Το σχέδιο: όποιος δεν έχει ασφαλίσει το αυτοκίνητό του, θα πληρώσει πρόστιμο. Θα λάβει ένα χαρτάκι από το τρισκατάρατο υπουργείο για να καταβάλλει 250 ευρώ. Αν δεν τα δώσει εντός οκταημέρου, το πρόστιμο διπλασιάζεται. Ητοι 500 ευρώ, ο μισός μισθός του δημοσίου υπαλλήλου. Σε αυτό το σημείο οι ευσυνείδητοι πολίτες τεντώνουν τον δείκτη και αρχίζουν να τον κουνούν δασκαλεύοντας. «Γιατί δεν τα πλήρωσες; Κι άμα σκοτώσεις άνθρωπο ποιος θα αποζημιώσει;».
Οι ευσυνείδητοι που κουνούν τον δείκτη επιτιμητικά έχουν πάντοτε ένα μικρό δίκιο. Οποιος θέλει αμάξι, να αναλάβει και τις υποχρεώσεις. Απλώς με τις παρούσες συνθήκες οι υποχρεώσεις είναι μια έννοια ξεχειλωμένη. Δηλαδή αν ένας οδηγός ολιγωρεί εφέτος να πράξει τα δέοντα ενώ επί σειρά ετών υπήρξε συνεπής, κάποιος λόγος υπάρχει. Ο λόγος προκύπτει από τις αποφάσεις του τρισκατάρατου υπουργείου: Ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα, Ειδικό τέλος ακινήτων, Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα. Μαζεύονται όλα αυτά και μαζί με τις μειώσεις μισθών υπαγορεύουν την Ειδική Ασφαλιστική Αδιαφορία.
Τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων έχει αναλάβει η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Θα διασταυρώσει τα ασφαλιστικά συμβόλαια με τις άδειες κυκλοφορίας από το υπουργείο Μεταφορών. Μεγάλη δουλειά, μεγάλες προσδοκίες είσπραξης. Τα ανασφάλιστα οχήματα είναι περίπου 1.600.000. Πολλαπλασιάζουμε επί 250 ευρώ και στο τρισκατάρατο υπουργείο τρίβουν τα χέρια με ικανοποίηση. Βεβαίως για να εισπραχθούν αυτά άμεσα χρειάζονται απειλές. Ουαί κι αλίμονο στους παραβάτες.
Οσοι λάβουν την ειδοποίηση από την ΓΓΠΣ για να ασφαλίσουν ξανά το αυτοκίνητο θα πρέπει πρώτα να πληρώσουν το πρόστιμο και μετά να πάνε στην ασφαλιστική εταιρεία. Εάν εντός της προθεσμίας το όχημα δεν ασφαλιστεί, τα στοιχεία του αυτοκινήτου πάνε στην αστυνομία. Οι ποινές: αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού, της άδειας κυκλοφορίας και πινακίδων για 10 ημέρες. Σε πρόκληση ατυχήματος από ανασφάλιστο όχημα αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για 2 χρόνια. Αν ο ιδιοκτήτης είναι υπότροπος, για 3 χρόνια.
Οι ευσυνείδητοι σε αυτό το σημείο επιχαίρουν: «Καλά να πάθεις αφού ήσουν ασυνεπής». Η ασυνέπεια για τους άτεγκτους δεν είναι μια συμπεριφορά που εντάσσεται σε ένα πλαίσιο. Πλήρωσες ή δεν πλήρωσες. «Εγώ δηλαδή που τα πληρώνω τι είμαι; Κορόιδο;». Καμία κατανόηση. Φυσικά. Γιατί υπάρχουν πολλοί τρόποι να πληρώσει κάποιος τα ασφάλιστρα. Υπάρχουν οι κανονικές εταιρείες, οι ακριβούτσικες, υπάρχουν και οι άλλες, που δίδουν πατσαβούρι αντί χαμηλού τιμήματος. Για να είναι δηλαδή καλυμμένος ο οδηγός μπορεί να απευθυνθεί εν γνώσει του σε κάποια από τις εταιρείες που εξαπατούν τους οδηγούς.
Με την απελευθέρωση των υπηρεσιών δραστηριοποιήθηκαν εταιρείες οι οποίες με πολύ λίγα χρήματα ασφαλίζουν τα αυτοκίνητα. Τιμές κάτω του κόστους. Σε περίπτωση ατυχήματος οι πράκτορες εξαφανίζονται ή παριστάνουν τον παλαβό. Με την ανοχή του κράτους αφού ουδείς ελέγχει τις ασφαλιστικές που έχουν έδρα εκτός Ελλάδος. Αλλά και με τις άλλες, που τις ελέγχει, δεν είναι καλύτερα τα πράγματα. Γιατί αν κλείσει μια ασφαλιστική εταιρεία, οι πελάτες της πάλι στο αέρα βρίσκονται. Πριν λίγες ημέρες βρέθηκαν χωρίς ασφάλιση 270.000 πελάτες της «EIG evima Ασφαλιστική» καθώς η Τράπεζα της Ελλάδος ανέστειλε την άδεια λειτουργίας της.
Οι συνεπείς λοιπόν καλύπτονται για ένα μήνα μέσω του Επικουρικού Κεφαλαίου (έναν κουμπαρά που αναλαμβάνει τα σπασμένα των ανασφάλιστων – 4.600 τρακαρίσματα πέρσι, 9,3 εκατ. ευρώ αποζημιώσεις). Αλλά θα πρέπει να βρουν άλλη εταιρεία για να εξασφαλίσουν το όχημα. Εν τω μεταξύ θα περιμένουν την εκκαθάριση – πιθανότατα θα περιμένουν μέχρι τα βαθιά τους γεράματα όπως είθισται στα κανόνια της ασφαλιστικής αγοράς.
Το συμπέρασμα: κανείς δεν είναι στα αλήθεια ασφαλισμένος. Είναι να μην σου τύχει (το τρακάρισμα ή το λουκέτο της ασφαλιστικής).