Πώς συνδιαλέγεται ένας καλλιτέχνης της Διασποράς με την ελληνική πολιτισμική ταυτότητα; Η απάντηση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου: ένας δημιουργός με ελληνικές ρίζες, ο οποίος έζησε, μεγάλωσε και δίδαξε στη Νέα Υόρκη, ο Κρις Γιαννάκος, επιστρέφει στην Ελλάδα για να παρουσιάσει τη νέα του έκθεση με τίτλο «Διάλογοι με τον χρόνο». Από το Σάββατο 18 Μαΐου ως τις 30 Ιουνίου, αρχαίες επιγραφές, γλυπτά και αρχιτεκτονικά εκθέματα θα «συνομιλούν» με έργα σύγχρονης τέχνης στην αίθουσα του ισογείου της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου.
Η έκθεση διοργανώνεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων. Δεν είναι η πρώτη φορά που το Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου φιλοξενεί έκθεση έργων σύγχρονης τέχνης. Είναι όμως η πρώτη φορά τα τελευταία δέκα χρόνια που πραγματοποιείται εκεί με οργανωμένο τρόπο μια έκθεση έλληνα καλλιτέχνη της Διασποράς, ο οποίος έλκεται από τον διαχρονικό χαρακτήρα της αρχαίας τέχνης.

«Το ενδιαφέρον σε αυτή την έκθεση είναι να προσπαθήσει να ανακαλύψει κανείς πώς ένας καλλιτέχνης με ελληνικές ρίζες, που ζει στις ΗΠΑ, έχει παραλάβει, ενσωματώσει και προσεγγίσει το θέμα της ελληνικότητας στη δουλειά του»
σημειώνει η κυρία Τατιάνα Σπινάρη, η οποία έχει επιμεληθεί την έκθεση μαζί με την κυρία Μαρία Γιαννοπούλου, αρχαιολόγο της ΚΣΤ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων –η έκθεση οργανώνεται σε συνεργασία της ΚΣΤ’ ΕΠΚΑ και της γκαλερί Citronne του Πόρου την οποία διευθύνει η κυρία Σπινάρη.
Η έκθεση περιλαμβάνει δεκαπέντε πίνακες σε mylar και περγαμηνή, καθώς και κολάζ και τροποποιήσεις σε εκτυπώσεις και φωτογραφίες. Τα εκτεθειμένα έργα επελέγησαν από τις τελευταίες τρεις δεκαετίες της εικαστικής πορείας ενός καλλιτέχνη ο οποίος δουλεύει πάνω στις γεωμετρικές φόρμες και στις κλασικές αναλογίες. Ο εικαστικός Κρις Γιαννάκος ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Από τη δεκαετία του 1960 έχει έντονη παρουσία στην αμερικανική αβανγκάρντ, ενώ έργα του βρίσκονται στις συλλογές πολλών μουσείων ανά τον κόσμο.
Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 άρχισε να εργάζεται χρησιμοποιώντας φωτογραφίες από αρχαιολογικούς χώρους και αρχαία έργα τέχνης, τις οποίες τροποποιεί επιθέτοντας γεωμετρικά σχήματα και προτείνοντας νέες αναγνώσεις. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί ελεύθερα διάφορα μέσα.
Διαλέγεται διαρκώς με τα έργα του: τα δύο διαστάσεων, τα γλυπτά και τις εγκαταστάσεις. Η πρόσφατη εργασία του περιστρέφεται γύρω από την αρχιτεκτονική: η σχηματική, πολιτισμική και πνευματική όψη και διάσταση του χώρου. Πρόκειται για την εννοιολογική εξέλιξη των ιδεών του καλλιτέχνη από τη δεκαετία του 1980 ως σήμερα.
Το Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου κτίστηκε κατά τη διετία 1967-1968 στη θέση της παλαιάς οικίας του Αλέξανδρου Κορυζή (Πρωθυπουργού της Ελλάδας το 1941), η οποία δωρίσθηκε από τους κληρονόμους του στο Δημόσιο γι’ αυτόν τον σκοπό.
Στο Μουσείο υπάρχουν δύο αίθουσες έκθεσης, μία στο ισόγειο και μία στον όροφο του κτιρίου, οι οποίες φιλοξενούν εκθέματα από όλη την περιοχή της Τροιζηνίας (Πόρο, Γαλατά, Τροιζήνα, Μέθανα), καθώς και ορισμένα ευρήματα από παλαιότερες ανασκαφές στην Ερμιόνη. Η έκθεση του ισογείου περιλαμβάνει επιγραφές, γλυπτά και αρχιτεκτονικά μέλη από την Καλαυρεία (Πόρος), την Τροιζήνα και τα Μέθανα.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 17 Μαΐου 2013

HeliosPlus