Ζητούνται εταιρείες συμβούλων που θα αναλάβουν το… ξαναχτίσιμο του κράτους. Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης έχει συντάξει σχέδιο διακήρυξης ανοιχτού διαγωνισμού για τη σύναψη σχετικής συμφωνίας-πλαισίου και το έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση, η οποία ολοκληρώνεται στις 18 Ιουνίου. Το έργο για τις «Ενέργειες Αναδιοργάνωσης Δομών και Λειτουργιών της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης», στο πλαίσιο της Πράξης με τίτλο «Αναμόρφωση του κράτους: Προς ένα επιτελικό κράτος», αφορά δράσεις αναδιοργάνωσης φορέων της κεντρικής διοίκησης – υπουργεία και περιφερειακές υπηρεσίες τους. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται αναδιαρθρώσεις δομών και λειτουργίας των κεντρικών υπηρεσιών, γενικών και ειδικών γραμματειών των υπουργείων και των εποπτευόμενων από αυτά σημαντικών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ).

Την ώρα που το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης προχωρεί τις διαδικασίες για τη στοχοθεσία, την περιγραφή θέσεων και καθηκόντων υπαλλήλων στη βάση των αλλαγών που έχουν επέλθει από τα νέα οργανογράμματα των υπουργείων, καλούνται εταιρείες συμβούλων και κοινοπραξίες να προτείνουν και να υλοποιήσουν εξειδικευμένες δράσεις αναδιοργάνωσης. Σε αυτές περιλαμβάνονται εργασίες όπως καινοτόμα μοντέλα επιχειρησιακής λειτουργίας, υλοποίηση δράσεων σχετικά με την απόδοση υπηρεσιών, με την αξιολόγηση του προσωπικού βάσει κριτηρίων απόδοσης, με τη στελέχωση των νέων δομών και τα περιγράμματα θέσης.

Επανασχεδιασμός
Πεδίο για την υλοποίηση και την τεχνική υποστήριξη της αναδιοργάνωσης είναι 13 υπουργεία: Οικονομικών· Εσωτερικών· Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης· Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων· Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού· Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής· Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας· Υγείας· Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων· Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων· Τουρισμού· Ναυτιλίας· Μακεδονίας – Θράκης.
Στη διακήρυξη του διαγωνισμού τίθεται ως κριτήριο ανάθεσης η χαμηλότερη τιμή και ο προϋπολογισμός του έργου –συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (85%) και από εθνικούς πόρους (15%) –ανέρχεται στο ποσόν των 3 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 23%.
Οπως επισημαίνεται από το ηγετικό επιτελείο του υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Μανούσου Βολουδάκη, αποτελεί το κυριότερο τμήμα του έργου «Αναμόρφωση του κράτους: Προς ένα επιτελικό κράτος» το οποίο εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση 2007-2013» στις 27.10.2010 με συνολικό προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ. Ωστόσο επανασχεδιάστηκε –ο προϋπολογισμός του ήταν 24,4 εκατ. ευρώ και μειώθηκε στα 3 εκατ. ευρώ.
Το τεύχος διακήρυξης αναπροσαρμόστηκε καθώς απαλείφθηκαν από το κείμενο οι αναφορές σε ενέργειες που αφορούν συγχωνεύσεις/καταργήσεις φορέων καθ’ όσον υπάρχει διακριτό έργο με τίτλο «Υλοποίηση δράσεων που αφορούν τη διαδικασία συγχωνεύσεων και καταργήσεων φορέων του Δημοσίου» (θα υλοποιηθεί μέσω της Κοινωνίας της Πληροφορίας ΑΕ). Επιπλέον το μελετητικό κομμάτι αποδυναμώθηκε και δόθηκε έμφαση στην ίδια την εφαρμογή της αναδιοργάνωσης, ενώ επιλέχθηκε ο ανοιχτός διαγωνισμός για σύναψη συμφωνίας-πλαισίου ώστε να υπάρχει η ευελιξία να ζητούνται και να παρέχονται τμηματικά οι επιθυμητές υπηρεσίες, ανάλογα με τις ανάγκες του Δημοσίου.
Κατάρτιση


Στις δράσεις που αναλαμβάνουν περιλαμβάνεται και η διαχείριση ανθρώπινων πόρων. Με άλλα λόγια, η απόδοση των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς αυτές αφορούν την καταγραφή των αναγκών εκπαίδευσης-κατάρτισης, την αξιολόγηση του προσωπικού βάσει κριτηρίων απόδοσης, τη στελέχωση των νέων δομών, την ένταξη του υφιστάμενου προσωπικού σε περιγράμματα θέσης.
Οι ανάδοχοι, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη διακήρυξη, ενδέχεται να κληθούν να αναλάβουν εργασίες, όπως να συμβάλουν:
  • Στη χαρτογράφηση/διάγνωση των αναγκών (γνώσεις/δεξιότητες) των φορέων σε ανθρώπινο δυναμικό για την επιτέλεση των ανασχεδιασμένων διαδικασιών και λειτουργιών, με επαρκή διαφοροποίηση ανάλογα αφενός με το είδος των λειτουργιών και την ιεραρχική θέση και αφετέρου με το πεδίο πολιτικής.
  • Στη διαμόρφωση περιγραμμάτων θέσεων εργασίας βάσει των νέων δομών και λειτουργιών για την κάλυψη των ανωτέρω αναγκών.
  • Στην αντιστοίχιση των υφιστάμενων στελεχών στα ανωτέρω περιγράμματα θέσεων, ώστε να αξιοποιηθεί το υφιστάμενο δυναμικό και να προσδιοριστούν οι νέες ανάγκες στελέχωσης ή/και κατάρτισης.
  • Στη διαμόρφωση συστήματος διασύνδεσης της υπηρεσιακής με την ατομική στοχοθεσία για τη μέτρηση και αξιολόγηση της αποδοτικότητας υπηρεσιών και προσωπικού.
Ψηφιακές υπηρεσίες


Μεταξύ άλλων οι ανάδοχοι θα κληθούν να προσφέρουν υπηρεσίες σχετικά με την επικαιροποίηση ή/και διαμόρφωση της οργανωτικής δομής κάθε υπουργείου με βάση λειτουργικά κριτήρια. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην παροχή τεχνικής και συμβουλευτικής υποστήριξης για την εφαρμογή των αναδιοργανώσεων ανά υπουργείο όσον αφορά τη νομική υποστήριξη, τον έλεγχο και την παρακολούθηση του σχεδιασμού.
Το νέο μοντέλο λειτουργίας των φορέων θα πρέπει να βασίζεται στην αυτόματη και τακτική υποβολή των δεδομένων λειτουργίας των παρεχόμενων υπηρεσιών σε ενοποιημένο πληροφοριακό σύστημα υποστήριξης των δημοσίων φορέων. Κρίσιμη παράμετρο εφαρμογής των καινοτόμων αυτών μοντέλων επιχειρησιακής λειτουργίας αποτελεί η εισαγωγή και η θεσμοθέτηση κοινών και διαλειτουργικών διαδικασιών, που θα βασίζονται σε τυποποιημένα πρωτόκολλα ηλεκτρονικής επικοινωνίας μεταξύ των φορέων του Δημοσίου, καθώς και έκδοσης ψηφιακών υπηρεσιών.

Οδικός χάρτης
Μικρότερο κράτος-επιτελείο

Η αναδιοργάνωση των δομών του κράτους, τόσο σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης όσο και σε αυτό των εποπτευόμενων από αυτή φορέων, αποτελεί βασική προτεραιότητα της κυβερνητικής πολιτικής, η οποία αποτυπώνεται και στο μνημόνιο με την τρόικα. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη εκπονηθεί «Οδικός Χάρτης» για την εξειδίκευση της υλοποίησης των παρεμβάσεων, ενώ έχει προηγηθεί η «λειτουργική αξιολόγηση» της κεντρικής διοίκησης. Οι σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις αποσκοπούν, σύμφωνα με την κυβέρνηση, στην ενδυνάμωση του επιτελικού ρόλου του κράτους, στην εγκαθίδρυση ενός πλαισίου διυπουργικού συντονισμού, στην οργάνωση και τυποποίηση βασικών οριζοντίων λειτουργιών (οικονομική διαχείριση, εσωτερικός έλεγχος, ηλεκτρονική διακυβέρνηση κ.ά.), στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και στην «εν γένει βελτίωση της απόδοσης, αποτελεσματικότητας και διαφάνειας της δημόσιας διοίκησης».
Ετσι, όπως ορίζεται στη διακήρυξη, οι παρεμβάσεις των αναδόχων αφορούν ζητήματα μεθοδολογίας για τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση της αναδιοργάνωσης, θεσμικές δράσεις για την κανονιστική κατοχύρωση των επιχειρησιακών αλλαγών με σκοπό τη βιωσιμότητά τους, αλλά και ενίσχυση των εφαρμογών (ηλεκτρονική αποθήκευση και διαχείριση της πληροφορίας υπό τη μορφή δεδομένων και μετα-δεδομένων, επικοινωνία και διαλειτουργικότητα μεταξύ των συστημάτων, εφαρμογές άμεσης ηλεκτρονικής επικοινωνίας και συναλλαγής με τους χρήστες των υπηρεσιών και διασφάλιση των πληροφοριακών συστημάτων του Δημοσίου).
Παράλληλα, οι ανάδοχοι θα δώσουν λύσεις ως προς τα τεχνολογικά εργαλεία με στόχο την ανάπτυξη ενός ενιαίου και διαλειτουργικού πληροφοριακού συστήματος για το σύνολο των δημοσίων φορέων, στο οποίο θα ενσωματώνονται οι κωδικοποιημένες και μοντελοποιημένες υποστηρικτικές διαδικασίες, που θα έχουν παραχθεί από τις λειτουργικές παρεμβάσεις.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ