Την ίδια στιγμή όμως ακόμη και οι αμερικανικοί κολοσσοί βλέπουν με ανησυχία την ευρωπαϊκή αγορά να συνεχίζει την καθοδική πορεία της οδηγώντας χιλιάδες εργαζομένους αμερικανικών και ευρωπαϊκών εταιρειών στην ανεργία.
Τον περασμένο μήνα οι πωλήσεις εμφάνισαν τη μεγαλύτερη πτώση σε διάστημα άνω των δύο ετών. Τα στοιχεία της Ενωσης Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA) δείχνουν ότι οι ταξινομήσεις μειώθηκαν κατά 16% τον Δεκέμβριο του 2012. Στις χώρες-μέλη της ΕΕ η μείωση ήταν η μεγαλύτερη των τελευταίων 19 ετών. Στο σύνολο της χρονιάς η εικόνα είναι ακόμη πιο απογοητευτική καθώς η πτώση των πωλήσεων κατά 8,2% είναι η μεγαλύτερη που καταγράφεται τα τελευταία 20 χρόνια.
Αναλυτές της αγοράς προβλέπουν ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θα βρεθεί σε ακόμη χειρότερη θέση το τρέχον έτος και θα κάνει πολλά χρόνια για να επανέλθει σε περίοδο παχιών αγελάδων. Η μία μετά την άλλη οι μεγάλες βιομηχανίες του κλάδου ανακοινώνουν το κλείσιμο μονάδων και τη μεταφορά τους στην Ασία ή ακόμη και στις ΗΠΑ προκειμένου να μεταφέρουν τα κέντρα παραγωγής εκεί ακριβώς όπου βρίσκεται και η ζήτηση. «Η ευρωπαϊκή αγορά θα αντιμετωπίσει πιθανότατα μια ανάπτυξη με χαμηλότερες πωλήσεις αυτοκινήτων την προσεχή δεκαετία, ακόμη και αν η γενικότερη μακροοικονομική κατάσταση των χωρών παρουσιάσει βελτίωση» αναφέρει χαρακτηριστικά ο αναλυτής της Morgan Stanley Στιούαρτ Πίρσον.
Κατά παράδοξο τρόπο, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη γνώρισε την περασμένη χρονιά η «λιγότερο αμερικανική» από τις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Chrysler, η οποία έχει εξαγοραστεί από τον όμιλο Fiat, κατέγραψε ρυθμό αύξησης πωλήσεων 20% στις ΗΠΑ, ενώ οι δύο εγχώριοι ανταγωνιστές της δεν μπόρεσαν να περάσουν το 5%. «Χωρίς να θέλω να κάνω τον μάντη, νομίζω ότι το 2013 ξεκινά στη σωστή κατεύθυνση και θα είναι η καλύτερη χρονιά από όσες έχω δει τα χρόνια που βρίσκομαι στην εταιρεία» δήλωσε με έκδηλο ενθουσιασμό ο επικεφαλής της Fiat Σέρτζιο Μαρκιόνε από το Ντιτρόιτ. «Εκτιμώ ότι η γενική αίσθηση είναι πως η αμερικανική αγορά βασίζεται σε υγιείς βάσεις» προσέθεσε ο ίδιος.
Οι πωλήσεις της Chrysler αντιστοιχούν πλέον στο 60% του συνόλου του ομίλου Fiat υπερβαίνοντας σημαντικά αυτές των Alfa Romeo και Maserati. «Προφανώς δεν μπορούμε πλέον να λέμε ότι η Fiat διέσωσε την Chrysler αλλά ότι η Chrysler στηρίζει τη Fiat» σημειώνει στους «New York Times» ο αναλυτής της αμερικανικής αγοράς Ντέιβιντ Κόουλ.
Η Ford, η δεύτερη μεγαλύτερη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, ανακοίνωσε δύο ημέρες πριν από τα εγκαίνια της έκθεσης την πρόσληψη 2.200 εργαζομένων προκειμένου να ανταποκριθεί στην αύξηση της ζήτησης. Τα «δυνατά χαρτιά» της εταιρείας παραμένουν τα «αγροτικά» οχήματα (pickup) που προορίζονται για σκληρή χρήση. Από την άλλη πλευρά, η εταιρεία θέλει να δώσει νέα ώθηση και στα πολυτελή οχήματα της μάρκας Lincoln, της οποίας οι πωλήσεις υποχώρησαν ελαφρά την περασμένη χρονιά.
Nέα μοντέλα στην αγορά
Ο κυρίαρχος της αμερικανικής αλλά και της παγκόσμιας αγοράς προσπαθεί από την πλευρά του να απομακρυνθεί από τον εναγκαλισμό του ομοσπονδιακού κράτους καθώς η διοίκηση της General Motors εκτιμά ότι η σύνδεση της εταιρείας με το Δημόσιο «διώχνει πελάτες». Η εταιρεία σχεδιάζει να ρίξει στην αγορά 25 νέα μοντέλα μέσα στη χρονιά «που θα θέσουν τις βάσεις της ανάπτυξης και της αύξησης της κερδοφορίας για τα επόμενα χρόνια», όπως ανέφερε ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου για τις ΗΠΑ Τσακ Στίβενς.
Ανάμεσα στα μοντέλα που παρουσίασε η GM για πρώτη φορά στο Ντιτρόιτ την περασμένη εβδομάδα ξεχώρισε η τελευταία (έβδομη κατά σειρά) έκδοση της Corvette Stingray, η οποία εντυπωσίασε όχι μόνο λόγω της σπορ γραμμής αλλά και της… αναμονής. Οι φανατικοί λάτρεις της Corvette περίμεναν εννέα χρόνια για να δουν το νέο μοντέλο της θρυλικής σειράς της GM. Πάντως το βραβείο για το «Αυτοκίνητο της χρονιάς» δόθηκε σε ένα άλλο μοντέλο της GM από την Αμερικανική Ομοσπονδία Συντακτών Αυτοκινήτου. Η Cadillac ATS έγινε έτσι το πρώτο μοντέλο της συγκεκριμένης φίρμας που αποκτά το βραβείο σε μια κατά τα άλλα δυσμενή περίοδο για τη φίρμα των πολυτελών οχημάτων.
Ωστόσο τα χαμόγελα έχουν επιστρέψει και στα πρόσωπα των αυτοκινητοβιομηχάνων της Ιαπωνίας καθώς η Toyota ανακατέλαβε την πρωτοκαθεδρία στην παγκόσμια αγορά με πωλήσεις 9,7 εκατ. οχημάτων αφήνοντας στη δεύτερη θέση την GM (9,2 εκατ.) και στην τρίτη θέση τη VW (9,02 εκατ.).
Το πράσινο θα φορεθεί και εφέτος
Toyota και GM εναλλάσσονται στην πρώτη θέση των πωλήσεων μετά το 2008 ενώ μέχρι τότε η αμερικανική εταιρεία ήταν ο αδιαμφισβήτητος κυρίαρχος της παγκόσμιας αγοράς επί 70 χρόνια.
Ομως από τότε έχουν αλλάξει πολλά στην αγορά. Οπως αναφέρει ανάλυση του πρακτορείου Reuters «το πράσινο θα επικρατήσει και αυτή τη χρονιά και όχι μόνο επειδή είναι το χρώμα του αμερικανικού δολαρίου». Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν δοκιμάζουν μόνο νέους και πιο οικονομικούς κινητήρες αλλά και πιο «οικολογικά» υλικά. Τα ανθρακονήματα και τα ελαφρότερα κράματα αλουμινίου που τοποθετούνταν μέχρι πρόσφατα μόνο σε αγωνιστικά μοντέλα, βρίσκονται τώρα και στο σασί εμπορικών οχημάτων ευρείας κατανάλωσης με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και συνεπώς της εκπομπής αέριων ρύπων.
Επιπλέον τα υβριδικά νέας γενιάς, όπως η απαστράπτουσα Cadillac ELR που έκανε το ντεμπούτο της στην Εκθεση και αναμένεται να κυκλοφορήσει την επόμενη χρονιά, δίνουν νέα ώθηση στην κατηγορία των οικολογικών οχημάτων που προσφέρουν ταυτόχρονα πολυτέλεια και υψηλές επιδόσεις. Βέβαια τέτοια είδους οχήματα απευθύνονται στο «ειδικό κοινό» που μπορεί να διαθέσει πάνω από 50.000 ευρώ για την αγορά αυτοκινήτου. Για τις χαμηλότερες εισοδηματικές κατηγορίες παρουσιάστηκαν και πιο «συμβατικά» αυτοκίνητα στην Εκθεση, όπως τα οχήματα παντός εδάφους (SUV) Murano της Nissan και το Urban της Honda.
Οι γερμανοί κατασκευαστές αντέχουν στην κρίση
Ο ομιλος VW κατέγραψε διψήφια ποσοστά αύξησης πωλήσεων – ΒΜW και Mercedes ρίχνουν τις τιμές
Αντίθετα µε τους γάλλους ανταγωνιστές τους οι γερµανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων βλέπουν µε αισιοδοξία τη νέα χρονιά καθώς το 2012 ήταν για τους περισσότερους από αυτούς έτος αύξησης πωλήσεων όχι µόνο στην ευρωπαϊκή αγορά αλλά κυρίως στις Ηνωµένες Πολιτείας και τις ασιατικές αγορές. Ο όµιλος Volkswagen ήταν από τις λίγες αυτοκινητοβιοµηχανίες που είδε τις πωλήσεις του να αυξάνονται µε διψήφιο ποσοστό (11,2%) ξεπερνώντας τα εννέα εκατ. οχήµατα σε παγκόσµιο επίπεδο. Η θεαµατική αύξηση των πωλήσεων ενισχύθηκε ιδιαίτερα τον τελευταίο µήνα του 2012 όταν η άνοδος ξεπέρασε το 20%. Βέβαια τα στοιχεία που έδωσε στη δηµοσιότητα η εταιρεία στα εγκαίνια του Σαλονιού στο Ντιτρόιτ δείχνουν ότι χωρίς τις αγορές των ΗΠΑ (αύξηση πωλήσεων 35%) και της Κίνας η Volkswagen θα είχε παρασυρθεί από τη δίνη της ευρωπαϊκής ύφεσης καθώς µε εξαίρεση τη γερµανική αγορά οι πωλήσεις στην Ευρώπη κατέγραψαν πτώση 6,5%.
Ο ομιλος VW κατέγραψε διψήφια ποσοστά αύξησης πωλήσεων – ΒΜW και Mercedes ρίχνουν τις τιμές
Αντίθετα µε τους γάλλους ανταγωνιστές τους οι γερµανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων βλέπουν µε αισιοδοξία τη νέα χρονιά καθώς το 2012 ήταν για τους περισσότερους από αυτούς έτος αύξησης πωλήσεων όχι µόνο στην ευρωπαϊκή αγορά αλλά κυρίως στις Ηνωµένες Πολιτείας και τις ασιατικές αγορές. Ο όµιλος Volkswagen ήταν από τις λίγες αυτοκινητοβιοµηχανίες που είδε τις πωλήσεις του να αυξάνονται µε διψήφιο ποσοστό (11,2%) ξεπερνώντας τα εννέα εκατ. οχήµατα σε παγκόσµιο επίπεδο. Η θεαµατική αύξηση των πωλήσεων ενισχύθηκε ιδιαίτερα τον τελευταίο µήνα του 2012 όταν η άνοδος ξεπέρασε το 20%. Βέβαια τα στοιχεία που έδωσε στη δηµοσιότητα η εταιρεία στα εγκαίνια του Σαλονιού στο Ντιτρόιτ δείχνουν ότι χωρίς τις αγορές των ΗΠΑ (αύξηση πωλήσεων 35%) και της Κίνας η Volkswagen θα είχε παρασυρθεί από τη δίνη της ευρωπαϊκής ύφεσης καθώς µε εξαίρεση τη γερµανική αγορά οι πωλήσεις στην Ευρώπη κατέγραψαν πτώση 6,5%.
Ο επικεφαλής του ομίλου Μάρτιν Βίντερκορν προσπάθησε να εμφανιστεί καθησυχαστικός προς τους 15.000 εργαζoμένους που απασχολούνται σε εργοστάσια της VW στην Ευρώπη. «Δεν ξέρω τι κάνουν οι ανταγωνιστές μας για να αντιμετωπίσουν τον κορεσμό της αγοράς. Μπορώ όμως να σας πω ότι προς το παρόν εμείς δεν θα προχωρήσουμε σε μειώσεις του δυναμικού μας και δεν θα κάνουμε άλλες περικοπές» δήλωσε ο Βίντερκορν. Ο ίδιος σημείωσε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες παράγουν ετησίως 3 εκατ. οχήματα περισσότερα από αυτά που μπορούν να απορροφηθούν από τους ευρωπαίους αγοραστές, υπογράμμισε όμως ότι η εταιρεία δεν πρόκειται να κλείσει εργοστάσια. Ωστόσο δεν ήταν το ίδιο κατηγορηματικός και για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας. «Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να κάνω πρόβλεψη για ολόκληρη τη χρονιά. Θα προσπαθήσουμε όμως να δουλέψουμε με ολόκληρο το προσωπικό των εργοστασίων» είπε σιβυλλικά.
Κλίμα συγκρατημένης ευφορίας αλλά και σχέδια αναπροσαρμογής στα νέα δεδομένα της αγοράς υπάρχουν και στις άλλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Τόσο η BMW όσο και η Mercedes προανήγγειλαν από το Ντιτρόιτ την παρουσίαση νέων μοντέλων σε χαμηλότερες τιμές από τα αντίστοιχα προηγούμενα μοντέλα. Η αρχική τιμή για τα μοντέλα της σειράς 3 της BMW (στις ΗΠΑ) θα είναι 4.000 δολάρια χαμηλότερη, κοντά στα 33.000 δολάρια. Κάτω από τα 30.000 δολάρια θα ξεκινά το αντίστοιχο μοντέλο της Mercedes CLA ενώ το νέο Α3 της Audi θα ξεκινά κάτω από τα 20.000 δολάρια.
Αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι πρόκειται για «συντονισμένη προσπάθεια των ηγετών της αγοράς πολυτελών οχημάτων» στη Γερμανία να απευθυνθούν σε νεότερους καταναλωτές οι οποίοι κατά κανόνα έχουν μικρότερο πορτοφόλι. «Πρόκειται για μια ομάδα καταναλωτών μεγέθους 75 εκατομμυρίων» δήλωσε με νόημα ο γενικός διευθυντής της Daimler Ντίτερ Τσέτσε αναφερόμενος στο «τάργκετ γρουπ» των 30άρηδων Αμερικανών. Στο ίδιο πνεύμα ο επικεφαλής της αμερικανικής αγοράς για την Audi προέβλεψε ότι με τη νέα χαμηλότερη τιμή το Α3 θα μπορούσε να γίνει το δεύτερο σε πωλήσεις μοντέλο της εταιρείας στις ΗΠΑ «που έχει κάνει στροφή σε μη πολυτελή αυτοκίνητα».
Επιπλέον ακόμη και οι μεγαλύτερης ηλικίας καταναλωτές φαίνεται ότι επηρεάζονται αρνητικά και περιορίζουν τους προϋπολογισμούς έστω και λόγω της «περιρρέουσας ατμόσφαιρας». Οπως σημειώνει η αμερικανική εφημερίδα, ακόμη και οι μεγάλες εταιρείες «ανησυχούν για τη συρρίκνωση της αγοράς και τη στροφή προς φθηνότερες λύσεις». Επιπλέον η συνεχής υποτίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου επιτρέπει στους γερμανούς βιομηχάνους να κατασκευάζουν στην Ευρώπη και να εξάγουν στις ΗΠΑ φτηνά οχήματα.
Μέτρα παίρνει το Πεκίνο
Μακριά από τα εντυπωσιακά επίπεδα μεγέθυνσης της περιόδου 2009-2010 θα βρεθεί το 2013 η αγορά αυτοκινήτων στην Κίνα. Αναλυτές εκτιμούν ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα κυμανθεί κοντά στο 5% καθώς η αγορά παρουσιάζει σημάδια κορεσμού. Το Πεκίνο λαμβάνει μέτρα για τη μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων προκειμένου να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της ρύπανσης της ατμόσφαιρας που δημιουργείται στα αστικά κέντρα. Η τακτική του ελέγχου της κυκλοφορίας οχημάτων θυμίζει τη δημογραφική πολιτική του ενός παιδιού ανά οικογένεια καθώς οι νέες άδειες εκδίδονται με το σταγονόμετρο. Ο άλλος παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά την αγορά είναι η σινοϊαπωνική διαμάχη για τα διαφιλονικούμενα νησιά στη θάλασσα της Ανατολικής Κίνας. Το μποϊκοτάρισμα ιαπωνικών προϊόντων από τον περασμένο Σεπτέμβριο έριξε σχεδόν κατά 50% τις πωλήσεις της Toyota και της Honda σε σχέση με τα επίπεδα του 2011.
Μακριά από τα εντυπωσιακά επίπεδα μεγέθυνσης της περιόδου 2009-2010 θα βρεθεί το 2013 η αγορά αυτοκινήτων στην Κίνα. Αναλυτές εκτιμούν ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα κυμανθεί κοντά στο 5% καθώς η αγορά παρουσιάζει σημάδια κορεσμού. Το Πεκίνο λαμβάνει μέτρα για τη μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων προκειμένου να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της ρύπανσης της ατμόσφαιρας που δημιουργείται στα αστικά κέντρα. Η τακτική του ελέγχου της κυκλοφορίας οχημάτων θυμίζει τη δημογραφική πολιτική του ενός παιδιού ανά οικογένεια καθώς οι νέες άδειες εκδίδονται με το σταγονόμετρο. Ο άλλος παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά την αγορά είναι η σινοϊαπωνική διαμάχη για τα διαφιλονικούμενα νησιά στη θάλασσα της Ανατολικής Κίνας. Το μποϊκοτάρισμα ιαπωνικών προϊόντων από τον περασμένο Σεπτέμβριο έριξε σχεδόν κατά 50% τις πωλήσεις της Toyota και της Honda σε σχέση με τα επίπεδα του 2011.
Το «αντίπαλον δέος» της VW σχεδιάζει το Παρίσι
Ο όμιλος Peugeot Citroen εμφανίζεται υποψήφιος για εξαγορά της Opel – Κατά 16,5% μειώθηκαν οι πωλήσεις του ομίλου PSA
Τη µεγαλύτερη πτώση πωλήσεων της τελευταίας 30ετίας κατέγραψε την περασµένη χρονιά ο όµιλος PSA (Peugeot Citroen) ο οποίος ελπίζει στη «φιλευσπλαχνία» της γαλλικής κυβέρνησης προκειµένου να ξεπεράσει τα σοβαρά προβλήµατα που αντιµετωπίζει λόγω ευρωπαϊκής ύφεσης αλλά και χαµηλής ανταγωνιστικότητας. Στο επίκεντρο των συζητήσεων για τους πιθανούς τρόπους «εξόδου από την κρίση» έχει βρεθεί τους τελευταίους µήνες και το σενάριο εξαγοράς της Opel. Επισήµως τα σενάρια διαψεύδονται τόσο από τη διοίκηση του γαλλικού οµίλου όσο και από τη γερµανική θυγατρική της General Motors. Αλλωστε είναι βέβαιο ότι ο γαλλογερµανικός γάµος δεν πρόκειται να προχωρήσει χωρίς την έγκριση του Φρανσουά Ολάντ.
Ο όμιλος Peugeot Citroen εμφανίζεται υποψήφιος για εξαγορά της Opel – Κατά 16,5% μειώθηκαν οι πωλήσεις του ομίλου PSA
Τη µεγαλύτερη πτώση πωλήσεων της τελευταίας 30ετίας κατέγραψε την περασµένη χρονιά ο όµιλος PSA (Peugeot Citroen) ο οποίος ελπίζει στη «φιλευσπλαχνία» της γαλλικής κυβέρνησης προκειµένου να ξεπεράσει τα σοβαρά προβλήµατα που αντιµετωπίζει λόγω ευρωπαϊκής ύφεσης αλλά και χαµηλής ανταγωνιστικότητας. Στο επίκεντρο των συζητήσεων για τους πιθανούς τρόπους «εξόδου από την κρίση» έχει βρεθεί τους τελευταίους µήνες και το σενάριο εξαγοράς της Opel. Επισήµως τα σενάρια διαψεύδονται τόσο από τη διοίκηση του γαλλικού οµίλου όσο και από τη γερµανική θυγατρική της General Motors. Αλλωστε είναι βέβαιο ότι ο γαλλογερµανικός γάµος δεν πρόκειται να προχωρήσει χωρίς την έγκριση του Φρανσουά Ολάντ.
Ο υπουργός Οικονομικών Πιερ Μοσκοβισί δήλωσε χαρακτηριστικά πριν από μία εβδομάδα ότι «η γαλλική κυβέρνηση είναι εδώ για να σταθεί στο πλάι και να ενισχύσει προς αυτή την κατεύθυνση τη γαλλική εταιρεία» διευκρινίζοντας ωστόσο ότι «εναπόκειται στην PSA να διεξαγάγει τις σχετικές διαπραγματεύσεις» με τη θυγατρική της GM. Στην πραγματικότητα η γαλλική κυβέρνηση είναι αυτή που «καίγεται» περισσότερο και από τη διοίκηση της PSA καθώς όσο παρατείνεται η καθίζηση της αυτοκινητοβιομηχανίας τόσο αυξάνεται το πολιτικό κόστος που καλείται να αναλάβει ο Ολάντ. Η διοίκηση του ομίλου έχει προαναγγείλει τη μείωση του προσωπικού κατά 8.000 άτομα και το κλείσιμο της μονάδας παραγωγής στο Ολνέ (στην περιφέρεια του Παρισιού) βλέποντας τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 16,5% και να πέφτουν κάτω από τα τρία εκατ. οχήματα στο τέλος του 2012. Το χειρότερο σενάριο για το τρέχον έτος θα ήταν μια νέα πτώση σε διψήφια ποσοστά. Πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι το «κακό σενάριο» μπορεί να αποφευχθεί, όμως ακόμα και σε αυτή την περίπτωση η μείωση θα κυμανθεί στο 3%-5% σε σχέση με το 2012. Η πιθανολογούμενη εξαγορά μεριδίου της Peugeot Citroën στην Opel θα έδινε σημαντική ώθηση στις πωλήσεις της γαλλικής εταιρείας. Ακόμα κι αν δεν προχωρήσει αυτό το σενάριο, οι δύο όμιλοι θα συνεχίσουν τη συνεργασία τους τουλάχιστον στη Ρωσία, στην Κίνα και στη Λατινική Αμερική μέσω της συμπαραγωγής αυτοκινήτων.
Το Παρίσι εμφανίζεται, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «La Tribune», διατεθειμένο να στηρίξει έναν από τους μεγαλύτερους εργοδότες της χώρας προκειμένου να δημιουργηθεί το γαλλικό αντίπαλον δέος του γερμανικού ομίλου Volkswagen (VW) στην ευρωπαϊκή αγορά.
Αλλωστε το τελευταίο διάστημα ο γαλλικός όμιλος έχει πάρει ανάσα χάρη στον παρεμβατισμό του Δημοσίου. Το ομολογιακό πενταετές δάνειο των 4,1 δισ. ευρώ είχε ως εγγυητή το γαλλικό κράτος, όπως και η επιμήκυνση δανείων 3 δισ. ευρώ που κέρδισε ο όμιλος από τους πιστωτές του. Από την άλλη πλευρά, δεν λείπουν και οι επικριτές μιας «διάσωσης» καθώς θεωρούν ότι με αυτόν τον τρόπο «εθνικοποιούνται» οι ζημιές της οικογένειας Πεζό και μάλιστα σε μια δύσκολη συγκυρία για τα οικονομικά του κράτους.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ