Μια ενδιαφέρουσα ανακάλυψη έκαναν ερευνητές στη Βρετανία. Διαπίστωσαν ότι οι πίθηκοι καπουτσίνοι αναπτύσσουν αρνητικά συναισθήματα για ανθρώπους που δεν βοηθούν τους άλλους και γενικά δείχνουν εγωκεντρισμό και ιδιοτέλεια. Είναι τέτοια η απέχθεια των καπουτσίνων για τέτοιου είδους άτομα που αποφεύγουν να δεχτούν ακόμη και την τροφή που τους προσφέρουν.

Το πείραμα

Ερευνητές του Πανεπιστημίου Stirling στη Σκοτία έκαναν πειράματα με καπουτσίνους (Cebus apella). Οι επιστήμονες επέλεξαν αυτό το είδος πιθήκων επειδή έχει διαπιστωθεί ότι έχουν ιδιαίτερα αναπτυγμένο το αίσθημα της συνεργασίας καθώς και της κοινωνικότητας.

Στους καπουτσίνους προσέφεραν τροφή άτομα τα οποία οι ερευνητές είχαν προηγουμένως φροντίσει να ακολουθούν συγκεκριμένες συμπεριφορές παρουσία των πιθήκων. Οι ερευνητές φρόντισαν ώστε οι εθελοντές να διαχωριστούν σε τρεις ομάδες. Η μια ομάδα αποτελούνταν από άτομα που ζητούσαν βοήθεια για να ανοίξουν ένα βάζο μέσα στο οποίο υπήρχε ένα παιχνίδι. Η δεύτερη ομάδα αποτελούνταν από άτομα που δεν δέχονταν να βοηθήσουν και η τρίτη ομάδα από άτομα που προσέφεραν τη βοήθεια τους. Στη συνέχεια όλοι οι εθελοντές προσέφεραν τροφή στους καπουτσίνους.

Η προτίμηση

Οπως διαπιστώθηκε, οι πίθηκοι προτιμούσαν να πάρουν τροφή είτε από τα άτομα που είχαν παράσχει βοήθεια είτε από εκείνα που την είχαν ζητήσει. Δεν έκαναν το ίδιο όμως με τα άτομα που είχαν αρνηθεί να παράσχουν τη βοήθειά τους. «Οι άνθρωποι μπορούν να σχηματίσουν γνώμη για κάποιον απλά κοιτάζοντας τι κάνει. Τα πειράματα με τους καπουτσίνους δείχνουν ότι αυτό μπορεί να συμβαίνει και σε άλλα είδη» αναφέρει ο Τζέιμς Αντερσον, επικεφαλής της έρευνας που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Nature Communications».

«Αναμφίβολα η άρνηση για παροχή βοήθειας είναι ένα σήμα ότι είσαι αρνητικός και πιθανώς επικίνδυνος» αναφέρει η Κίλι Χάμλιν, αναπτυξιακή ψυχολόγος του Πανεπιστημίου British Columbia στο Βανκούβερ η οποία έχει πραγματοποιήσει παρόμοια μελέτη σε μωρά τριών μηνών.