερων θεμάτων επηρεασμένων από συγκρούσεις και αναπαράσταση της άσκησης βίας στα παιχνίδια» εξήγησε ο Μπάρτνεκ. Και τόνισε : «Είναι σημαντικό να μελετήσουμε πώς οι εκφράσεις των ανθρώπινων προσώπων εκλαμβάνονται από τους χρήστες, το πώς γίνονται αντιληπτές από τα ίδια τα παιδιά. Είναι αναπόφευκτο να αναρωτηθούμε πώς η μετάβαση από έναν κόσμο μόνο «θετικών όψεων» σε έναν κόσμο αυξανόμενων «αρνητικών όψεων» επιδρά πάνω τους».
Ο αριθμός των νέων προσώπων που λανσάρει η Lego κάθε χρόνο, καθώς και η ποικιλία των εκφράσεων, αυξάνεται σταθερά. «Το συμπέρασμα είναι ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σήμερα με Lego θα θυμούνται όχι μόνο την χαρά, αλλά και τον θυμό και τον φόβο στα πρόσωπα των παιχνιδιών. Οι σχεδιαστές θα πρέπει να σχεδιάσουν πολύ προσεκτικά τις εκφράσεις και να εξεταστεί η επίδραση που ασκούν» κατέληξε ο Μπάρτνεκ.