Οι καταναλωτές επιμένουν ελληνικά

Στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών η κυριαρχία των πολυεθνικών ομίλων καταναλωτικών προϊόντων και των αντίστοιχων εμπορικών σημάτων στην ελληνική αγορά ήταν καταθλιπτική.

Στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών η κυριαρχία των πολυεθνικών ομίλων καταναλωτικών προϊόντων και των αντίστοιχων εμπορικών σημάτων στην ελληνική αγορά ήταν καταθλιπτική. Ο χώρος που είχε απομείνει για τη διάθεση και διακίνηση των αντίστοιχων ελληνικών προϊόντων ήταν ελάχιστος. Η συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγής είχε φτάσει σε εντυπωσιακά επίπεδα.
Στη διάρκεια όμως των τριών τελευταίων χρόνων τα πράγματα άλλαξαν. Ενας ιδιότυπος «οικονομικός εθνικισμός» άρχισε να αναπτύσσεται στην ελληνική κοινωνία που έβρισκε την αντανάκλασή του στα ράφια και στα ψυγεία των σουπερμάρκετ. Σιγά-σιγά, βέβαια, αλλά σταθερά ανοδικά. Ο κλάδος των τροφίμων είναι ο πιο ευνοημένος, ενώ σε όλες σχεδόν τις αλυσίδες των σουπερμάρκετ η παρουσία ελληνικών προϊόντων είναι πολύ μεγάλη.
Μάλιστα η τάση είναι τόσο ισχυρή που το υπουργείο Ανάπτυξης επεξεργάζεται την πιστοποίηση του ελληνικού σήματος και τα κριτήρια απονομής του. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι επιχειρήσεις, είτε εμπορικές είτε παραγωγικές, προσπαθούν επιμόνως να επικοινωνήσουν την εθνικότητά τους στους καταναλωτές, την οποία θεωρούν στην παρούσα φάση συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των πιθανών πολυεθνικών ανταγωνιστών τους. Η διαχείριση της ελληνικής εθνικότητας είναι πλέον στοιχείο του μάρκετινγκ. Πόσω μάλλον που οι επτά στους 10 καταναλωτές προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα και το 97% των καταναλωτών θέλει να βλέπει περισσότερα εγχώρια προϊόντα στα ράφια των καταστημάτων.
Η πλέον πρόσφατη έρευνα που διαπιστώνει την ισχυρή δημοφιλία των ελληνικών προϊόντων είναι αυτή την οποία πραγματοποίησαν οι καθηγητές κκ. Γιώργος Μπάλτας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Προκόπης Θεοδωρίδης του Πανεπιστημίου Δυτικής Ελλάδας στο διάστημα Απριλίου – Μαΐου του τρέχοντος έτους σε πανελλήνιο δείγμα 1.860 καταναλωτών. Το 45,8% των καταναλωτών που προτιμούν την αγορά ελληνικών προϊόντων τα αγοράζει από την αρχή της κρίσης, τον τελευταίο χρόνο τα αγοράζει το 37,2%, τους τελευταίους μήνες το 8,9% και τους τελευταίους 2-3 μήνες το 8,1%.
Οι καταναλωτές έχουν διαχωρίσει πλέον τα είδη που προτιμούν – ίσως γιατί δεν γίνεται διαφορετικά – να είναι εισαγόμενα από αυτά που θέλουν να είναι εγχώριας παραγωγής. Ετσι αγοράζουν εισαγόμενα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, ηλεκτρικές συσκευές, αξεσουάρ, κοσμήματα και γραφική ύλη και εγχώρια οπωροκηπευτικά, γαλακτοκομικά, αρτοσκευάσματα, κρασί, αναψυκτικά, χυμούς και εμφιαλωμένο νερό.
Ουσιώδες κριτήριο για την επιλογή των ελληνικών προϊόντων είναι το τρομακτικό μέγεθος της ανεργίας και η στήριξη της ελληνικής οικονομίας.
Μάλιστα το 61%των καταναλωτών θεωρεί ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν καλύτερη ποιότητα, ενώ πέρυσι ήταν 50% το ποσοστό που είχε αυτή την εκτίμηση. Επίσης το 57% πιστεύει ότι προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια ενώ πέρυσι αυτό το πίστευε το 49%. Αλλά το 86% των καταναλωτών όταν βρίσκει ελληνικά προϊόντα τα προτιμά από τα εισαγόμενα.
Ωστόσο το 95% των καταναλωτών θέλει να υπάρχει επίσημο σήμα προϊόντων ελληνικής παραγωγής διότι πιστεύει ότι αρκετά προϊόντα είναι εισαγόμενα και «βαφτίζονται» ελληνικά. Εφέτος όμως τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα για τους έλληνες καταναλωτές, αν και τόσο τον Απρίλιο όσο και τον Μάιο του 2013 βελτιώθηκε η κατανάλωση, σύμφωνα με τις εταιρείες ερευνών. Σύμφωνα με την έρευνα των δύο καθηγητών, το 73% των καταναλωτών θα κάνει λιγότερες αγορές αυτή τη χρονιά, το 84% δήλωσε ότι θα συγκρίνει περισσότερο και θα προσέχει τις τιμές προτού αποφασίσει, το 84% ότι θα αναζητεί πιο συχνά τις προσφορές και το 45% ότι θα μειώσει και τις δαπάνες του για τρόφιμα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk