Τρία ιερά τέρατα και μια «Γρια»

«Μια γριά στέκεται κάπου στην εξοχή και κρατά στα χέρια της ένα μεγάλο ρολόι τοίχου. Περπατώ προς το μέρος της, σταματώ και τη ρωτώ: «Τι ώρα είναι;». «Κοίτα μόνος σου» μου απαντά. Κοιτώ και καταλαβαίνω ότι το ρολόι δεν έχει δείκτες «Δεν έχει δείκτες» της λέω. Η γριά κοιτά το ρολόι και μου λέει: «Είναι τρεις παρά τέταρτο»».

«Μια γριά στέκεται κάπου στην εξοχή και κρατά στα χέρια της ένα μεγάλο ρολόι τοίχου. Περπατώ προς το μέρος της, σταματώ και τη ρωτώ: «Τι ώρα είναι;». «Κοίτα μόνος σου» μου απαντά. Κοιτώ και καταλαβαίνω ότι το ρολόι δεν έχει δείκτες
«Δεν έχει δείκτες» της λέω. Η γριά κοιτά το ρολόι και μου λέει: «Είναι τρεις παρά τέταρτο»».

Βασισμένη στο «σκοτεινό» και ιδιότυπα πολιτικό μυθιστόρημα «The Old Woman» (από όπου το παραπάνω απόσπασμα) του Ρώσου Δανιήλ Χαρμς είναι η νέα θεατρική πρόταση του Μπομπ Γουίλσον που θα δούμε μεταξύ 18-21 Ιουλίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών. Πρόκειται για μια πολυαναμενόμενη συνάντηση «ιερών τεράτων» αφού πέρα από τον ίδιο τον Γουίλσον, ο οποίος υπογράφει τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά και τον σχεδιασμό των φωτισμών, στην παράσταση πρωταγωνιστούν ο σουπερστάρ χορευτής (και αργότερα χορογράφος, ηθοποιός, φωτογράφος και παραγωγός) Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ και ο διάσημος κινηματογραφικός αστέρας, με θητεία στο περίφημο Wooster Group, Γουίλεμ Νταφόε.

Η παράσταση αποτελεί συμπαραγωγή του Διεθνούς Φεστιβάλ του Μάντσεστερ, του Φεστιβάλ των Δύο Κόσμων του Σπολέτο, των παρισινών Theatre de la Ville και Festival d’ Automne και του deSingel της Αμβέρσας. Ο Χαρμς, ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς της ρωσικής πρωτοπορίας, γεννήθηκε το 1905 στην Αγία Πετρούπολη, υπέφερε από το σταλινικό καθεστώς και τελικά βρήκε τον θάνατο σε γκουλάγκ σε ηλικία μόλις 36 ετών. Η σύντομη ζωή του αντικατοπτρίζεται στα σουρεαλιστικά κείμενά του, ορισμένα από τα οποία είναι μόλις λίγο μεγαλύτερα από μία παράγραφο. Εξαίρεση αποτελεί το «The Old Woman» που γράφτηκε στη δεκαετία του 1930: ένας συγγραφέας επιχειρεί να μιλήσει για έναν θαυματοποιό, ώσπου έρχεται αντιμέτωπος με το πτώμα μιας γριάς.
«Συζητούσα με τον Μπομπ Γουίλσον περισσότερο από έναν χρόνο για ένα πρότζεκτ με ρωσικό υπόβαθρο» δήλωσε πριν από λίγο καιρό στον βρετανικό Τύπο ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ με αφορμή το ανέβασμα του έργου στο Διεθνές Φεστιβάλ του Μάντσεστερ. «Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Ρίγα της Λετονίας – προτού πάω στην Αγία Πετρούπολη για σπουδές. Βρήκα λοιπόν μια ιστορία που αποτελεί πραγματικό καθρέφτη των δικών μου εμπειριών, όταν έζησα εκεί για δέκα χρόνια ως χορευτής με έναν τρόπο κοινοβιακό. Τέσσερις-πέντε οικογένειες που μένουν σε μικρά διαμερίσματα και μοιράζονται μια κουζίνα και μια τουαλέτα…».

Ο Μπαρίσνικοφ γνώριζε από πριν το έργο του Χαρμς – το ποιητικό κυρίως – αλλά δεν είχε ως πρόσφατα διαβάσει το εν λόγω ημιτελές μυθιστόρημα. Εν προκειμένω ο Χαρμς σκιαγραφεί πολλούς χαρακτήρες αλλά ο Γουίλσον αποφάσισε ότι είναι ένα έργο για δύο ηθοποιούς. Παρ’ όλο που στα 65 χρόνια του σχεδιάζει να ξαναβρεθεί στη σκηνή ως χορευτής σε μια παραγωγή οπό συνεργάζεται με τον Μαρκ Μόρις, ο Μπαρίσνικοφ δεν χορογραφεί το «The Old Woman». Στην ίδια συνέντευξη αιτιολογούσε το γιατί: «Αν έχεις δει τη δουλειά του Μπομπ, καταλαβαίνεις ότι τα πάντα είναι ήδη χορογραφημένα. Νομίζω πως ήταν η Μάρθα Γκράχαμ εκείνη που είπε ότι κάθε θεατρική παράσταση είναι παράλληλα χορός και κάθε χορευτική παραγωγή είναι θέατρο».

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 6 Ιουνίου 2013

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk