Η Αθήνα στον «λάκκο» των ενεργειακών συμφερόντων

Το σημείο ισορροπίας μεταξύ της αδήριτης ανάγκης να γεμίσουν τα κρατικά ταμεία από τα χρήματα των αποκρατικοποιήσεων και της εισόδου της Ελλάδας στο σύστημα αγωγών που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο της Κασπίας στην Ευρώπη προσπαθεί να βρει η Αθήνα. Ουσιαστικά, η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης.

Το σημείο ισορροπίας μεταξύ της αδήριτης ανάγκης να γεμίσουν τα κρατικά ταμεία από τα χρήματα των αποκρατικοποιήσεων και της εισόδου της Ελλάδας στο σύστημα αγωγών που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο της Κασπίας στην Ευρώπη προσπαθεί να βρει η Αθήνα. Ουσιαστικά, η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης. Το ενδεχόμενο πέρασμα της ΔΕΠΑ, ή και του ΔΕΣΦΑ, σε ρωσικά χέρια μπορεί να έχει αξιόλογο οικονομικό όφελος, αλλά την ίδια στιγμή προκαλεί σοβαρές γεωπολιτικές αναταράξεις στην υλοποίηση του Διαδριατικού Αγωγού (ΤΑΡ).
Σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες κυβερνητικές πηγές, πρόκειται για ένα παιχνίδι για γερά νεύρα και με αβέβαιη έκβαση, καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στο σταυροδρόμι των συμφερόντων των μεγάλων δυνάμεων. Το δίλημμα που μπαίνει στο τραπέζι και ζητεί την απάντηση της Αθήνας είναι απλό και συνάμα σκληρό: η κατάληξη των δύο ελληνικών εταιρειών στον ενεργειακό κολοσσό Gazprom απειλεί την επιλογή του ΤΑΡ έναντι του Nabucco West – επομένως και τη θέση της χώρας μας στον Νότιο Ενεργειακό Διάδρομο στον οποίο τόση έμφαση έχει δώσει η Ευρωπαϊκή Ενωση (ΕΕ) για την ενεργειακή απεξάρτησή της από τη Μόσχα.
Ο πρωθυπουργός κ. Αντ. Σαμαράς καθώς επίσης υπουργοί της κυβέρνησης και στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα δέκτες εντονότατων πιέσεων εκ μέρους τόσο εταιρειών από δυτικές χώρες όσο και κοινοτικών και (δευτερευόντως) αμερικανών αξιωματούχων. Αύριο άλλωστε αναμένεται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ, ενώ ως τα τέλη Ιουνίου η κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ στο Αζερμπαϊτζάν θα πρέπει να αποφασίσει μεταξύ ΤΑΡ και Nabucco West.
Ουσιαστικά, η Gazprom παίζει για τη ΔΕΠΑ χωρίς αντίπαλο. Αυτό της έχει δώσει τη δυνατότητα, εκμεταλλευόμενη την ανάγκη της ελληνικής κυβέρνησης να επιτύχει τον στόχο των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις, να επιβάλει πλήρως τους όρους της σε θέματα όπως το ύψος της εγγυητικής επιστολής.
Την ίδια στιγμή όμως οι Βρυξέλλες έχουν επαναφέρει πολύ δυναμικά το τελευταίο διάστημα το «γεωπολιτικό χαρτί» σε αυτή την παρτίδα πόκερ. Ο επίτροπος με αρμοδιότητα την ενέργεια Γκύντερ Ετινγκερ έχει ξεκαθαρίσει επανειλημμένως στον υφυπουργό κ. Ασ. Παπαγεωργίου τις ανησυχίες του ότι με την απόκτηση της ΔΕΠΑ η Μόσχα επιδιώκει να δημιουργήσει προβλήματα στον Νότιο Ενεργειακό Διάδρομο. Το ΤΑΙΠΕΔ κρατά πάντως ενήμερη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κάθε κίνηση και η ίδια δηλώνει δημοσίως τουλάχιστον ουδέτερη.
Η ελληνική πλευρά και προσωπικά ο κ. Σαμαράς πιστεύουν ότι η χρυσή τομή μπορεί να βρεθεί αν ο ΔΕΣΦΑ δεν καταλήξει στη ρωσική Sintez. Πρόκειται για την έτερη ρωσική εταιρεία, τις προθέσεις της οποίας ουδείς μπορεί με ασφάλεια να προβλέψει. Αρχικά είχε καταθέσει προσφορά-πακέτο για ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ, μετά προσανατολίστηκε μόνο προς τον ΔΕΣΦΑ, ενώ εσχάτως δήλωσε έτοιμη να δώσει το «παρών» και στους δύο διαγωνισμούς.
Για να ξεφύγει «από τα σκοινιά», η Αθήνα θα έβλεπε πολύ θετικά μία προσφορά της αζερικής Socar για τον ΔΕΣΦΑ. Αυτός ήταν ο βασικός λόγος της πρόσφατης επίσκεψης του κ. Σαμαρά στο Μπακού. Οι Αζέροι εμφανίζονταν θετικοί να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά, θέλοντας να διασφαλιστούν σε περίπτωση επιλογής του ΤΑΡ. Ολα όμως παραμένουν ανοιχτά.
Το «μεγάλο παιχνίδι» για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ θα παιχθεί στις Βρυξέλλες. Το κλίμα εκεί για την Gazprom είναι πολύ βαρύ. Η αποκρατικοποίηση απαιτεί, για να ολοκληρωθεί, το «πράσινο φως» της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού. Αν όμως η υπόθεση ΔΕΠΑ – Gazprom εμπλακεί στα γρανάζια του φακέλου που έχει ανοίξει η Επιτροπή εναντίον του ρωσικού κολοσσού για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, τότε το σίριαλ θα έχει και άλλα επεισόδια. Πάντως, κυβερνητικές πηγές σημείωναν ότι η Αθήνα θέλει να μεγιστοποιήσει τα οφέλη και ότι δεν θα είχε το παραμικρό πρόβλημα να δώσει τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ σε δυτικές εταιρείες. Αυτές όμως δεν ήρθαν, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις της κυβέρνησης.
Το χειρότερο για την ελληνική κυβέρνηση είναι ότι η πίεση των Ρώσων να μπουν στην Ελλάδα θα μπορούσε να θέσει εν αμφιβόλω την επιλογή του ΤΑΡ. Ο Πρωθυπουργός έχει από καιρό ξεκαθαρίσει ότι η κατασκευή του αγωγού, που εκκινεί από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και αφού διασχίσει τη Βόρεια Ελλάδα και την Αλβανία καταλήγει στην Ιταλία, δεν έχει απλώς γεωπολιτική, αλλά και οικονομική σημασία. Το έργο αυτό θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας και θα στείλει σήμα ότι η χώρα απολαμβάνει την εμπιστοσύνη μεγάλων επενδυτών.
Σε γεωπολιτικό επίπεδο, αν ο ΤΑΡ δεν επιλεγεί παρά το γεγονός ότι έχει καταφανή τεχνικοοικονομικά πλεονεκτήματα έναντι του Nabucco West, η Αθήνα κινδυνεύει να μείνει εκτός του παιγνίου των αγωγών. Πριν από λίγες ημέρες κλιμάκιο της κοινοπραξίας του αγωγού βρέθηκε στο Μπακού για συνομιλίες, καθώς οι κρίσιμες ημερομηνίες πλησιάζουν. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, παρών στην αποστολή ήταν και ο άλλοτε υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας Χανς Ντίτριχ-Γκένσερ που φέρεται να λειτουργεί ως άτυπος σύμβουλος της κοινοπραξίας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτική
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk