Μαθητές με ιδιαίτερη περιβαλλοντική συνείδηση αποδείχθηκαν οι είκοσι μαθητές του 4ου Γενικού Λυκείου Θεσσαλονίκης οι οποίοι συμμετείχαν στο ευρωπαϊκό περιβαλλοντικό πρόγραμμα Comenius με θέμα «Eco-responsible? Yes, we can».
«Όταν πρωτομπήκα στην ομάδα νόμιζα ότι ο κύριος λόγος ήταν το ταξίδι. Κατά τη διαδικασία όμως συνειδητοποίησα ότι εκείνο που τελικά με κάλυπτε και με έκανε να νιώθω καλά ήταν το ότι έδωσα στον εαυτό μου την ευκαιρία να ασχοληθώ ενεργά με τα περιβαλλοντικά ζητήματα» δήλωσε στο «Βήμα» ο Δημοσθένης, μαθητής της Α’ τάξης Λυκείου.
Στο πρόγραμμα αυτό μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από πέντε ευρωπαϊκές χώρες, Φινλανδία, Πορτογαλία, Βέλγιο, Ρουμανία συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, συμμετέχουν με σκοπό την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος.
«Μας δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουμε παιδιά από άλλες ευρωπαϊκές χώρες» λέει ο Δημοσθένης και εξηγεί: «Όλοι μας ήμασταν τόσο διαφορετικοί μεταξύ μας, είχαμε όμως και πολλά κοινά. Υπηρετούσαμε όλοι μας έναν κοινό σκοπό, κάναμε από κοινού τα πρώτα μας βήματα, ώστε να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τον πλανήτη, το σπίτι μας, να ορθοποδήσει και πάλι μετά τον «πόλεμο» που του κάναμε τα τελευταία χρόνια».

«Το πρόγραμμα με βοήθησε να μάθω πώς να είμαι υπεύθυνη και ευαισθητοποιημένη σε σχέση με το περιβάλλον. Διεύρυνα τις γνώσεις μου σχετικά με τη χλωρίδα και την πανίδα όχι μόνο της χώρας μας αλλά και των άλλων χωρών. Ταυτόχρονα, καλλιεργήθηκα και σε ανθρωπιστικό επίπεδο. Έμαθα να συνεργάζομαι, να μοιράζομαι και να εμπιστεύομαι» τονίζει η Δέσποινα, μαθήτρια της Γ’ Λυκείου.

«Μέσα από το πρόγραμμα και τις δράσεις του μοιράστηκα τις αγωνίες μου, τις ανησυχίες μου, τους φόβους μου για το περιβάλλον και συνειδητοποίησα πως μπορώ να παίξω ενεργό προσωπικό ρόλο για την προστασία του» υπογράμμισε ο Μάριος, μαθητής της Α’ τάξης του λυκείου.
Μεγάλη ανταπόκριση των μαθητών
Το περιβαλλοντικό πρόγραμμα Comenius «Eco-responsible? Yes, we can» περιλαμβάνει ταξίδια στις χώρες που συμμετέχουν και με δεδομένη εργασία (project) σε κάθε επίσκεψη. «Η ανταπόκριση των μαθητών του λυκείου ήταν μεγάλη, παρά το γεγονός ότι οι συναντήσεις για το πρόγραμμα γίνονταν εκτός σχολικού ωραρίου. Εκτός από τη σημασία του προγράμματος, ίσως και το ταξίδι σε χώρες του εξωτερικού να παρακίνησε τους μαθητές στο να συμμετέχουν» δήλωσε η συντονίστρια του προγράμματος και καθηγήτρια Αγγλικών στο 4ο ΓΕΛ κυρία Άννα Κασκάλη.

Η ομάδα των μαθητών έχει ήδη επισκεφτεί τις περισσότερες χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Συγκεκριμένα τον Οκτώβριο του 2011 οι μαθητές βρέθηκαν στο Βέλγιο, όπου επισκέφθηκαν επιχείρηση ανακύκλωσης χαρτιού και αξιοποίησης του μη χρησιμοποιούμενου πλέον ρουχισμού, στα περίχωρα της Λιέγης.
Επόμενος σταθμός ήταν η Ρουμανία τον Απρίλιο του 2012. Η αποστολή της κάθε χώρας παρουσίασε θεατρικό έργο οικολογικού περιεχομένου που προετοιμάστηκε από τα ίδια τα παιδιά, παράλληλα οι μαθητές ξεναγήθηκαν σε εργοστάσιο ανακύκλωσης πλαστικού, όπου συμμετείχαν εθελοντικά.
Στην Πορτογαλία, τον Οκτώβριο του 2012, οι μαθητές και οι καθηγητές από την Ελλάδα, τη Ρουμανία, το Βέλγιο και τη Φινλανδία ξεναγήθηκαν στο «Περίπτερο του Νερού» στο πάρκο του Πόρτο και πραγματοποίησαν δραστηριότητες οικολογικού περιεχομένου.
Πριν λίγο καιρό (27/1 ως 1/2/2013) πραγματοποιήθηκε η συνάντηση των σχολείων στη Θεσσαλονίκη, κατά τη διάρκεια της οποίας οι μαθητές επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής προκειμένου να συμμετέχουν σε δενδροφύτευση ενώ πήραν και μέρος σε διαγωνισμό φωτογραφίας με εικόνες που αποτυπώνουν κάτι απ’ το περιβάλλον της κάθε χώρας.
Διαφορετικές νοοτροπίες
Αυτό το διαδραστικό πρόγραμμα έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν οι ξένοι το περιβάλλον και να διαπιστώσουν τη διαφορετική νοοτροπία που έχουν οι Έλληνες απέναντι σ’ αυτό: «Έχουμε διαφορές στη νοοτροπία και στη σχέση μας με το περιβάλλον, όχι τόσο γιατί εμείς δεν είμαστε ευαισθητοποιημένοι, αλλά επειδή εμείς τώρα κάνουμε τα πρώτα μας βήματα. Εμείς τώρα αγγίζουμε από κοντά το πρόβλημα, τώρα συναισθανόμαστε ότι μπορούμε και πρέπει να δράσουμε υπέρ του περιβάλλοντος, ενώ στις άλλες χώρες έχει γίνει ήδη τρόπος ζωής να σέβονται το περιβάλλον, έχει γίνει ήδη συνείδηση, εδώ και πολλά, χρόνια ότι ο καθένας μας μπορεί να γίνει υπερασπιστής και προστάτης του τόσο στην καθημερινότητά του όσο και σε γενικότερο επίπεδο» δήλωσε στο «Βήμα» η Λολίτα, μαθήτρια της Γ’ Λυκείου.
Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) στο πλαίσιο της Δια Βίου Μάθησης και η συμμετοχή των παιδιών βασίζεται μόνο στον εθελοντισμό και στην προσφορά των νέων στο περιβάλλον. «Πιστεύω ότι η σωτηρία του περιβάλλοντος αποτελεί ένα από τα καίρια ζητήματα που απασχολεί τη σύγχρονη νεολαία. Η ολοένα αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των νέων φαίνεται από την πληθώρα εθελοντικών ομάδων, από τη διεξαγωγή πολλών συζητήσεων και την υλοποίηση σχετικών προγραμμάτων στα σχολεία, καθώς και η στροφή πολλών νέων προς την επαρχία με σκοπό να ασχοληθούν με τις αγροτικές εργασίες» υπογράμμισε η Κατερίνα, μαθήτρια της Γ’ τάξης.
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την τελευταία συνάντηση των πέντε ευρωπαϊκών σχολείων στη Φινλανδία τον Απρίλιο του 2013. Κοινή αίσθηση των μαθητών και των καθηγητών του 4ου Γενικού Λυκείου Θεσσαλονίκης είναι η ανάγκη υλοποίησης τέτοιων προγραμμάτων και η επιθυμία τους να γίνουν συμμέτοχοι και πάλι σε κάτι παρόμοιο.
Γνώσεις αλλά και επικοινωνία με την κοινωνία

«Ο ρόλος του σχολείου πέρα από τη μετάδοση γνώσης πρέπει να είναι η διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών και η ανάπτυξη συμπεριφορών και δεξιοτήτων με ευρύτερα κοινωνικά χαρακτηριστικά» δηλώνει στο «Βήμα» η διευθύντρια του 4ου ΓΕΛ κυρία Καίτη Ντόντση. «Προγράμματα όπως το Comenius μάς δίνουν τη δυνατότητα να βγάλουμε τα παιδιά από την τάξη και μέσα από δράσεις που συνδυάζουν τα ενδιαφέροντα, τα ταλέντα και την ψυχαγωγία τους, να τους βοηθήσουμε να γνωρίσουν το περιβάλλον μέσα στο οποίο κινούνται» συμπληρώνει η κυρία Άννα Κωτούλα καθηγήτρια Φυσικής στο λύκειο.
Είναι γεγονός ότι γίνονται συνεχώς προσπάθειες για τη συμμετοχή όλο και περισσότερων σχολείων σε εκπαιδευτικά προγράμματα που ενισχύουν τον ρόλο και τον χαρακτήρα του σχολείου ως φορέα κοινωνικοποίησης. «Η συμμετοχή μου, στο παρελθόν, σε τέτοιου είδους προγράμματα ενίσχυσαν την πεποίθησή μου για την αναγκαιότητά τους και τη συμβολή τους όχι μόνο στην παιδαγωγική διαδικασία, καθώς «διδάσκει» στους συμμετέχοντες «να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν», αλλά και στην καλλιέργεια ομαδικού και συνεργατικού πνεύματος, άρα στην ανάπτυξη ουσιαστικών σχέσεων αλληλεγγύης» υπογράμμισε η κυρία Πασχαλία Μιχαλοπούλου, φιλόλογος του λυκείου.