Βραζιλία δεν σημαίνει μόνο ποδόσφαιρο

Δεκατρείς μεγάλου και έντεκα μικρού μήκους βραζιλιάνικες ταινίες θα προβληθούν από τις 27 Ιουνίου ως τις 3 Ιουλίου στη θερινή αίθουσα «Λαΐς» της Ταινιοθήκης, στην 3η Cine BRatenas (Εβδομάδα Βραζιλιάνικου Κινηματογράφου), που συνδιοργανώνουν η Ταινιοθήκης της Ελλάδος και η Πρεσβεία της Βραζιλίας

Δεκατρείς μεγάλου και έντεκα μικρού μήκους βραζιλιάνικες ταινίες θα προβληθούν από τις 27 Ιουνίου ως τις 3 Ιουλίου στη θερινή αίθουσα «Λαΐς» της Ταινιοθήκης, στην 3η Cine BRatenas (Εβδομάδα Βραζιλιάνικου Κινηματογράφου), που συνδιοργανώνουν η Ταινιοθήκης της Ελλάδος και η Πρεσβεία της Βραζιλίας.
Το 3o Cine BRatenas θα ανοίξει με το «Στην άκρη του δρόμου» (À beira do caminho», 2012, 102′), ένα υπαρξιακό road movie από τον πρώην φωτογράφο (και σκηνοθέτη της μεγάλης επιτυχίας «Οι δυο γιοί του Φρανσίσκο», Μπρένο Σιλβέιρα. Η ταινία «συνεχίζει» από εκεί που τέλειωνε ο «Τελευταίος σταθμός» του Βάλτερ Σάλλες με την υποψήφια για Οσκαρ Α’ γυναικείου ρόλου Φερνάντα Μονυενέγκρο.
Τρεις από τους σκηνοθέτες των ταινιών μεγάλου μήκους που θα προβληθούν κάνουν το ντεμπούτο τους στη μυθοπλασία μεγάλου μήκους: Στο «Ήχοι από τα πέριξ» («Som ao redor», 2012, 131′), ο πρώην κριτικός και ντοκιμαντερίστας Κλέμπερ Μεντόνσα υιός συνθέτει την μελέτη της καθημερινότητας και της ασφάλειας. Ο μουσικός Οσβάλντο Μοντενέγκρο διερευνά τις σχέσεις καλλιτεχνικής δημιουργίας και ιδεολογίας στο νεανικό «Λέο και Μπία» («Leo e Bia», 2010, 97′) και ο πρώην διαφημιστής Aφόνσο Πογιάρτ μπαίνει δυναμικά στο χώρο του «εμπορικού» σινεμά με ένα μεταλλαγμένο δημοφιλές είδος: το ποπ φιλμ νουάρ «Δυο τρυγόνια» («Dois coelhos», 2012, 108′).
Ο Σέλτον Μέλλο, πρωταγωνιστής πολλών πρόσφατων βραζιλιάνικων ταινιών, παρουσιάζει τον «Παλιάτσο» («O palhaço», 2011, 88′), την δεύτερη ταινία που σκηνοθέτησε ρίχνοντας ένα ευαίσθητο βλέμμα στον μικρόκοσμο μιας ομάδας τσιρκολάνων σε περιοδεία. Στο «Κάποτε εγώ, η Βερόνικα» («Era uma vez eu, Verônica«, 2012, 91′) ο Μαρσέλο Γκόμες ζωγραφίζει ένα αισθαντικό πορτραίτο μιας σύγχρονης ηρωίδας διχασμένης ανάμεσα στη δύσκολη οικογενειακή και επαγγελματική της καθημερινότητα και την αναζήτηση του έρωτα.
Οι Μπέτο Μπραντ και Ρενάτο Σιάσκα, δημιούργησαν ένα τραγικό ερωτικό τρίγωνο με φόντο μια κλειστή κοινότητα («Θα δεχόμουν και τα χειρότερα νέα από τα όμορφά σου χείλη»/ «Eu receberia as piores notícias dos seus lindos», 2011, 100′), ο Ζοζέ Παντίλια, δημιουργός των «Επίλεκτων» καταγγέλει την διαφθορά της αστυνομίας του Ρίο («Ομάδα επίλεκτων 2»/ «Tropa de Elite 2», 2010, 115′) και ο Κλάουντιο Ασσίς, ισορροπεί ανάμεσα στον προκλητικό, αναρχικό, παραληρηματικό του κόσμο και την αυστηρότητα μιας εξαίσιας ασπρόμαυρης αισθητικής («Αρουραίος πυρετός» / «A Febre do rato», 2011, 110′).
Δύο επέτειοι δτην εφετινή διοργάνωση: τα 100 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου ποιητή, στιχουργού και μουσικού Βινίσιους ντι Μοράις με την προβολή του εξαιρετικού ντοκιμαντέρ «Βινίσιους» (2005΄, 121′) του Μιγκέλ Φαρία υιού και για τα πεντηκοστά γενέθλια του επαναστατικού κινήματος σινέμα νόβο, που χωρίζει την ιστορία του βραζιλιάνικου κινηματογράφου σε «πριν» και «μετά».
Για το Cinema Nuovo θα γίνουν αρκετές προβολές: θα παιχτεί το αριστούργημα του Νέλσον Περέιρα ντος Σάντος «Ξερές ζωές» («Vidas Sêcas»,1963, 103′), το ντοκιμαντέρ «Τροπικάλια» (2012, 89′) του Μαρσέλο Μασάντο που εξετάζει την σχέση του βραχύβιου κινήματος των τροπικαλιστών η μουσική διάσταση του οποίου είχε άμεση σχέση με την εξέλιξη του σινέμα νόβο.
Τέλος, ένας φόρος τιμής στον σκηνοθέτη Μάριο Πεισότο θα γίνει με την πρώτη προβολή στην Ελλάδα της μυθικής ταινίας «Όριο» (1930, 114′), που θεωρείται η σπουδαιότερη βραζιλιάνικη του βωβού κινηματογράφου.
Την επιμέλεια του αφιερώματος έκαναν οι Νίκος Σαββάτης, Γιάννης Ανδρέου, Γιάννης Παπαδάκης.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk