Κρίσιμες ώρες για το deal του ΟΠΑΠ και τις αποκρατικοποιήσεις

Με φόντο την αποτυχημένη έκβαση της πώλησης της ΔΕΠΑ, συναντώνται αύριο οι εκπρόσωποι της τρόικας με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ.

Με φόντο την αποτυχημένη έκβαση της πώλησης της ΔΕΠΑ, συναντώνται αύριο οι εκπρόσωποι της τρόικας με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ.Η ατζέντα δεν είναι καθορισμένη, αλλά γίνεται αντιληπτό ότι οι δανειστές θα θέσουν θέμα αποτελεσματικότητας του Ταμείου αφού οι στόχοι για τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις έχουν αναθεωρηθεί πάνω από τέσσερις φορές. Αν μάλιστα επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες της τελευταίας στιγμής ότι και η Εmma Delta (Μελισσανίδης – Σμετς) που πλειοδότησε στον διαγωνισμό του ΟΠΑΠ κάνει πίσω, τότε η τρύπα των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις ενδέχεται να καταπιεί πολύ κόσμο και πλέον η επιβολή νέων δημοσιονομικών μέτρων δεν θα είναι «αστεϊσμοί», όπως επικαλείται η κυβέρνηση.Ο στόχος για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις το 2013 μετά τις αναθεωρήσεις είναι 2,2 δισ. ευρώ και μέχρι σήμερα δεν έχει εισπραχθεί ούτε σεντ αφού ακόμη και για διαγωνισμούς που έχουν ολοκληρωθεί έχει προκύψει πλήθος εκκρεμοτήτων.

Στη συνάντηση με τους εκπροσώπους της τρόικας η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ θα επιδιώξει να παίξει φουλ επίθεση προκειμένου να κερδίσει χρόνο. Κατά τις πληροφορίες θα επικεντρωθεί στο (αληθινό) γεγονός ότι μετά το ταξίδι του Πρωθυπουργού στην Κίνα τα δεδομένα έχουν αλλάξει και θα επισημάνει το έντονο ενδιαφέρον για λιμάνια και αεροδρόμια στα οποία το ΤΑΙΠΕΔ θα δώσει προτεραιότητα με σηματωρούς τους ΟΛΠ, ΟΛΘ και το «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Το αρνητικό όμως κλίμα δύσκολα αλλάζει. Ο στόχος για την άντληση εσόδων ύψους 2,5 δισ. ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις δύσκολα μπορεί να επιτευχθεί. Το ναυάγιο της ΔΕΠΑ μειώνει τα προσδοκώμενα έσοδα κατά 900 εκατ. ευρώ, αν και από το ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν ότι τη συγκεκριμένη είσπραξη την είχαν προϋπολογίσει για το 2014 και υποστηρίζουν ότι τα κεφάλαια αυτά δεν έχουν χαθεί αφού ο διαγωνισμός θα επαναπροκηρυχθει. Ωστόσο το πρόβλημα, το χρηματοδοτικό κενό, δημιουργήθηκε και πρέπει να αντιμετωπιστεί.
Αντιθέτως, έχει σημάνει συναγερμός με τις δύο ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ολοκληρωθεί αλλά δεν έχουν υπογραφεί συμβάσεις και δεν έχουν εισπραχθεί τα τιμήματα.
Πρόκειται για τη 12ετή άδεια για την εκμετάλλευση της διεύθυνσης των Κρατικών Λαχείων όπου ανάδοχος έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία των ΟΠΑΠ, Intralot και Scientific Games έναντι τιμήματος 190 εκατ. ευρώ και της πώλησης του 33% όπου πλειοδότης είναι η Emma Delta, η οποία προσέφερε 652 εκατ. ευρώ.
Η Emma Delta ως εν δυνάμει νέος ιδιοκτήτης του ΟΠΑΠ διαφωνεί με τους όρους που έχει συμφωνήσει η σημερινή διοίκηση του ΟΠΑΠ για τα Λαχεία με τα λοιπά μέλη της κοινοπραξίας και έχει στείλει και σχετικό εξώδικο. Εχει ενστάσεις τόσο για το καταστατικό της νέας εταιρείας που ιδρύθηκε για να εκμεταλλευτεί τα Λαχεία, όπου Intralot και Scientific Games αν και μέτοχοι μειοψηφίας έχουν δικαίωμα βέτο στις αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου,όσο και για το γεγονός ότι οι τελευταίοι θα είναι και προμηθευτές της νέας εταιρείας εισπράττοντας το 3,3% των ακαθάριστων εσόδων.

Εξώδικο προς τη διοίκηση
Επίσης, η Emma Delta έχει στείλει εξώδικο στη διοίκηση του ΟΠΑΠ ζητώντας να παγώσει η σύμβαση του τεχνολογικού παρόχου με την Intralot.
Από το ΤΑΙΠΕΔ αναγνωρίζουν ότι βρίσκονται εν μέσω ενός power game επιχειρηματικών συμφερόντων αλλά συγχρόνως υποστηρίζουν ότι όλα τα παραπάνω ήταν γνωστά στην κοινοπραξία της Emma Delta και διατηρούν την αισιοδοξία τους ότι και τα δύο projects – εύκολα ή δύσκολα – θα τελεσφορήσουν.
Από την αγορά υποστηρίζουν ότι η Emma Delta ποτέ δεν ήθελε τον διαγωνισμό των Λαχείων και αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι «με τα 127 εκατ. ευρώ που είναι το μερίδιο που πρέπει να καταβάλει ο ΟΠΑΠ θα έκαναν μία ωραία επιστροφή κεφαλαίου και θα περιόριζαν το ρίσκο της επένδυσής τους». Επίσης, για τη σύμβαση με τον τεχνολογικό πάροχο είναι εμφανές ότι η Emma Delta θέλει στον ΟΠΑΠ τη Lottomatica, τα συμφέροντα της οποίας εκπροσωπεί στην Ελλάδα ο κ. Μελισσανίδης και όχι την Intralot. Αλλωστε, η Lottomatica την τελευταία στιγμή έγινε μέλος της κοινοπραξίας της Emma Delta. Από την άλλη πλευρά, η Intralot πιέζει με τη σειρά της τη σημερινή διοίκηση του ΟΠΑΠ να υπογραφεί η σύμβαση για τον τεχνολογικό πάροχο που έχει περάσει με συντριπτική πλειοψηφία και από το σώμα των μετόχων. Δηλαδή…. μύλος με λίγα λόγια.

Αγκάθι τα Κρατικά Λαχεία
Ο διαγωνισμός για τα Κρατικά Λαχεία που ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2012 έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, έχει υπογραφεί η σύσταση της εταιρείας και αναμένεται να υπογραφούν οι συμβάσεις για τους προμηθευτές, ώστε αργότερα η σύμβαση να κυρωθεί και από τη Βουλή. Αν όμως τα Λαχεία αποτελέσουν την αφορμή να κάνει πίσω η Emma Delta για τον ΟΠΑΠ, τότε το σκηνικό αλλάζει δραματικά εις βάρος της χώρας, της κυβέρνησης και τελευταίου του ΤΑΙΠΕΔ. Πληροφορίες μάλιστα από τραπεζικούς κύκλους του εξωτερικού αναφέρουν ότι η κοινοπραξία της Emma Delta ακόμη δεν έχει εξασφαλίσει το σύνολο των δανειακών κεφαλαίων για να χρηματοδοτήσει την εξαγορά του 33% του ΟΠΑΠ.

Χαμόγελα για ΕΥΑΘ, Ιππόδρομο
Σε αντίθεση με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι διαγωνισμοί των Λαχείων και του ΟΠΑΠ, οι διαδικασίες για την πώληση του 51% της ΕΥΑΘ και της εκχώρησης της 20ετούς άδειας αποκλειστικής διοργάνωσης για το ιπποδρομιακό στοίχημα προχωρούν κανονικά και από το ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζονται ιδιαίτερα αισιόδοξοι για την έκβασή τους. Η αισιοδοξία αυτή πηγάζει από την ποιότητα των σχημάτων που έχουν ενδιαφερθεί για τους δύο διαγωνισμούς.
Για την ΕΥΑΘ έχουν περάσει στη δεύτερη φάση η κοινοπραξία της γαλλικής Suez με τον Ακτορα και η κοινοπραξία που απαρτίζεται από την οικογένεια Αποστολόπουλου (Ιατρικό Κέντρο), την ισραηλινή Mekorot, τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, τη Hitachi και την ισπανική Aqualia.
Για τον Ιππόδρομο συνεχίζουν η κοινοπραξία της γαλλικής PMU μαζί με τη νοτιοαφρικανική Phumelela και η κοινοπραξία της Intralot με την εταιρεία που εκμεταλλεύεται τον ιππόδρομο της Αργεντινής και αποτελεί μέλος του Casino Club, που είναι ο μεγαλύτερος όμιλος τυχερών παιχνιδιών στη Λατινική Αμερική. Οι δεσμευτικές προσφορές για τον Ιππόδρομο αναμένονται στα μέσα Ιουλίου.
«Ηταν γνωστές οι ενστάσεις της EE για τους Ρώσους»
Νέος διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ – Δύσκολες αποφάσεις για ΔΕΗ – Η ΛΑΡΚΟ έπρεπε να έχει ήδη πουληθεί

Το ναυάγιο της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ με την αποχώρηση των ρωσικών κολοσσών GAZPROM και SΙΝΤΕΖ αλλάζει τον σχεδιασμό και τα χρονοδιαγράμματα της κυβέρνησης για τις αποκρατικοποιήσεις στον τομέα της ενέργειας.

Ως τώρα ήμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε τον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης, αλλά αποδείχθηκε ότι στην ενέργεια τα βήματα θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικά και πιο συντονισμένα με την Ευρωπαϊκή Ενωση, υπογραμμίζει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Μάκης Παπαγεωργίου, αφήνοντας σαφέστατες αιχμές για όσους ενεπλάκησαν σε αυτή την αποτυχημένη διαδικασία.
Ταυτόχρονα εκφράζει την πεποίθηση ότι η διαδικασία αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ θα ολοκληρωθεί επιτυχώς

Πιο ευέλικτο το ΤΑΙΠΕΔ
Μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» μετά την αποτυχία του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ, ο κ. Παπαγεωργίου αφήνει σαφώς να εννοηθεί πως θα πρέπει να επανασχεδιαστεί και ο τρόπος λειτουργίας του ΤΑΙΠΕΔ για να μπορεί στο εξής να κινείται πιο ευέλικτα και πιο αποτελεσματικά.
Ξεκαθαρίζει όμως ότι η κυβέρνηση θα επιμείνει στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ με νέο διαγωνισμό που είναι πιθανόν να προσελκύσει πλέον κι άλλους ενδιαφερομένους, καθώς και στις ιδιωτικοποιήσεις της ΔΕΗ και της ΛΑΡΚΟ.
Παρά την ανακοίνωση που εξέδωσε η GAZPROM καταλογίζοντας ευθύνες στην ελληνική κυβέρνηση, ο υφυπουργός ενέργειας επισημαίνει ότι η κύρια αιτία της αποχώρησής της ήταν οι αντιρρήσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής ανταγωνισμού.
«Τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι πάγια, συχνά χρονοβόρα και γνωστά σε όλους τους συμμετέχοντες σε διαγωνισμούς και ειδικά στον ευαίσθητο τομέα της ενέργειας.
Επίσης είναι γνωστά και τα ανοιχτά θέματα της Επιτροπής με την Gazprom» επισημαίνει.

Υπήρξε πλήρης ενημέρωση
«Οσον αφορά το πρόβλημα ρευστότητας της ΔΕΠΑ, είναι κάτι που αφορά συνολικά την ελληνική οικονομία και το αντιμετωπίζουμε με επιτυχία. Αλλωστε, από την αρχή και καθ’ όλη τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας υπήρξε πλήρης και αναλυτική ενημέρωση σε όλους τους συμμετέχοντες για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Είναι, λοιπόν, τουλάχιστον περίεργο μια εταιρεία που γνωρίζει σε βάθος το θέμα και που επιπλέον έχει δει στη διάρκεια της διαδικασίας τεράστια πρόοδο στην επίλυσή του, ενώ τηρεί ταυτόχρονα αμείωτο – για να μην πω ενισχυμένο – το ενδιαφέρον της για μήνες, την κρίσιμη στιγμή να αποχωρεί με πρόσχημα τη ρευστότητα».
Φαίνεται πάντως ότι η κυβέρνηση δεν αιφνιδιάστηκε από την αποχώρηση, επειδή είχε εγκαίρως διαπιστώσει τις ζωηρές τους επιφυλάξεις κατά τη διάρκεια των διαβουλεύσεων στο Μέγαρο Μαξίμου.
Για το θέμα της ΛΑΡΚΟ, ο κ. Παπαγεωργίου τονίζει ότι η αποκρατικοποίηση θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από τις αρχές του 2013. «Βρισκόμαστε στη διαδικασία οριστικοποίησης του σχεδίου αποκρατικοποίησής της» σημειώνει και τονίζει «πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων δεν αποτελεί απλώς πηγή εσόδων, αλλά εντάσσεται στο συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, που θα μας οδηγήσουν στην έξοδο από την κρίση».


Γιατί δεν ακυρώθηκε

Το ερώτημα λοιπόν που προκύπτει είναι γιατί δεν ακυρώθηκε ο διαγωνισμός προτού επισημοποιηθεί το ναυάγιο.

«Οι συγκεκριμένες διαγωνιστικές διαδικασίες είχαν ξεκινήσει μετά από έντονες πιέσεις πριν αναλάβει αυτή η κυβέρνηση και σε μια κακή συγκυρία για τη χώρα. Θα μου πείτε και γιατί δεν τις σταματήσατε; Είναι αυτονόητο πως μια τέτοια επιλογή θα οδηγούσε αυτομάτως στο αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που επιδιώκαμε. Θα ήταν ένα πλήγμα στην αξιοπιστία κάθε διαγωνιστικής διαδικασίας. Τώρα μας δίνεται η ευκαιρία να κάνουμε όλα τα σωστά βήματα στον σωστό χρόνο και με τον σωστό τρόπο και αυτό σχεδιάζουμε ήδη» υπογραμμίζει ο κ. Παπαγεωργίου, αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι ο νέος διαγωνισμός δεν πρόκειται να προκηρυχθεί πριν από τις αρχές του νέου έτους.
Οι ελπίδες στους Αζέρους για την πώληση του ΔΕΣΦΑ
420 εκατ. ευρώ το τίμημα που προσέφερε η SOCAR – Παζάρια για βελτίωση της προσφοράς με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ
Η ατμόσφαιρα έγινε ακόμη πιο δυσάρεστη στα μέσα της περασμένης εβδομάδας, όταν οι εκτιμητές του Ταμείου Αποκρατικοποίησης έκριναν ότι δεν είναι ικανοποιητικό ούτε το τίμημα των 420 εκατομμυρίων ευρώ που προσέφερε η αζέρικη εταιρεία SOCAR για τον ΔΕΣΦΑ. Ομως η κυβέρνηση πιστεύει ότι ως το τέλος του μήνα η εταιρεία θα βελτιώσει την προσφορά της και η συμφωνία θα κλείσει, προκαλώντας ευνοϊκές συνθήκες και για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου TAP για τη μεταφορά του από το Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία, μέσω Ελλάδος και Αλβανίας.
«Δεν προκύπτει από πουθενά ότι υπάρχουν προβλήματα με τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση. Πιστεύω ότι η Socar έχει επιδείξει πραγματικό ενδιαφέρον στρατηγικής σημασίας για τον ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο και της εξαιρετικής συνεργασίας της χώρας μας με τους Αζέρους στον ενεργειακό τομέα» τονίζει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Μάκης Παπαγεωργίου.
«Και δεν πρέπει να συγχέουμε τις εξελίξεις γύρω από τη ΔΕΠΑ με αυτές που αφορούν τον ΔΕΣΦΑ. Οι εξελίξεις που αφορούν τους διαγωνισμούς αποτελούν μόνο μέρος της εικόνας και δεν πρέπει να μας οδηγούν στο να ξεχνάμε ορισμένες παραμέτρους στρατηγικής σημασίας. Πρώτον, ότι η ενεργειακή στρατηγική της ΕΕ είναι σταθερά προσηλωμένη στη διαφοροποίηση των πηγών και των προμηθευτών ενέργειας και δεύτερον, ότι η Ελλάδα όχι μόνον στηρίζει ενεργά αυτή τη στρατηγική, αλλά αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της, είτε αυτό αφορά τα κοιτάσματα της Κασπίας, είτε αυτά στην Ανατολική Μεσόγειο. Αν λάβουμε υπόψη μας λοιπόν τις συγκεκριμένες παραμέτρους, θα έλεγα πως οι Αζέροι με τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό του ΔΕΣΦΑ έδωσαν ήδη έμπρακτα ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα και σε συνάρτηση με το ενδιαφέρον τους για τον νευραλγικό χώρο της Ανατολικής Μεσογείου, αυξάνονται και οι πιθανότητες επιλογής του TAP».
Ο υφυπουργός Ενέργειας είναι κατηγορηματικός και στο ερώτημα αν η κυβέρνηση «τρόμαξε» από τις αντιδράσεις για τη διακοπή της λειτουργίας της ΕΡΤ. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ο κ. Σαμαράς θα το σκεφτεί καλά πριν προχωρήσει σε ιδιωτικοποίησης άλλων ΔΕΚΟ στρατηγικής σημασίας. Για τον τομέα της ενέργειας, ο κ. Παπαγεωργίου είναι κατηγορηματικός:
«Στην περίπτωση της ΕΡΤ, η κυβέρνηση και προσωπικά ο Πρωθυπουργός έδωσε σαφή απάντηση πως και την τόλμη έχει και την πολιτική βούληση να ικανοποιήσει το πάγιο αίτημα του ελληνικού λαού. Στην περίπτωση της ΔΕΗ τώρα αυτό που έχουμε στα χέρια μας είναι οι προϋποθέσεις και το συγκεκριμένο σχέδιο να αναδείξουμε και να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της μεγαλύτερης ελληνικής επιχείρησης. Και ταυτόχρονα να τονώσουμε τον πραγματικό ανταγωνισμό, που θα ενθαρρύνει όλους τους συμμετέχοντες στην αγορά να προσφέρουν επί ίσοις όροις στην υγιή, απελευθερωμένη και προς όφελος του τελικού καταναλωτή λειτουργία της ενεργειακής αγοράς. Απέναντι σε αυτή μας τη δέσμευση είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε».
Το ίδιο υποστηρίζει και για τη ΛΑΡΚΟ, της οποίας η αποκρατικοποίηση θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από τις αρχές του 2013. «Βρισκόμαστε στη διαδικασία οριστικοποίησης του σχεδίου αποκρατικοποίησής της» σημειώνει και τονίζει «πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων δεν αποτελεί απλώς πηγή εσόδων, αλλά εντάσσεται στο συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, που θα μας οδηγήσουν στην έξοδο από την κρίση».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk