Προς νέες αγορές με προοπτικές ανάπτυξης, όπως το Καζακστάν, στρέφονται οι έλληνες επιχειρηματίες προκειμένου να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν. Σε αυτή τη χώρα οι καταναλωτές έχουν κοινά χαρακτηριστικά και συμπεριφορά με τους Ρώσους, υλοποιούνται καινούργια εμπορικά κέντρα με ρούχα και προϊόντα ευρωπαϊκής υπογραφής, και η οικονομία παρουσιάζει ρυθμό ανάπτυξης 5,5%. Τα τελευταία δύο χρόνια και μετά την κρίση της Ελλάδας όλο και περισσότεροι έλληνες επιχειρηματίες από τους χώρους της ένδυσης, των τροφίμων, των ποτών, των κατασκευών, των τηλεπικοινωνιών κ.ά. προσπαθούν να διεισδύσουν σε αυτή την πολλά υποσχόμενη αγορά.

Προς το παρόν η ελληνική επιχειρηματική παρουσία στο Καζακστάν είναι μικρή και οι περισσότεροι από αυτούς είχαν ήδη δραστηριοποίηση στη Ρωσία, αφού αποτελεί προπύργιο για την περαιτέρω επέκταση στην Κεντρική Ασία. Η εταιρεία καλλυντικών Fresh Line, ο όμιλος Φράγκου με τις παιδικές φίρμες Marasil και Mandarino έχουν παρουσία και καταστήματα στο Καζακστάν, η εταιρεία συμβούλων δικαιόχρησης So Easy Franchise είναι ο αποκλειστικός αντιπρόσωπος για τις ελληνικές εταιρείες που θέλουν να συμμετάσχουν στη διεθνή έκθεση franchise στο Καζακστάν, ενώ ο όμιλος Vivartia με τα σήματα Goody’s, Everest, Flocafe και η εταιρεία γυναικείας ένδυσης Pink Woman διερευνούν την αγορά και στοχεύουν να επεκταθούν εκεί άμεσα.
Ειδικά την εποχή της κρίσης στην Ελλάδα οι ελληνικές εταιρείες ένδυσης και όχι μόνο έχουν συνάψει συμφωνίες με Ρώσους, παραχωρώντας το franchise σε ντόπιους επιχειρηματίες για δημιουργία καταστήματος στη Ρωσία και έπειτα από αυτή τη συνεργασία διεισδύουν ή προσπαθούν να μπουν και στο Καζακστάν. Βέβαια αυτή η χώρα είναι όπως η Ρωσία πριν από δέκα χρόνια, έχει τα ίδια χαρακτηριστικά και σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά ακόμη είναι πίσω, όπως ανέφερε ο κ. Γιάννης Βοντζαλίδης, γενικός διευθυντής του ομίλου παιδικής ένδυσης Φράγκος που έχει παρουσία στη Ρωσία και στο Καζακστάν.
Ιδιαίτερα τα τελευταία δύο χρόνια στο Καζακστάν η δημιουργία και η άνοδος μιας μέσης κοινωνικής τάξης έχουν δημιουργήσει ευνοϊκότερο περιβάλλον για την είσοδο και ανάπτυξη διεθνών brands σε αυτή την αγορά, τόνισε η κυρία Δήμητρα Παπιδάκη, διευθύντρια Επιχειρησιακής Ανάπτυξης της εταιρείας So Easy Franchise. Σε αυτό έχει συμβάλει και η δημιουργία μεγάλων εμπορικών κέντρων, τα οποία ακολουθούν δυτικοευρωπαϊκές προδιαγραφές και όχι μόνο μπορούν να στεγάσουν αναγνωρισμένα και επιτυχημένα concepts, αλλά γενικότερα προάγουν έναν πιο δυτικό τρόπο ζωής. Οργανισμοί όπως ο ΟΠΕ (Ελληνικός Οργανισμός Εξωτερικού Εμπορίου), αλλά και ιδιωτικοί φορείς, διοργανώνουν το τελευταίο διάστημα στοχευμένες εμπορικές αποστολές, προσθέτει το ίδιο στέλεχος.
Αυτή την περίοδο το Καζακστάν εισάγει από την Ελλάδα προϊόντα της βιολογικής χημείας, αρωματικά έλαια και ρητίνες, σαπούνια, τεχνητά κεριά, κόλλες, ένζυμα, διάφορα προϊόντα της χημικής βιομηχανίας, πλαστικά προϊόντα, γούνες και γουναρικά, συνθετικά ή τεχνητά προϊόντα, ενδύματα, καθώς και τα σχετικά πλεκτά, υποδήματα, σίδηρο και χάλυβα, μηχανήματα και εξοπλισμούς, ηλεκτρονικά είδη, αυτοκίνητα, φορτηγά κτλ.
Τα παιδικά ρούχα Marasil


Μετά τη δραστηριοποίηση του ομίλου Φράγκου στη Ρωσία, η εταιρεία απέκτησε δικό της κατάστημα με την ελληνική φίρμα παιδικών ρούχων Marasil στο Καζακστάν, στην πόλη Τσίμκεντ, τον Σεπτέμβριο του 2012. Ο γενικός διευθυντής του ομίλου κ. Βοντζαλίδης έκανε πολλά ταξίδια στη Ρωσία τα τελευταία τρία χρόνια και στη διεθνή έκθεση ρούχων CPM Moscow τον προσέγγισαν επενδυτές από το Καζακστάν. Ετσι αποφάσισε να επεκταθεί στη χώρα της πρώην Σοβιετικής Ενωσης, καθώς πιστεύει ότι η συγκεκριμένη αγορά έχει κοινά χαρακτηριστικά με αυτά της Ρωσίας και εμφανίζει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Βέβαια, συνεχίζει ο ίδιος, «το Καζακστάν έχει παρόμοιες δυσκολίες με τη Ρωσία, όπως γραφειοκρατικά προβλήματα, αλλά έχουμε ήδη την εμπειρία από τη χώρα των Κοζάκων».
Το κατάστημα που διαθέτει ο όμιλος στο Καζακστάν παρουσιάζει ρυθμό ανάπτυξης 20% κάθε μήνα και γι’ αυτό, προσθέτει ο κ. Βοντζαλίδης, «είμαστε κοντά στο να κλείσουμε συμφωνία για ακόμη δύο καταστήματα στις πόλεις Αστάνα και Αλμάτι, μέσω ντόπιου επενδυτή με franchise, όπως και στο πρώτο».
Σημειώνεται ότι ο όμιλος Φράγκου έχει 45 καταστήματα παιδικής ένδυσης παγκοσμίως, εκ των οποίων τα 35 βρίσκονται στην Ελλάδα ενώ το 20% του τζίρου προέρχεται από τις εξαγωγές.
Η So Easy Franchise βρίσκεται πίσω από τις ελληνικές εταιρείες franchise στο Καζακστάν.
Εφέτος η έκθεση FranchExpo διοργανώνεται για έκτη φορά στις 5-8 Νοεμβρίου στην Αστάνα. Σύμφωνα με την κυρία Δήμητρα Παπιδάκη, ο τζίρος του κλάδου του franchise στο Καζακστάν ανήλθε σε 1 δισ. δολάρια το 2010, ενώ αυτή η χώρα θεωρείται ο ηγέτης του συγκεκριμένου κλάδου στην Κεντρική Ασία.
Τα καλλυντικά Fresh Line διατηρούν 15 σημεία πώλησης
Η ελληνική εταιρεία παρασκευής και εμπορίας φυτικών καλλυντικών Fresh Line συνήψε συμφωνία με μεγάλο τοπικό διανομέα το 2006 στο Καζακστάν και σήμερα διατηρεί 15 σημεία πώλησης. Τον τελευταίο χρόνο οι πωλήσεις της Fresh Line κατέγραψαν 25% αύξηση στη συγκεκριμένη αγορά, καθιστώντας τη στρατηγικής σημασίας εξαγωγικό προορισμό, όπως δήλωσε η κυρία Φωτεινή Βούλγαρη, διεθνής εμπορική διευθύντρια της εταιρείας.
Βασικό κριτήριο για την επιλογή δραστηριοποίησης στο Καζακστάν, συνεχίζει η ίδια, «αποτέλεσε η ενδελεχής έρευνα της συγκεκριμένης αγοράς και των απαιτήσεών της, μέσω της οποίας προέκυψε ότι είναι πολλά υποσχόμενη στον τομέα των καλλυντικών. Χαρακτηριστικό είναι ότι βάσει ερευνών τα τελευταία πέντε χρόνια σημειώθηκε αύξηση της τάξεως του 8,4% στον τομέα των καλλυντικών. Στόχος μας για το 2013 στη συγκεκριμένη αγορά είναι η περαιτέρω αύξηση πωλήσεων κατά 10%, καθώς και η συνεχής ανάπτυξη του δικτύου διανομής της».
Η εκκίνηση της εταιρείας στην εξαγωγική της δραστηριότητα έγινε το 2004 από το Λονδίνο και τη Ρωσία. Σήμερα η δραστηριότητά της είναι κυρίως εξαγωγική, με το 75% της συνολικής παραγωγής της να διοχετεύεται σε διεθνείς αγορές. Εχει παρουσία σε 13 χώρες, στις οποίες αναπτύσσεται μέσω του συστήματος franchise και στρατηγικών συνεργασιών με μεγάλα πολυκαταστήματα. Η εταιρεία αριθμεί 40 σημεία πώλησης στην Ελλάδα και πάνω από 190 στο εξωτερικό.
«Παρών» και από τη Vivartia
Αλλος ένας ελληνικός όμιλος που φιλοδοξεί να εκμεταλλευθεί την ακμάζουσα οικονομία του Καζακστάν είναι η Vivartia. Ηδη ο όμιλος έχει συνάψει συμφωνία με τον επιχειρηματία Βιτάλη Τοπουζίδη, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης εμπορικών κέντρων και των υπερμάρκετ Corona της Λευκορωσίας, για την ανάπτυξη 4 καταστημάτων Goody’s στη Λευκορωσία το 2013, ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του κλάδου εστίασης του ομίλου Vivartia κ. Αθανάσιος Πανανικολάου. Από το 2014 «σκοπεύουμε να αποκτήσουμε παρουσία με τον ίδιο επιχειρηματία στην Ουκρανία και στο Καζακστάν, στην αρχή με τα σήματα Goody’s και αν η κατάσταση είναι ευνοϊκή θα προχωρήσουμε και με τα σήματα Everest και Flocafe».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ