«Δεν έχω ούτε πισίνα ούτε τζακούζι. Τους βγάζω όμως ένα πρωινό με τέσσερα ντόπια τυριά και μαρμελάδες». Τα λόγια του ξενοδόχου από τη Νάξο δείχνουν ότι στη «μάχη» της ποιότητας και του ανταγωνισμού, το «όπλο» του είναι η εντοπιότητα της γεύσης. Εξάλλου, το «κύμα» της γαστρονομίας τα τελευταία χρόνια αποτελεί μονόδρομο για την ένταξή της στο τουριστικό χαρτοφυλάκιο της χώρας. Σχεδόν το 20% των τουριστών εντάσσεται στην κατηγορία του «γαστρονομικού τουρισμού», ενώ αυξάνονται διαρκώς αυτοί που επιλέγουν προορισμό διακοπών με βάση τη γαστρονομική παράδοση της περιοχής. Φωτεινά παραδείγματα στη «γειτονιά» είναι η Τοσκάνη, το Μπορντό και η Καταλονία.

Οι πρωτοβουλίες για την «επιστράτευση» της ελληνικής γαστρονομίας στο εγχώριο τουριστικό χαρτοφυλάκιο είναι σε «έξαρση», καθώς αποτελεί προτεραιότητα τόσο της ηγεσίας των υπουργείων Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων όσο και της αγοράς. Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) ξεκίνησε την πρώτη φάση του έργου «Η Γαστρονομία στο Marketing του Ελληνικού Τουρισμού» καταγράφοντας το γαστρονομικό χαρτοφυλάκιο σε πανελλαδική κλίμακα, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) από το 2011 υλοποιεί το «Ελληνικό Πρωινό», σε τοπικό επίπεδο ο Δήμος Σαντορίνης αναγόρευσε το 2013 «Ετος Γαστρονομίας», το Ιδρυμα Καπετάν Βασίλη οργάνωσε εκπαιδευτικά σεμινάρια για την προώθηση της μεσσηνιακής κουζίνας και ο Οργανισμός Τουριστικής Ανάπτυξης προ του Αθω διοργάνωσε γαστρονομικό φεστιβάλ στις 15 Μαΐου και η Περιφέρεια Κρήτης ακολουθεί τον ίδιο μήνα.
Σαντορίνη: Ετος Γαστρονομίας


«Το Ετος Γαστρονομίας εξελίσσεται πολύ καλύτερα απ’ ό,τι το φανταζόμαστε, τόσο από πλευράς εφαρμογής όσο και από πλευράς εκπαίδευσης» σημειώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ηλιότοπος ΑΕ και ενεργός υποστηρικτής της πρωτοβουλίας του Δήμου Σαντορίνης κ. Κώστας Κωνσταντινίδης. Η γαστρονομία «επεκτείνει και διευρύνει το κοινό του προορισμού» λέει και προσθέτει ότι «ο κόσμος ζητάει περισσότερη επαφή με τα τοπικά προϊόντα», καθώς το τελευταίο διάστημα έχει αυξηθεί η κατανάλωση σε φάβα και κρασί.
Στις 14 Μαΐου ξεκίνησε η διαδικασία ένταξης εστιατορίων του νησιού στο Ετος, μια και «υπάρχουν πάνω από 150 εστιατόρια που έχουν κάνει ειδικά μενού», τα οινοποιεία συμμετέχουν με γευστικές δοκιμές, ενώ τα καταστήματα με τοπικά προϊόντα σηματοδοτούνται και δημιουργούν γωνιά με προϊόντα της Σαντορίνης. Στόχος είναι το Ετος «να αφήσει κληρονομιά» στο νησί, καθώς τον Οκτώβριο ακολουθεί το συνέδριο IMIC με θέμα την «Επικοινωνία Τουρισμού και Γαστρονομίας».

«Οι πελάτες ζητούν εμπειρίες και όχι διακοπές»
τονίζει ο πρόεδρος Εστιατόρων Σαντορίνης κ. Βασίλης Ζαχαράκης. «Την προηγούμενη δεκαετία το ποσοστό των επισκεπτών που ενδιαφέρονταν ζωηρά για τη γαστρονομία στο νησί (foodies) δεν ξεπερνούσε το 5%» λέει, προσθέτοντας ότι στόχος είναι αυτό το ποσοστό να αυξηθεί. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η κρίση βοήθησε στην επιτυχία του Ετους Γαστρονομίας, αναφερόμενος στην αυξημένη διάθεση των τοπικών επιχειρήσεων εστίασης να συμμετάσχουν. «Ανθρωποι που είδαν τα εισοδήματά τους να μειώνονται κατάλαβαν ότι κάτι έκαναν λάθος».

«Το
Ετος κινητοποίησε έναν κόσμο που έβλεπε τον τουρισμό σαν μεμονωμένο γεγονός» και «έφερε κοντά ανθρώπους που θα έπρεπε να μιλάνε, αλλά δεν το έκαναν πριν» –τους ξενοδόχους και τους εστιάτορες, τους εστιάτορες και τους παραγωγούς –λέει.

Τοπική γεύση στα ξενοδοχεία
  • Κορυφαίες ξενοδοχειακές μονάδες στη χώρα υπήρξαν «πρωτεργάτες» του μοντέλου της γαστρονομικής εμπειρίας, όπως το Sani Resort με το Sani Gourmet, η Aldemar με το Sympossio Greek Gourmet Touring, ο όμιλος Ν. Δασκαλαντωνάκη με την παραδοσιακή φάρμα Agreco στο Ρέθυμνο, ενώ πιο πρόσφατα το Costa Navarino και η «Μεγάλη Βρεταννία» που σχεδιάζει, συσκευάζει και πωλεί προϊόντα όπως μαρμελάδα, μέλι, καφέ, τσάι, λάδι και ξίδι. Το Sani Gourmet 2013, που ολοκληρώνεται σήμερα, ξεκίνησε το 2006 και διοργανώνεται για όγδοη χρονιά, αξιοποιώντας παράλληλα τους παραγωγούς της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας, καθώς το φαγητόαποτελεί«εξαιρετικό μέσο για την προβολή του ελληνικού τουρισμού», τονίζει ο αντιπρόεδρος της Σάνη ΑΕ κ. Φωκίων Ζησιάδης. Εφέτος το δεκαήμερο φεστιβάλ γαστρονομίας εστιάστηκε για τρίτη χρονιά στη νέα ελληνική γαστρονομία, καθώς από το 2011 συνολικά 42 έλληνες σεφ από την επικράτεια και τη Διασπορά εκτέλεσαν συνταγές ελληνικών φαγητών.

Το πρωινό από τον… τόπο σου
«Οι ξενοδόχοι πρέπει να κατανοήσουν ότι η εντοπιότητα προσδίδει αξία» λέει ο επικεφαλής του προγράµµατος «Ελληνικό Πρωινό» και µέλος του ΔΣ του ΞΕΕ κ. Γιώργος Πίττας. Το «Ελληνικό Πρωινό» έχει παρουσιαστεί σε 15 περιοχές (νοµούς) της χώρας, µε 100 ξενοδοχεία να έχουν ενταχθεί στην πρωτοβουλία και αναµένεται να φθάσουν τα 300 στο τέλος του χρόνου, ενώ φιλοδοξία είναι να γίνουν 1.500 σε ορίζοντα πενταετίας. Η ανάδειξη της γαστρονοµίας σε κάθε περιοχή είναι «θέµα νοοτροπίας», υποστηρίζει ο κ. Πίττας αναφέροντας παράδειγµα ξενοδοχείου στα Καλάβρυτα που από την πλούσια λίστα τού πρωινού του έλειπε η σταφίδα, «αγνοώντας ότι ο Οδοντωτός έγινε για να τη µεταφέρει!». Στόχος είναι «τουλάχιστον τα ξενοδοχεία που πιστεύουν στην ποιότητα να κωδικοποιήσουν τη γαστρονοµία και να δηµιουργηθεί ένα δίκτυο που να αντιπροσωπεύει ένα σηµαντικό ποσοστό του συνόλου των επιχειρήσεων φιλοξενίας» αναφέρει ο κ. Πίττας.

«Κάθε περιοχή χρησιμοποιεί τα προϊόντα της για να έχει ταυτότητα τόπου και γεύσεων»
λέει ο κ. Πίττας, σημειώνοντας ότι πρόσφατα στο «Ελληνικό Πρωινό» προστέθηκαν οι εκδοχές της Κρήτης, της Κέρκυρας και της Σαντορίνης, ενώ παράλληλα υπογράφονται τοπικά σύμφωνα «για να έρθουν σε επαφή οι ξενοδόχοι με τους παραγωγούς». Οι ξενοδόχοι «θα έχουν ωφέλεια αν βελτιώσουν την ποιότητα και προσδώσουν εντοπιότητα στο προϊόν τους» υποστηρίζει συμπληρώνοντας ότι η διαφορά «ενός απρόσωπου πρωινού από ένα με τοπικό χαρακτήρα» είναι ότι τα χρήματα πάνε στην τοπική κοινωνία. Φιλοδοξία του προγράμματος είναι «να σπάσει ο πάγος μεταξύ των διαφόρων παραγωγικών τάξεων» και να δημιουργηθεί μεταξύ τους «σχέση εμπιστοσύνης». Οι συνθήκες είναι ευνοϊκές, καθώς και οι έλληνες παραγωγοί «έχουν αλλάξει τα τελευταία χρόνια», νέοι σεφ δουλεύουν πλέον σε αυτό το είδος, ενώ και το Διαδίκτυο βοηθά γιατί «οι άνθρωποι ψάχνονται και σχολιάζουν. Αν κάνεις καλή ποιότητα, το μήνυμα θα πάει απευθείας στον καταναλωτή» καταλήγει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ