Οι έντυπες εφημερίδες σε όλον τον κόσμο καταγράφουν μείωση της κυκλοφορίας τους και των διαφημιστικών εσόδων τους, γεγονός που απειλεί την ίδια τη βιωσιμότητά τους. Από την άλλη πλευρά, οι αναγνώστες φαίνονται όλο και πιο πολύ διατεθειμένοι να πληρώσουν για να έχουν πρόσβαση στις ηλεκτρονικές εκδόσεις των εφημερίδων, ενώ την ίδια στιγμή οι υπολογιστές ταμπλέτες δίνουν μια ανάσα εσόδων σε δημοσιογραφικούς οργανισμούς. Αυτά ήταν τα βασικά συμπεράσματα από το 65ο Παγκόσμιο Συνέδριο Εφημερίδων που διοργάνωσε η Παγκόσμια Ενωση Εφημερίδων και Εκδοτών (World Association of Newspapers and News Publishers –WAN-IFRA) πριν από λίγες ημέρες στην Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο επικεφαλής της WAN-IFRA κ. Βενσάν Περέν, η παγκόσμια κυκλοφορία των εφημερίδων μειώθηκε κατά 0,9% το 2012 σε σύγκριση με το 2011, ενώ τα διαφημιστικά έσοδα σημείωσαν πτώση κατά 2%. Οπως τόνισε, η κυκλοφορία των εφημερίδων και τα διαφημιστικά έσοδα ακολουθούν εδώ και χρόνια πτωτική πορεία στις ώριμες αγορές. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ τα τελευταία πέντε χρόνια η κυκλοφορία των εφημερίδων έχει παρουσιάσει μείωση της τάξεως του 13%, ενώ στη Δυτική Ευρώπη η μείωση το ίδιο διάστημα φτάνει το 25%, καθώς το αναγνωστικό κοινό «μεταναστεύει» στο Διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την ενημέρωσή του. Οσο για τα διαφημιστικά έσοδα, χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στις ΗΠΑ έχουν μειωθεί κατά 42% από το 2008 ως σήμερα. Την ίδια στιγμή στην Ασία η κυκλοφορία των έντυπων εφημερίδων σημειώνει αύξηση της τάξεως του 10%. Τα δεδομένα αυτά προκύπτουν από την έρευνα για τις σύγχρονες τάσεις του παγκόσμιου Τύπου (World Press Trends) που διενεργείται κάθε χρόνο από την Ενωση.
Οι νέοι, το μεγάλο στοίχημα
«Η παγκόσμια κυκλοφορία στο σύνολό της έφτασε τα 523 εκατομμύρια φύλλα ημερησίως» δήλωσε ο κ. Περέν και προσέθεσε ότι «η πρόκληση δεν έγκειται απλώς στη μεταφορά του αναγνωστικού κοινού από το έντυπο στο ψηφιακό περιβάλλον αλλά στην προσέλκυση νεότερων ανθρώπων». Μάλιστα κάλεσε τους διευθυντές και τους εκδότες εφημερίδων να επιμείνουν στον αγώνα για την προσέλκυση της νεότερης γενιάς. «Δεν είμαστε πια ένας κόσμος στρατευμένων πολιτών αλλά ένας κόσμος της ριάλιτι TV, του Twitter και του Facebook» επεσήμανε ο κ. Περέν.
Τα καλά νέα είναι ότι όλο και περισσότεροι χρήστες του Διαδικτύου φαίνονται πιο πρόθυμοι να πληρώσουν για να μπορούν να διαβάσουν τις αγαπημένες τους εφημερίδες online. «Η γενική εντύπωση που επικρατούσε ως πριν από λίγο καιρό ήταν ότι οι χρήστες του Internet ήταν τόσο συνηθισμένοι στο δωρεάν μοντέλο που ήταν σχεδόν αδύνατον να ανατραπεί αυτή η κατάσταση» σημείωσε ο Ζιλ Ντεμπτός, αντιπρόεδρος της Ενωσης. «Τα καλά νέα είναι ότι σιγά-σιγά αλλά σταθερά αυτή η πραγματικότητα φαίνεται να αλλάζει» τόνισε και έφερε ως παράδειγμα τις επιτυχημένες προσπάθειες των «New York Times» και των «Financial Times» να εφαρμόσουν ένα μοντέλο επί πληρωμή για τη διάθεση του περιεχομένου τους online. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσαν οι «New York Times», o συνολικός αριθμός των διαδικτυακών συνδρομητών ανέρχεται σήμερα στις 325.000. Η συνδρομή κοστίζει 35 δολάρια τον μήνα και οι αναγνώστες έχουν πλήρη πρόσβαση όχι μόνο στο τρέχον περιεχόμενο της εφημερίδας αλλά και σε ολόκληρο το αρχείο της. Ταυτόχρονα όλοι οι χρήστες του Διαδικτύου, ανεξαρτήτως συνδρομής, μπορούν να διαβάσουν δωρεάν ως 10 ρεπορτάζ και άρθρα τον μήνα.
Οι ταμπλέτες «ανάσα ζωής»
Οι εφαρμογές για τις ταμπλέτες είναι ένας ακόμη τομέας στον οποίο καταγράφονται ελπιδοφόρες τάσεις για τις παραδοσιακές εφημερίδες καθώς όλο και περισσότεροι χρήστες τις «κατεβάζουν» προκειμένου να έχουν την αγαπημένη τους εφημερίδα στην ταμπλέτα τους ή στο «έξυπνο» κινητό τους. Οπως επισημάνθηκε στο συνέδριο, οι δυνατότητες που προσφέρουν οι συσκευές αυτές για μια πιο σύγχρονη παρουσίαση των ειδήσεων φέρνουν σταδιακά μεγάλες αλλαγές στα σύγχρονα newsrooms, με κύρια τάση την ολοένα αυξανόμενη παρουσία των βίντεο. «Οι ημέρες που οι αίθουσες σύνταξης βασίζονταν αποκλειστικά και μόνο στο κείμενο και στη φωτογραφία έχουν περάσει και οι εφημερίδες τού αύριο θα μοιάζουν όλο και περισσότερο με τηλεοπτικά κανάλια» δήλωσε ο κ. Ντεμπτός. Αξίζει να σημειωθεί ότι ακολουθώντας τις τάσεις των καιρών η εφημερίδα «Chicago Sun-Times» ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι απολύει όλους τους φωτογράφους επικαλούμενη την ανάγκη προώθησης των online βίντεο.
Πρακτική άσκηση στο «Βήμα»
Συνεργασία με το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Δημοσιογραφία και Επικοινωνία» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ) εγκαινιάζει από τον ερχόμενο μήνα «Tο Βήμα». Στο πλαίσιο της πρακτικής μαθητείας των αποφοίτων «Το Βήμα» θα τους παρέχει τη δυνατότητα να πάρουν το «βάπτισμα του πυρός», να εφαρμόσουν και να δοκιμάσουν όσα έχουν αποκομίσει από τις σπουδές τους στις νέες μορφές της ψηφιακής δημοσιογραφίας.
Συνεργασία με το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Δημοσιογραφία και Επικοινωνία» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ) εγκαινιάζει από τον ερχόμενο μήνα «Tο Βήμα». Στο πλαίσιο της πρακτικής μαθητείας των αποφοίτων «Το Βήμα» θα τους παρέχει τη δυνατότητα να πάρουν το «βάπτισμα του πυρός», να εφαρμόσουν και να δοκιμάσουν όσα έχουν αποκομίσει από τις σπουδές τους στις νέες μορφές της ψηφιακής δημοσιογραφίας.
Το «οικοσύστημα» των Μέσων Ενημέρωσης αναδιαμορφώνεται ραγδαία και η δημοσιογραφία περνά στην επόμενη μέρα της. Η ενημέρωση των πολιτών μεταλλάσσεται προκειμένου να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της νέας ψηφιακής εποχής. Οι δημοσιογράφοι ενώνουν τα χέρια με τους πολίτες, διά μέσου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, και χτίζουν μαζί το τοπίο της υγιούς ενημέρωσης. Η δημοσιογραφία με τη νέα της μορφή είναι σήμερα απαραίτητη περισσότερο παρά ποτέ για να προσφέρει στην κοινωνία υπεύθυνη ενημέρωση.
Το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό πρόγραμμα έχει καταστεί δημοφιλές τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα ήδη από τα πρώτα δύο χρόνια λειτουργίας του. «Αυτό που κάνει το πρόγραμμά μας να ξεχωρίζει είναι η δυνατότητα που παρέχει στους σπουδαστές του αφενός να ρυθμίζουν οι ίδιοι τον χρόνο μελέτης και να μη δημιουργούνται προβλήματα απουσίας από την εργασία τους και αφετέρου να συμμετέχουν σε πραγματικό χρόνο σε δράσεις του προγράμματος, ώστε να εφαρμόζουν σε πρακτικό επίπεδο όλα όσα διδάσκονται στη θεωρία» δηλώνει η αναπληρώτρια καθηγήτρια Σοφία Ιορδανίδου, ακαδημαϊκή υπεύθυνη του προγράμματος.
To Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Επικοινωνία και Δημοσιογραφία» του ΑΠΚΥ δέχεται αιτήσεις από υποψήφιους φοιτητές ως τις 20 Ιουνίου. Το πρόγραμμα δίνει 120 ακαδημαϊκές πιστωτικές μονάδες (ECTS). Περισσότερες πληροφορίες στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://www.ouc.ac.cy/web/guest/news/archive/9246
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ